fbpx Η Ελλάδα ζητάει από το 2015 το άνοιγμα της Νυμφαίας σε λεωφορεία
ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ
Πέμπτη, 10 Σεπτεμβρίου, 2020 - 10:00
ΑΝΑΠΑΝΤΗΤΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΥΠΟΓΡΑΦΕΣ ΜΕ ΧΡΟΝΟΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ

Η Ελλάδα ζητάει από το 2015 το άνοιγμα της Νυμφαίας σε λεωφορεία

ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Νυμφαία
Μακάζα
Γιάννης Παππάς
Δημήτρης Χαρίτου

Συμφωνίες του 2013 και του 2014 για «κοινό έλεγχο στη συνοριακή δίοδο Νυμφαίας-Μακάζα» καλείται να ψηφίσει σήμερα η Ολομέλεια της Βουλής

Διονύσης Βοργιάς

Εκτενής συζήτηση για το μεθοριακό σημείο διέλευσης Μακάζα-Νυμφαία προκλήθηκε χθες το πρωί στη Βουλή, στο περιθώριο της «Κύρωσης Συμφωνίας μεταξύ της Κυβέρνησης της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Κυβέρνησης της Δημοκρατίας της Βουλγαρίας για κοινό έλεγχο στη συνοριακή δίοδο Νυμφαίας – Μακάζα, η οποία συνομολογήθηκε με ανταλλαγή ρηματικών διακοινώσεων» (Αθήνα, 6 Νοεμβρίου 2013 και Σόφια, 17 Ιουλίου 2014, αντίστοιχα). Στη συνεδρίαση παρέστησαν ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη ΜΙχάλης Χρυσοχοΐδης, καθώς και αρμόδιοι υπηρεσιακοί παράγοντες. Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, τον λόγο έλαβαν ο εισηγητής της πλειοψηφίας βουλευτής ΝΔ Γιάννης Παππάς, ο εισηγητής της μειοψηφίας βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρης Χαρίτου, καθώς και οι ειδικοί αγορητές των υπόλοιπων κομμάτων.

Σήμερα αναμένεται η συζήτηση και ψήφιση στην Ολομέλεια της Βουλής.

Το ιστορικό των γεγονότων
Θυμίζουμε ότι η Συμφωνία μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας για κοινό έλεγχο σε σχέση με τη διέλευση των συνόρων, που υπογράφηκε στη Σόφια το 2008, κυρώθηκε από ελληνικής πλευράς με νόμο το 2009.

Σύμφωνα με την απόφαση, «ο έλεγχος των συνόρων δεν γίνεται μόνο προς το συμφέρον των κρατών-μελών στα εξωτερικά σύνορα των οποίων ασκείται, αλλά προς το συμφέρον όλων των κρατών-μελών που έχουν καταργήσει τον έλεγχο στα εσωτερικά τους σύνορα. Ο έλεγχος θα πρέπει να συμβάλει στην καταπολέμηση της παράτυπης μετανάστευσης  και της εμπορίας ανθρώπων, καθώς και στην πρόληψη κάθε απειλής κατά της εσωτερικής ασφάλειας, της δημόσιας τάξης, της δημόσιας υγείας και των διεθνών σχέσεων των κρατών-μελών. Τα κράτη-μέλη μεριμνούν, ώστε ο έλεγχος στα εξωτερικά σύνορα να μην εμποδίζει σοβαρά τις εμπορικές, κοινωνικές και πολιτιστικές συναλλαγές. Προς τον σκοπό αυτόν οφείλουν να διαθέτουν επαρκές προσωπικό και ανάλογους πόρους».

Η Βουλγαρία, το κεκτημένο Σένγκεν και η Νυμφαία
Η Συμφωνία του της ζώνης ελεύθερης κυκλοφορίας της ΕΕ (γνωστότερη ως Σένγκεν) υπογράφηκε το 1985. Η Σύμβαση εφαρμογής της Συμφωνίας του Σένγκεν υπογράφηκε το 1990 και συμπληρώνει-εξειδικεύει την αρχική συμφωνία. Και οι δύο τους συναποτελούν το λεγόμενο «κεκτημένο Σένγκεν», το οποίο ενσωματώθηκε στο πλαίσιο της ΕΕ το έτος 1999 και αποτελεί ενωσιακή νομοθεσία. Η Βουλγαρία εφαρμόζει μόνο τμήματα του «κεκτημένου Σένγκεν», καθώς απαιτείται πρώτα απόφαση του Συμβουλίου της ΕΕ, για να μπορούν να αρθούν οι έλεγχοι στα σύνορα της χώρας αυτής.

Το 2014 με απόφασή της η Ελλάδα καθόρισε και το μεθοριακό σημείο Νυμφαίας Ροδόπης ως σημείο εισόδου – εξόδου από την χώρα, προκειμένου να αποφορτίσει το σημείο Κούλατα – Προμαχώνας. Κι όπως έχουν αποδείξει τα νούμερα που σε πολλά ρεπορτάζ έχει καταγράψει ο «Χ» η κινητικότητα μέσω Νυμφαίας αυξάνεται χρόνο με τον χρόνο. Ενδεικτικά, γνωρίζεται ότι το έτος 2014 καταγράφηκαν συνολικά 2.508.485 είσοδοι και 2.455.771 έξοδοι ημεδαπών, πολιτών Ε.Ε. και υπηκόων τρίτων χωρών, καθώς και 657.902 είσοδοι και 643.055 έξοδοι οχημάτων.

Κατά κοινή ομολογία ροές τουριστών προς την Ελλάδα μέσω Νυμφαίας κάθε χρόνο αυξάνονται με ευεργετικές επιπτώσεις και στον τουρισμό στα παράλια της Ροδόπης (η απουσία των οποίων φέτος λόγω αποκλεισμού της Νυμφαίας οδήγησε σε κατακόρυφη πτώση των τζίρων). Απεναντίας, η Κομοτηνή και οι ορεινοί οικισμοί έχουν δεχθεί πληγές εξαιτίας του άξονα, διότι η εμπορική κίνηση έχει αυξηθεί στη Βουλγαρία (για είδη πρώτης ανάγκης, καύσιμα και διασκέδαση), ενώ έχει μειωθεί στην Κομοτηνή.

Γ. Παππάς: Υπογραφές μετά από καθυστέρηση
Επί των εξελίξεων τώρα, οι υπογραφές των Συμφωνιών ήρθαν στη Βουλή με μεγάλη χρονοκαθυστέρηση, γεγονός που ο εισηγητής της ΝΔ Γιάννης Παππάς απέδωσε στις δύο προηγούμενες κυβερνήσεις. Αφότου κατέθεσε τα ιστορικά στοιχεία και το ότι τα έργα οδοποιίας έχουν ολοκληρωθεί εδώ και χρόνια στον κάθετο άξονα, συμπέρανε ότι «το εν λόγω συνοριακό σημείο συμβάλει στην τόνωση του τουριστικού ρεύματος» και «διευκολύνει την κυκλοφορία προσώπων και εμπορευμάτων», πλην όμως επέλεξε να μην αναφερθεί στις μέχρι στιγμής ελλείψεις, πληγές και χαμένες ευκαιρίες που έχουν προκληθεί λόγω αυτού.

Επανέλαβε επίσης το γνωστό, ότι δηλαδή «ο κοινός διαβατηριακός έλεγχος διενεργείται σε βουλγάρικο έδαφος και το προσωπικό της Ελληνικής Αστυνομίας χρησιμοποιεί τις εγκαταστάσεις του Συνοριακού Σταθμού που έχει παραχωρηθεί από την Βουλγάρικη πλευρά, όπως ισχύει και στον Προμαχώνα. Περίπου 20 στελέχη της ΕΛΑΣ απασχολούνται για τη διαδικασία των ελέγχων από το Τμήμα της Κομοτηνής». Και εξήγησε ότι «όλα τα παραπάνω θα ισχύουν έως ότου η Βουλγαρία γίνει πλήρες μέλος της Συνθήκης Σένγκεν, γιατί τώρα είναι μερικό, κάτι που θα σημάνει την κατάργηση συνοριακών ελέγχων μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας».

Επομένως, όταν η Βουλγαρία γίνει πλήρες μέλος της Σένγκεν, εάν η Ροδόπη δεν έχει ‘’θωρακιστεί’’ με υποδομές και προσωπικό πάνω στον κάθετο άξονα, το παραεμπόριο θα συνεχίσει ‘’να οργιάζει’’.

Άρση των περιορισμών λεωφορείων ο Δ. Χαρίτου
Ως εισηγητής της μειοψηφίας μίλησε από το βήμα της Βουλής ο Δημήτρης Χαρίτου, ο οποίος διατύπωσε μία σημαντική πρόταση στον δημόσιο διάλογο, δηλαδή να αρθούν οι περιορισμοί για τη διέλευση τουριστικών λεωφορείων και φορτηγών. Επίσης, ζήτησε να γίνουν γνωστά Βουλή τα αποτελέσματα της πρόσφατης συζήτησης του πρωθυπουργού με τον Βούλγαρο ομόλογο του για τη Νυμφαία.

Ο βουλευτής Ροδόπης θα είναι και σήμερα εισηγητής για το ίδιο θέμα στην Ολομέλεια της Βουλής. Στην τοποθέτησή του χαρακτήρισε την προς ψήφιση νομοθετική ρύθμιση «ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση, έστω και με καθυστέρηση» και εξήγησε το τι έχει διαχρονικά συμβεί με λεωφορεία και βαρέα οχήματα: «Ενώ όμως οι ρυθμίσεις του Ν. 3780/2009 που προσδιόρισαν  τις κατηγορίες Μ1 και Ν1 των οχημάτων διέλευσης από το συνοριακό σημείο Νυμφαίας-Μακάζας, δηλαδή επιβατικών έως 9θέσεων και οχημάτων έως 3,5 τόνων αντίστοιχα θα είχαν προσωρινό χαρακτήρα μόνο για έξι μήνες σύμφωνα με το έγγραφο του ΥΠΕΞ με αριθμ.49759 στις 14-10-2013 που είχε συμφωνηθεί ανάμεσα στις δύο χώρες. Δυστυχώς οι περιορισμοί αυτοί εξακολουθούν να ισχύουν  μέχρι και σήμερα και να μην επιτρέπουν την διέλευση τουριστικών λεωφορείων και φορτηγών […]. Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ επέμεινε και άσκησε πίεση για την άρση όλων αυτών των περιορισμών. Είναι γνωστό ότι το Ελληνικό ΥΠΕΞ τον Αύγουστο του 2015, απέστειλε στο αντίστοιχο Βουλγαρικό ρηματική διακοίνωση με την οποία δήλωνε ότι επέτρεπε την διέλευση των τουριστικών λεωφορείων έως 55 θέσεων από Νυμφαία και έως 22 θέσεων από Άγιο Κωνσταντίνο. Για να ολοκληρωθεί όμως η διαδικασία θα έπρεπε να γίνει μία αντίστοιχη δήλωση αποδοχής και από το Βουλγαρικό ΥΠΕΞ. Αυτή δυστυχώς δεν έγινε  μέχρι σήμερα. Επίσης τον Απρίλιο του 2017 ο τότε υπουργός Εξωτερικών έκανε γνωστό ότι το υφιστάμενο καθεστώς μη παροχής άδειας στα τουριστικά λεωφορεία εξακολουθεί να οφείλεται στην ελλιπή διεξαγωγή έργων διαπλάτυνσης στο βουλγαρικό τμήμα της διάβασης».

Ο Δημήτρης Χαρίτου υπερτόνισε ότι η άρση των περιορισμών θα έδινε αναπτυξιακή ώθηση συνολικά στη χώρα και ιδιαίτερα στην Θράκη, τόσο στον τουρισμό, όσο και στη βιομηχανία.

Αναφορικά με την προ μηνών συνάντηση Μητσοτάκη – Μπορίσοφ, ζήτησε να γίνει επίσημη ενημέρωση για τα πορίσματα αυτής και γιατί δεν έχουν προχωρήσει τα τοπικά αιτήματα της Ροδόπης, εκ των οποίων και η διάνοιξη του κάθετου άξονα σε λεωφορεία, αίτημα το οποίο –επισκεπτόμενος την Κομοτηνή ο πρωθυπουργός- είχε δεσμευτεί ενώπιον φορέων της περιοχής ότι θα έθετε στον Βούλγαρο ομόλογό του.

Σχετικά Άρθρα

Μικροκομοτηναίικα

Πόσο δύσκολο άραγε είναι να υπάρχει άμεση συνεργασία και ενημέρωση,  του υπουργείου Υγείας, του ΕΟΔΥ,  των περιφερειακών διευθύνσεων υγείας, αλλά και  των νοσοκομείων,  ώστε να γνωρίζει ξεκάθαρα ο καθένας πο