ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ
Τετάρτη, 10 Ιουλίου, 2019 - 10:00
ΙΡΛΑΝΔΙΚΗ ΔΙΑΒΑΣΗ ΚΑΙ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΟΔΕΥΣΗ

Βελτίωση υποδομών θέλουν κάτοικοι του Ιμέρου

ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ιρλανδικές διαβάσεις
Υποδομές

 «Ήμουν νέος και γέρασα» το σχόλιο διερχόμενου οδηγού για τα χρονίζοντα προβλήματα – Άκρως επικίνδυνη η εναλλακτική όδευση και προβληματική η σήμανση

Το προσωρινό έργο αποκατάστασης της ιρλανδικής διάβασης έχει ολοκληρωθεί αλλά δεν επαρκεί, εν αναμονή του κυρίως έργου που αφορά στην αναβάθμιση της ιρλανδικής διάβασης

Διονύσης Βοργιάς

Ζουν σε μία από τις πλέον υποβαθμισμένες από άποψη υποδομών περιοχή όλου του νομού Ροδόπης, τον Ίμερο. Μεταξύ των προβλημάτων που κατά καιρούς υπάρχουν στην ευρύτερη περιοχή, χρονίζει το ζήτημα της διέλευσης από τον Λίσσο ποταμό. Μία ιρλανδική διάβαση παλαιού τύπου που όσες παρεμβάσεις έχουν κατά καιρούς γίνει σε αυτήν δεν βρίσκουν μόνιμη λύση, και μία εναλλακτική όδευση απαράδεκτη και άκρως επικίνδυνη – συναποτελούν τις δύο προβληματικές διόδους διέλευσης για τους διερχόμενους.

Παράπονα, καθυστέρηση, φόβος ατυχημάτων
«Ήμουν νέος και γέρασα» είναι το χαρακτηριστικό σχόλιο που μας καταθέτει διερχόμενος, όταν στεκόμαστε να φωτογραφίσουμε το σημείο. Ο κάτοικος Ιμέρου, με το αγροτικό του όχημα, καλείται σχεδόν καθημερινά να περάσει είτε από την ιρλανδική διάβαση, εάν δεν έχει βρέξει, είτε από την εναλλακτική όδευση. Μας δείχνει τις δύο επιλογές: Χαλίκια και ιρλανδική διάβαση με νερό ή χωματόδρομος και μία προβληματική γέφυρα. Εξηγεί ότι παρά το τελευταίο έργο αποκατάστασης της ιρλανδικής διάβασης που «καλά έκαναν και το έκαναν», όμως όπως μας λέει, «έχει γίνει ήδη φθορά στο κέντρο της διάβασης». Και πράγματι, αυτό το διαπιστώνει κανείς περνώντας με το όχημά του από το σημείο, με μία τεράστια λακκούβα στο μέσον της ιρλανδικής διάβασης, η οποία ωστόσο δεν φαίνεται λόγω της στάθμης του νερού. Επικουρικά, ο κάτοικος ζητάει να περάσει ένα γκρέιντερ από τον χωματόδρομο, για να τον εξομαλύνει όσο το δυνατόν περισσότερο.

Ιρλανδική διάβαση …από τα παλιά
Οι μεγάλες κακοκαιρίες του Δεκεμβρίου του ’17 ήταν το τελειωτικό χτύπημα για την ιρλανδική διάβαση Λίσσου, στην περιοχή του Ιμέρου, στο δρόμο που …θεωρητικά ενώνει Μαρώνεια με Φανάρι για τους τολμηρούς. Αρκετούς μήνες αργότερα, μέσω της Αντιπεριφέρειας Ροδόπης προχώρησε το έργο προσωρινής αποκατάστασης της ιρλανδικής διάβασης – ίσως της πρώτης διάβασης στο νομό που πλημμυρίζει με το πρώτο ψιλόβροχο. Στο δεύτερο μισό του ’18 το έργο της προσωρινής αποκατάστασης ολοκληρώθηκε αλλά και πάλι το σημείο παραμένει προβληματικό. Η μεγάλη λακκούβα στο μέσον της ιρλανδικής μπορεί να γίνει καθίζηση με την πρώτη μεγάλη κακοκαιρία. Το έργο προϋπολογισμού 110.000 ευρώ έγινε με πίστωση της ΠΑΜ-Θ. 

Πάντως, η σήμανση που «απαγορεύει» την διέλευση από την ιρλανδική διάβαση έχει παραμείνει ως είχε, κι έτσι, ιδίως όσοι δεν γνωρίζουν από την περιοχή, δεν ξέρουν …προς τα που να κατευθυνθούν. Φαίνεται ότι οι αρμόδιοι έχουν αφήσει την σήμανση ως έχει, για να γνωρίζουν οι διερχόμενοι προς τα που να κατευθυνθούν όταν υπάρχουν βροχές.

Η «κωμική» εναλλακτική όδευση
Επικίνδυνη είναι η εναλλακτική όδευση, η οποία στέλνει τους οδηγούς διαμέσου χωματόδρομου, πάνω από την παλιά γέφυρα (που έχει σημαντικές φθορές) σε μία συνολική διαδρομή 2,6 χιλιομέτρων. «Κωμική» είναι και η ταμπέλα που έχει τοποθετηθεί εδώ και ενάμιση χρόνο, που είναι μάλιστα δίγλωσση, ωσάν οι ξένοι τουρίστες δεν θα φοβηθούν καθόλου να μπουν μέσα από χωματόδρομο ή μέσα από νερό. Η εναλλακτική όδευση αποδεικνύεται ιδιαιτέρως επικίνδυνη, όταν έχουν προηγηθεί βροχοπτώσεις, γιατί υπάρχουν λάσπες, ενώ φόβοι δημιουργούνται στους οδηγούς, ιδίως αγροτικών οχημάτων, για το όταν δύο αγροτικά οχήματα τυχαίνει να συναντιούνται πάνω στην παλιά γέφυρα. Υπάρχουν επίσης τοπικές λακκούβες τις οποίες οι αρμόδιες πρέπει άμεσα να εξομαλύνουν.

Μάλιστα, τώρα που διανύουμε καλοκαιρινούς μήνες είναι που η εναλλακτική όδευση πρέπει να βελτιωθεί, καθώς με τις πρώτες βροχές η όποια προσπάθεια θα είναι μάταιη.

Στα σκαριά η ιρλανδική διάβαση προηγμένου τύπου
Μέσω του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης έχουν δεσμευτεί κονδύλια για την κατασκευή ιρλανδικής διάβασης προηγμένου τύπου στο σημείο.

Σύμφωνα με το τεχνικό δελτίο η επαρχιακή οδός Ιμέρου-Γλυφάδας συνδέει τους παραλιακούς οικισμούς του Ν. Ροδόπης και η σύνδεση των παραλιακών ανατολικών και δυτικών οικισμών γίνεται μέσω ιρλανδικής διάβασης του ποταμού Λίσσου στην περιοχή Ιμέρου. Η εν λόγω διάβαση κατά την διάρκεια έντονων βροχοπτώσεων τόσο κατά τη χειμερινή περίοδο όσο και το υπόλοιπο διάστημα, και λόγω των πλημμυρικών φαινομένων που εμφανίζονται περιστασιακά, καθίσταται αδιάβατη με αποτέλεσμα τη διακοπή της κυκλοφορίας και την ταλαιπωρία των οδηγών. Η προαναφερθείσα οδός εξυπηρετεί τόσο την τουριστική δραστηριότητα όσο και τις τοπικές ανάγκες του πληθυσμού, με αποτέλεσμα λόγω του κυκλοφορικού φόρτου που δημιουργείται να τίθενται και σοβαρά θέματα ασφαλείας, καθόσον αρκετοί οδηγοί και παρά τις απαγορευτικές πινακίδες, επιχειρούν να διασχίσουν την εν λόγω διάβαση.

Προτείνεται λοιπόν η αναβάθμιση της υφισταμένης ιρλανδικής διάβασης από απλού τύπου (simple ford) σε ιρλανδική διάβαση με οπλισμένους τσιμεντοσωλήνες διαμέτρου 1,50 m (vented ford) – κατά το δοκιμασμένο πλέον παράδειγμα του Κάλχα – για την εξασφάλιση της κυκλοφορίας κατά την διάρκεια χαμηλών ροών περιορίζοντας τα περιστατικά διακοπής της κυκλοφορίας μόνο κατά τη διάρκεια σχετικά σημαντικών βροχοπτώσεων. Το μήκος της προτεινόμενης διάβασης είναι περίπου 80 μέτρα.

Σχετικά Άρθρα

Μικροκομοτηναίικα

Μετά από 22 χρόνια …πιλοτικής εφαρμογής των προγραμμάτων εκπαίδευσης των μουσουλμανοπαίδων στην περιοχή της Θράκης,  φαίνεται ότι η νέα κυβέρνηση δεν επιθυμεί να τα συνεχίσει.