fbpx Βατή η Νεοελληνική Γλώσσα, ικανοποιημένοι οι περισσότεροι υποψήφιοι
ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ
Σάββατο, 9 Ιουνίου, 2018 - 10:00
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ

Βατή η Νεοελληνική Γλώσσα, ικανοποιημένοι οι περισσότεροι υποψήφιοι

ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Πανελλαδικές
Πανελλήνιες 2018
Φροντιστήριο 2001 Ορόσημο

Ο "Χ" και το φροντιστήριο "Ορόσημο" σχολιάζουν το θέμα των πανελλαδικών

Διονύσης Βοργιάς

Οι υποψήφιοι των Γενικών Λυκείων πήραν το πρωί της Παρασκευής 8 Ιουνίου την "σκυτάλη" από αυτούς των Επαγγελματικών Λυκείων, που ξεκίνησαν τις πανελλαδικές εξετάσεις την Πέμπτη. Το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας ήταν το πρώτο "τεστ" των μαθητών. Οι υποψήφιοι εξετάστηκαν σε κείμενο του φιλόλογου και δοκιμιογράφου Δ. Ν. Μαρωνίτη για την Παιδεία και την Εκπαίδευση, το οποίο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα "Το Βήμα της Κυριακής" και προσαρμόστηκε για τις ανάγκες των Πανελληνίων 2018.


Βατά τα θέματα, επιμέρους μερικές δυσκολίες
Ο "Χ" κάνει την ανάλυση των θεμάτων με τη βοήθεια των φιλολόγων του φροντιστηρίου Ορόσημου, Βάσω Δεμίρη και Μαρία Λιπορδέζη. Η μεγαλύτερη δυσκολία της εξέτασης παρουσιάστηκε στην περίληψη και στο δεύτερο σκέλος της δεύτερης ερώτησης της έκθεσης, ενώ κατά τα λοιπά οι ερωτήσεις ήταν βατές. Το γενικό σχόλιο των φιλολόγων ήταν πως "τα θέματα ήταν βατά και όπως θα έπρεπε για τις πανελλαδικές εξετάσεις. Τα περισσότερα παιδιά, σε πρώτη εικόνα, είναι χαρούμενα και ικανοποιημένα".


Όσον αφορά σε μία-μία τις ερωτήσεις, το κείμενο έκρυβε κάποιες παγίδες στην κατανόηση καθώς "είχε πολλά και πυκνά μηνύματα τα οποία έπρεπε να κατανοήσουν οι υποψήφιοι", όπως μας είπαν οι φιλόλογοι. Φαίνεται ότι τα παιδιά της Θεωρητικής είδαν το κείμενο της περίληψης με μεγαλύτερο ενθουσιασμό, μιας που σε αυτό αναφέρονταν οι Πλάτωνας, Σοφοκλής, Αισχύλος, που είναι γνωστοί σε αυτούς από το μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών. "Η περίληψη - λόγω του ότι το κείμενο ήταν κάπως απαιτητικό - ήταν λίγο δύσκολη. Τα νοήματα του κειμένου ήταν πολύ πυκνά και ο υποψήφιος έπρεπε να έχει πολύ μεγάλη αφαιρετική σκέψη και ικανότητα", σημείωσαν οι φιλόλογοι που όμως ανέδειξαν ότι οι υποψήφιοι που είχαν καθαρό μυαλό μπόρεσαν να αποδώσουν την κεντρική ιδέα του κειμένου.


Όσον αφορά στα ερωτήματα, αυτά δεν παρουσίασαν σε κανένα σημείο τους αυξημένη δυσκολία. Το Β1 ήταν πολύ απλό, καθώς οι εξεταστές επέλεξαν πέντε ερωτήσεις κατανόησης τύπου "σωστό/ λάθος", αντί για την ερώτηση ανάπτυξης που πολλές φορές παγιδεύει τους μαθητές. Ο τρόπος ανάπτυξης και οι διαρθρωτικές λέξεις στο Β2 ήταν εύκολα προσεγγίσιμα ζητήματα, ενώ και στο Β3 τα συνώνυμα και αντώνυμα είχαν κανονικό δείκτη δυσκολίας. Το ερώτημα Β4α ήταν επίσης απλό -σχετικό με την παθητική φωνή, ενώ μία μικρή παγίδα φαίνεται πως έκρυβε το ερώτημα Β4β γιατί οι εξεταστές συνήθως ζητούν από τους υποψηφίους να αιτιολογήσουν την χρήση της παθητικής φωνής ενώ αυτή τη φορά το ζητούμενο ήταν λίγο διαφορετικά διατυπωμένο αλλά η ουσία της απάντησης ήταν η ίδια. 


Όσον αφορά στο ζήτημα της έκθεσης του κλήθηκαν να πραγματευτούν οι υποψήφιοι, αυτούσιο είχε ως εξής: "Με αφορμή διάλογο που έχει ανοίξει στη σχολική κοινότητα σχετικά με τον μορφωτικό ρόλο του σχολείου στον 21ο αιώνα, γράφετε ένα άρθρο (500- 600 λέξεις) στη μαθητική εφημερίδα στο οποίο: α) υποστηρίζετε την άποψη ότι το σχολείο οφείλει, παράλληλα με την εκπαιδευτική, να ασκεί και παιδευτική λειτουργία, και β) προτείνετε, αιτιολογημένα, τρόπους με τους οποίους εκπαιδευτικοί και μαθητές/μαθήτριες μπορούν να συμβάλλουν στην ενίσχυση του παιδευτικού ρόλου του σχολείου". Το πρώτο ερώτημα, σύμφωνα με τις φιλολόγους του "Ορόσημου" ήταν απόλυτα σαφές, όπως και το πρώτο σκέλος του δεύτερου ερωτήματος το οποίο ήταν σαφές απλώς είχε έναν πιο μεγάλο δείκτη δυσκολίας.

Ο πήχης ανέβηκε στο δεύτερο σκέλος του δεύτερου ερωτήματος γιατί το πώς οι 17χρονοι μαθητές/μαθήτριες μπορούν να συμβάλλουν στην ενίσχυση του παιδευτικού ρόλου του σχολείου είναι ένα ερώτημα που απαιτεί καθαρό μυαλό, πολύ σκέψη κι ετοιμότητα από τους υποψηφίους ώστε να το απαντήσουν. Η μορφή της έκθεσης ήταν αυτή του άρθρου, με τους υποψηφίους να έχουν διδαχθεί πώς οφείλουν να απαντούν όταν του ζητείται η γραφή ενός άρθρου (πχ. τίτλος, τρίτο ενικό κλπ).


Η ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΤΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ
Το Σάββατο 9 Ιουνίου συνεχίζονται οι πανελλαδικές εξετάσεις για τους υποψηφίους των ΕΠΑΛ με το μάθημα των Μαθηματικών (Άλγεβρα). Την Δευτέρα 11 Ιουνίου οι υποψήφιοι της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών θα εξεταστούν στο μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών, ενώ οι υποψήφιοι των Ομάδων Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής θα εξεταστούν στο μάθημα των Μαθηματικών.
 

Σχετικά Άρθρα

Μικροκομοτηναίικα

Ποτέ δεν είναι αργά και έτσι εν μέσω του καλοκαιριού βγήκαν τα αποτελέσματα και αναρτήθηκαν οι πίνακες στην ιστοσελίδα του ΕΟΔΥ, με προσλήψεις διαφόρων ειδικοτήτων, υγειονομικού προσωπικού κυρίως, για τη στε