fbpx Βάζει τον πήχη ψηλά με «Ανοιχτές θύρες» και διεκδίκηση ερευνητικών προγραμμάτων
ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ
Τετάρτη, 8 Φεβρουαρίου, 2017 - 10:56
ΔΕΝ ΕΦΗΣΥΧΑΖΟΥΝ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ ΤΟΥ ΔΠΘ

Βάζει τον πήχη ψηλά με «Ανοιχτές θύρες» και διεκδίκηση ερευνητικών προγραμμάτων

ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Ελληνική Φιλολογία
Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Ζωή Γαβριηλίδου
Σχολεία

Πρόεδρος Ζωή Γαβριηλίδου: Αυτή τη στιγμή είναι πολύ δύσκολο για τους φοιτητές μας να απορροφηθούν στο δημόσιο, εγώ όμως ως διοίκηση έχω ευθύνη να δώσω άλλες δυνατότητες στα παιδιά, να τους ανοίξω  εναλλακτικές, ούτως ώστε να έχουν μια καλύτερη επαγγελματική αποκατάσταση

Ανοιχτή πρόσκληση στα Λύκεια της Περιφέρειας ΑΜ-Θ για τη γνωριμία του μαθητικού πληθυσμού με το Τμήμα

Δήμητρα Συμεωνίδου

Η συνέλευση του Τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας στην αριθ. 614-12-2016 συνεδρίασή της, αποφάσισε ομόφωνα να διοργανώσει, τον Μάρτιο του 2017, εβδομάδα «Ανοικτών Θυρών» για τη γνωριμία του μαθητικού πληθυσμού Γ’ Λυκείου της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης με το Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας και να αποστείλει σχετική πρόσκληση στα Λύκεια της Περιφέρειας.


Καλούνται όσα Λύκεια επιθυμούν να επισκεφτούν το Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας κατά τον μήνα Μάρτιο να επικοινωνήσουν στο τηλέφωνο 2531039903 προκειμένου να κλείσουν ραντεβού. Οι επισκέψεις διαρκούν μιάμιση ώρα και περιλαμβάνουν παρουσίαση του Τμήματος, του πρωτοποριακού προγράμματος σπουδών του, της πρακτικής του άσκησης, των δυνατοτήτων απασχόλησης μετά την αποφοίτηση καθώς και περιήγηση στους χώρους και τα εργαστήριά του.


Αυτή είναι εν πολλοίς η προσπάθεια που κάνει το Τμήμα να ανοίξει τις θύρες του στη μαθητική κοινότητα της Περιφέρειας, έτσι ώστε οι  μαθητές να εξετάσουν την πιθανότητα να το εντάξουν στο μηχανογραφικό τους δελτίο. Η πρόεδρος του Τμήματος, Ζωή Γαβριηλίδου, φιλοξενούμενη στον «Χ» έδωσε όλες τις λεπτομέρειες της σκέψης, αλλά και της δράσης: «Ανοιχτές θύρες σημαίνει ότι σχολεία και μαθητές της τρίτης λυκείου από όλη την περιοχή της Μακεδονίας και Θράκης θα μπορούν να επισκέπτονται το τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας, ώστε να ενημερωθούν για τα θετικά του προγράμματος σπουδών μας. Έχουμε στείλει προσκλήσεις στην Περιφερειακή Διεύθυνση και στις Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης προκειμένου να ενημερωθούν οι αρμόδιοι και να προωθήσουν το αίτημά μας προς τις τάξεις». 


Οι λόγοι που οδήγησαν το Τμήμα σε αυτή την πρωτοποριακή κίνηση περιγράφονται από την κα Γαβρηιλίδου ως εξής: «Τα τελευταία χρόνια είμαστε συστηματικά προτελευταίοι στις προτιμήσεις των παιδιών στα μηχανογραφικά - αυτό γίνεται για πολλούς λόγους, πρώτα πρώτα γιατί τα παιδιά δεν επιλέγουν με βάση το τι γίνεται σε ένα τμήμα, αλλά με βάση την πόλη. Είναι πολύ λογικό, λοιπόν, τα περισσότερα παιδιά να θέλουν να πάνε σε περιοχές όπως η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη που έχουν ονομαστή φοιτητική ζωή, να ζήσουν αυτά τα τέσσερα χρόνια φοιτητική ζωή, άρα λοιπόν αυτός είναι ο βασικός λόγος.

Το ζήτημα είναι ότι τα τελευταία χρόνια αυτό ίσως να μην είναι εφικτό για όλα τα παιδιά λόγω της οικονομικής κρίσης, άρα λοιπόν αναγκάζονται να πηγαίνουν και σε τμήματα πιο κοντινά στο σπίτι τους. Εμείς αυτό που θέλουμε να κάνουμε είναι να στοχεύσουμε στους μαθητές της περιοχής ούτως ώστε να μας δηλώσουν πρώτη επιλογή. Άλλωστε έχουμε να τους προσφέρουμε μια σειρά πολύ σημαντικά πράγματα: πρώτα από όλα το πρόγραμμα σπουδών μας το οποίο είναι πρωτοποριακό έτσι όπως είναι διαρθρωμένο, δεύτερον την πρακτική μας άσκηση που τους δίνει δυνατότητες να απασχοληθούν όχι μόνο στα τυπικά πλαίσια στην εκπαίδευση αλλά και σε άλλους φορείς, όχι μόνο σε αμιγώς φιλολογικά ζητήματα, αλλά και το πώς μπορεί για παράδειγμα ο φιλόλογος να ενσωματωθεί στο μουσείο, πως μπορεί ο φιλόλογος να κάνει αναγνωριστικές εμψυχώσεις και εργαστήρια δημιουργικής γραφής, τα οποία έχουν πολύ μεγάλη ζήτηση, να τα κάνει ως βιοποριστικό επάγγελμα. Αυτή τη στιγμή τα παιδιά μας στο δημόσιο είναι πολύ δύσκολο να απορροφηθούν, εγώ ως διοίκηση έχω ευθύνη να δώσω άλλες δυνατότητες στα παιδιά, να τους ανοίξω  εναλλακτικές ούτως ώστε να έχουν μια καλύτερη επαγγελματική αποκατάσταση».


Ειδικά το πλαίσιο πρακτικής άσκησης, χρήζει ιδιαίτερης μνείας, την οποία και έκανε η κα Γαβρηιλίδου: «Έτσι φτιάξαμε το πλαίσιο πρακτικής άσκησης που έχουμε στο τμήμα ούτως ώστε τα παιδιά να έχουν εμπειρίες από πολλά διαφορετικά πλαίσια, τις εμψυχώσεις, τα μουσεία, εναλλακτικούς τρόπους διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας. Για παράδειγμα τώρα που τρέχουν πολλά προγράμματα για την διδασκαλία της ελληνικής ως ξένης ή δεύτερης γλώσσας στα παιδιά μεταναστών οι δικοί μας οι φοιτητές είναι απολύτως προετοιμασμένοι γιατί έχουν ανάλογα μαθήματα. Ας πούμε αυτή τη στιγμή μπορούν να απασχοληθούν σε κάποια προγράμματα ερευνητικά που τρέχουν όπως το πρόγραμμα εκπαίδευσης μουσουλμανοπαίδων ή άλλα αντίστοιχα πλαίσια. Στο πρόγραμμα αλλοδαπών παλιννοστούντων δεν μπορείς να πας και να πεις εγώ είμαι φιλόλογος και ξέρω να διδάσκω τη γλώσσα με τους παραδοσιακούς τρόπους, πρέπει να μπορείς να προσαρμόσεις την διδασκαλία σου στο ανάλογο μαθητικό πλαίσιο, εμείς αυτές τις γνώσεις τις δίνουμε»


Ο απώτερος στόχος της δράσης, όπως εξηγεί η κα Γαβρηιλίδου είναι να πεισθούν τα παιδιά και να δηλώσουν το τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας του ΔΠΘ ως πρώτη επιλογή: «Θέλουμε να έρθουν τα παιδιά να ενημερωθούν και στη συνέχεια όταν είναι έτοιμα να κάνουν τις δηλώσεις στο μηχανογραφικό πραγματικά συνειδητά  να μας επιλέξουν ως πρώτη επιλογή. Αυτό για τους ίδιους θα είναι κέρδος γιατί θα βγουν από ένα τμήμα που θα τους δώσει πολλές δυνατότητες. Από την άλλη πλευρά και για εμάς θα είναι πολύ σημαντικό γιατί θα έχουμε πολλούς φοιτητές από την περιοχή που θα επενδύσουν στο τμήμα και θα μας ανεβάσουν στην κατάταξη από την προτελευταία θέση. Από την πλευρά του διδακτικού προσωπικού έχουμε εξαιρετικούς συναδέλφους με σπουδές στο εξωτερικό οι περισσότεροι -  δυνατές σπουδές, πολύ καλά τμήματα και πανεπιστήμια και της ημεδαπής και της αλλοδαπής και όσον αφορά τους φοιτητές η γκάμα είναι όπως είναι και σε όλα τα τμήματα, με το ποσοστό δηλαδή των καλών φοιτητών, των πολύ καλών και των άριστων, είναι το ίδιο ποσοστό που βρίσκουμε και στο τμήμα της Θεσσαλονίκης, δηλαδή είναι όλα θέματα αναλογικά και ποσοστώσεων. Αναλογικά έχουμε περισσότερες φοιτήτριες. Έχουμε όμως και ανδρικό πληθυσμό. Είναι όμως αναλογικά λιγότεροι».


Τέλος η κα Γαβρηιλίδου έδωσε και τις λεπτομέρειες της ενημέρωσης που θα παρέχεται στους μαθητές που θα συμμετάσχουν στο πρόγραμμα «ανοιχτές θύρες»: «Θα γίνει καταρχάς μια ενημέρωση και στη συνέχεια μια περιήγηση στους χώρους, στα εργαστήρια, τι έρευνα γίνεται στο τμήμα μας, -κατά τη διάρκεια των σπουδών πολλοί φοιτητές μπορούν να απασχοληθούν σε ερευνητικά έργα που έχει το τμήμα- θα δούνε τη βιβλιοθήκη, την αίθουσα υπολογιστών, όλα αυτά. Άρα λοιπόν θα έχουν μια εικόνα του που πηγαίνουν, θα τους δείξουμε και την μακέτα του καινούργιου μας κτιρίου, σύντομα θα ξεκινήσουν οι εργασίες για το καινούργιο κτίριο της Σχολής Κλασσικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών, θα δουν ότι μελλοντικά δεν θα κάνουμε μάθημα στα προκάτ, αλλά κανονικά κτίρια πολύ όμορφα».


Εν τω μεταξύ ο πήχης του τμήματος ανεβαίνει ακόμη πιο ψηλά και αυτό οφείλεται κυρίως στις επιτυχίες των σπουδαστών του: «Τελείωσε πριν από λίγο καιρό ένα πρόγραμμα Θαλής που υπήρχε το οποίο είχε ένα μεγάλο μπάτζετ και αφορούσε τις στρατηγικές εκμάθησης της αγγλικής και της ελληνικής ως δεύτερης ξένης γλώσσας, αυτή τη στιγμή έχουμε δυο φοιτήτριές μας οι οποίες έλαβαν μέρος στη διαδικασία που έκανε το ΙΚΥ για  χορήγηση υποτροφίας για την εκπόνηση διδακτορικού και έχουμε δυο φοιτήτριες οι προτάσεις των οποίων αξιολογήθηκαν θετικά και κέρδισαν αυτή την υποτροφία και στη συνέχεια κατεβάζουμε ένα μεγάλο ερευνητικό πρόγραμμα στο ORIZON. Δεν ξέρουμε όμως αν θα το πάρουμε αυτό. Ελπίζουμε η πρότασή μας να είναι ανταγωνιστική. Αυτό αφορά ιστορικές βιβλιοθήκες, δηλαδή βιβλιοθήκες λογίων που έζησαν σε προηγούμενες εποχές, όπως ο Αδαμάντιος Κοραής, ο Θεόφιλος Καΐρης και πάρα πολλοί άλλοι και οι οποίοι τις έχουν δωρίσει σε τοπικές βιβλιοθήκες, οι βιβλιοθήκες αυτές είναι ανεκμετάλλευτες και προσπαθούμε να τις κάνουμε προσβάσιμες στον πολύ κόσμο. 
Αν καταφέρουμε να πάρουμε αυτά τα ερευνητικά προγράμματα θα σημαίνει ότι θα μπορέσουμε να προσλάβουμε και πάρα πολλούς φοιτητές μας σε όλα τα επίπεδα, προπτυχιακούς, μεταπτυχιακούς και υποψήφιους διδάκτορες οι οποίοι θα υποστηρίξουν με την εργασία τους τα έργα αυτά».
Το Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης ιδρύθηκε το 1993 και δέχτηκε τους πρώτους φοιτητές του το ακαδημαϊκό έτος 1995-1996. Το Τμήμα αυτονομήθηκε διοικητικά κατά το ακαδημαϊκό έτος 2008. Σκοπός του τμήματος είναι:
Να μελετά και να ερευνά τον αρχαίο ελληνικό, λατινικό, βυζαντινό και νεοελληνικό κόσμο, όπως αυτός εκφράζεται μέσα από τα φιλολογικά, λογοτεχνικά και εν γένει γραπτά μνημεία.


Να μελετά και να ερευνά τις εκδηλώσεις του πνευματικού και άλλου βίου του Ελληνισμού διαχρονικά.
Να παρέχει στους πτυχιούχους του τη θεωρητική και πρακτική κατάρτιση για την επιστημονική και επαγγελματική τους σταδιοδρομία και εξέλιξη.
Στο Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας υπηρετούν σήμερα 24 μέλη ΔΕΠ. Το Τμήμα δέχεται κατ’ έτος περίπου 250 φοιτητές και φοιτούν σε αυτό περισσότεροι από 600 προπτυχιακοί και περίπου 30 μεταπτυχιακοί φοιτητές (Α΄ και Β΄ κύκλου).
 

Σχετικά Άρθρα

Μικροκομοτηναίικα

Το γαϊτανάκι της τουρκικής προπαγάνδας συνεχίζεται, με τη νέα κινηματογραφική ταινία  που ετοιμάζει η τουρκική τηλεόραση,  για τη ζωή του Σαδίκ Αχμέτ, όπως ανακοίνωσε ο επικεφαλής του καναλιού, λίγες ημέρες