fbpx Όχι στα δώρα του Δημοσίου με απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ
ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ
Πέμπτη, 18 Ιουλίου, 2019 - 10:00
Η ΑΠΟΦΑΣΗ ΑΦΟΡΑ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΥΣ ΥΠΑΛΛΗΛΟΥΣ ΤΗΣ ΡΟΔΟΠΗΣ

Όχι στα δώρα του Δημοσίου με απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ

ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Δημόσιοι Υπάλληλοι
Δώρα

350 μόνιμοι εργαζόμενοι στους τέσσερις Δήμους της Ροδόπης διεκδικούσαν τα δώρα αναδρομικά

Διονύσης Βοργιάς

«Ταφόπλακα» στη χορήγηση των δώρων - επιδομάτων Χριστουγέννων, Πάσχα (13ος και 14ος μισθός) και θερινής άδειας  των εν ενεργεία δημοσίων υπαλλήλων έβαλε οριστικά η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Οι ανώτατοι δικαστικοί αποφάσισαν τελικώς ότι ο βασικός μισθός των δημοσίων υπαλλήλων που κυμαίνεται από τα 780 ευρώ έως και 1.092 ευρώ, ακόμη και μετά την κατάργηση των τριών επιδομάτων που ήταν αναγκαία σύμφωνα με τα δημοσιονομικά δεδομένα, εξασφαλίζουν «αξιοπρεπές επίπεδο διαβίωσης, τόσο σε σχέση με όσους διαβιούσαν στα όρια της φτώχειας όσο και με όσους απασχολούνταν στον ιδιωτικό τομέα με τον κατώτατο βασικό μισθό και ημερομίσθιο».

Ανατροπή της απόφασης τμήματος, το σκεπτικό της Ολομέλειας
Υπενθυμίζεται ότι το ΣΤ΄ Τμήμα του ΣτΕ είχε κρίνει τα εντελώς αντίθετα. Δηλαδή ότι η κατάργηση των δώρων-επιδομάτων, που έγιναν με το νόμο 4093/2012 αντίκεινται στα άρθρα 25 και 4 του Συντάγματος και τις απορρέουσες από αυτά αρχές της ισότητας και της αναλογικότητας.

Ωστόσο, η Ολομέλεια του ΣτΕ (πρόεδρος η Αικατερίνη Σακελλαροπούλου και εισηγητές οι σύμβουλοι Επικρατείας, Ελένη Παπαδημητρίου και Ιωάννης Σπερελάκης) με σειρά αποφάσεων της (1307-1316/2019) έκρινε κατά πλειοψηφία ότι η κατάργηση των τριών επιδομάτων, «τεκμηριώνεται επαρκώς» και δεν παρίσταται απρόσφορο μέτρο, και μάλιστα προδήλως, για «την επίτευξη των επιδιωκόμενων σκοπών, ούτε μπορεί να θεωρηθεί ότι δεν ήταν αναγκαίο, δεδομένου ότι με αυτό το μέτρο, το οποίο εφαρμόζεται γενικά σε όλους τους μισθωτούς του δημόσιου τομέα, γίνεται προσπάθεια εξοικονόμησης και περιορισμού των διογκωμένων δαπανών της Γενικής Κυβέρνησης, η οποία υπαγορεύεται από επιταγές της Ε.Ε. για μείωση του υπερβολικού δημοσίου ελλείμματος».

Περαιτέρω, συνεχίζει η Ολομέλεια του ΣτΕ, «κατά τη λήψη του επίμαχου μέτρου, ο νομοθέτης είχε πλήρη επίγνωση όχι μόνο του εν γένει επιπέδου διαβίωσης του πληθυσμού της Χώρας, αλλά και ειδικά του επιπέδου διαβίωσης των δημοσίων υπαλλήλων, όπως προκύπτει:

  1. από τα δημοσιευμένα και διαθέσιμα στις υπηρεσίες του Ελληνικού Δημοσίου στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ) για το όριο κινδύνου φτώχειας ανά άτομο μετά τις κοινωνικές μεταβιβάσεις (6.591 ευρώ) και το μέσο ετήσιο ισοδύναμο ατομικό εισόδημα (12.637,08 ευρώ) κατά το έτος 2011,
  2. από το νέο ενιαίο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων που θεσπίστηκε με τον ν. 4014/2011, με το οποίο ο βασικός μισθός των δημοσίων υπαλλήλων κυμαίνεται μεταξύ 780 (ΥΕ με βαθμό ΣΤ) και 1092 ευρώ (ΠΕ με βαθμό ΣΤ) και γ) από τη θέσπιση νέου κατώτατου βασικού μισθού και ημερομισθίου με τον ίδιο ν. 4093/2012 (586,08 ευρώ και 26,18 ευρώ, αντίστοιχα)».

Κατά συνέπεια, υπογραμμίζουν οι σύμβουλοι Επικρατείας, «οι αποδοχές των δημοσίων υπαλλήλων, ακόμη και μετά την κατάργηση των επίμαχων επιδομάτων, εξασφάλιζαν αξιοπρεπές επίπεδο διαβίωσης, τόσο σε σχέση με όσους διαβιούσαν στα όρια της φτώχειας όσο και με όσους απασχολούνταν στον ιδιωτικό τομέα με τον κατώτατο βασικό μισθό και ημερομίσθιο».

Επιπλέον, σημειώνουν οι δικαστές του ΣτΕ, «η τυχόν ύπαρξη εναλλακτικών λύσεων δεν καθιστά, ενόψει των ευρέων περιθωρίων εκτίμησης που απολαμβάνει ο νομοθέτης στη χάραξη της οικονομικής και κοινωνικής πολιτικής και του οριακού ελέγχου, στον οποίο υπόκειται κατά τούτο, από μόνη της μη αιτιολογημένη την επίδικη ρύθμιση, ούτε, άλλωστε, υπόκειται σε δικαστικό έλεγχο η συγκεκριμένη επιλογή, αν, δηλαδή, ο νομοθέτης επέλεξε τον καλύτερο τρόπο χειρισμού του προβλήματος ή αν έπρεπε να είχε ασκήσει διαφορετικά την εξουσία του». Σε άλλο σημείο οι σύμβουλοι Επικρατείας υπογραμμίζουν ότι «το ίδιο μέτρο δεν αντίκειται στα άρθρα 4 παρ. 5 και 25 παρ. 4 του Συντάγματος, δεδομένου ότι αφορά όλους τους υπαλλήλους του Δημοσίου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα, ενώ διαφορετικό είναι το ζήτημα της χορήγησης των επιδομάτων εορτών και αδείας στους υπαλλήλους του ιδιωτικού τομέα, οι οποίοι αποτελούν διαφορετική κατηγορία, σε βάρος της οποίας έχουν επιβληθεί άλλα οικονομικής φύσεως μέτρα».

Η κατάσταση στο νομό Ροδόπης
Όπως πανελλαδικά έτσι και στο νομό Ροδόπης μόνιμοι εργαζόμενοι των τεσσάρων Δήμων διεκδίκησαν την αναδρομική καταβολή των μνημονιακά κομμένων 13ου και 14ου μισθού. Συνολικά, στους τέσσερις Δήμους περί των 350 ήταν οι μόνιμοι εργαζόμενοι δημοσίου τομέα – οι μισοί εκ των οποίων από τον Δήμο Κομοτηνής – που έσπευσαν να διεκδικήσουν την αναδρομική καταβολή των περικοπών, καταθέτοντας σχετικές αγωγές.

Άξιο αναφοράς είναι ότι οι αγωγές για τους δημοσίους υπαλλήλους της Ροδόπης δεν έχουν δικαστεί ακόμη, καθώς οι δίκες αναμένονται από τον Σεπτέμβριο. Ωστόσο, με δεδομένη την απόφαση ανωτάτου δικαστηρίου (Συμβουλίου της Επικρατείας) επί του ίδιου θέματος, ασφαλώς οι αγωγές των μονίμων εργαζομένων δεν θα έχουν καμία τύχη.

Στο μόνο πλέον που ελπίζουν οι εργαζόμενοι του δημοσίου τομέα στη Ροδόπη, όπως και πανελλαδικά, είναι στην επανανομοθέτηση του 13ου και 14ου μισθού, αλλά με τη νέα κυβέρνηση ένα τέτοιο ενδεχόμενο φαντάζει ουτοπικό.

Σχετικά Άρθρα

Μικροκομοτηναίικα

Μόνο σε μια κατ'επίφαση  δημοκρατία μπορεί το ανώτατο δικαστήριο,  να εκχωρεί το δικαίωμα της τελικής απόφασης για την τύχη της Αγίας Σοφίας,  το αν θα μετατραπεί σε τζαμί,  στον πρόεδρο της χώρας.