ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ
Παρασκευή, 5 Ιουλίου, 2019 - 10:00
ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΗ ΡΑΣΤΩΝΗ ΣΤΑ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ

Έφυγαν οι φοιτητές, οι επιπτώσεις στην αγορά

ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Φοιτητές
Γρηγόρης Τζενετίδης
Bakkal
ΟΕΒΕΣ Ροδόπης
Σωτήρης Τσεσμελής

Καθημερινή «ένεση» σε κλάδους εστίασης και καφέ μπαρ είναι οι φοιτητές της περιοχής, πως επηρεάζονται τα καταστήματα από την φυγή τους

Δύο επαγγελματίες οι Γρ. Τζενετίδης και Σ. Τσεσμελής σχολιάζουν στον «Χ»

Διονύσης Βοργιάς

Ένα δύσκολο δίμηνο αναμένεται να είναι αυτό του Ιουλίου – Αυγούστου για την αγορά της Κομοτηνής. Η απουσία τουριστών από το κέντρο της πόλης, σε συνδυασμό με την φυγή του μεγαλύτερου αριθμού των φοιτητών, συντελούν αρνητικά στην κινητικότητα εντός Κομοτηνής. Έτσι, οι περισσότεροι επαγγελματίες στον ευρύτερο τομέα της εστίασης καθώς και σε άλλους κλάδους εμπορίου, παρατηρούν μείωση τζίρου.

Κατά περιπτώσεις, αυτή η μείωση λειτουργεί και ως τελειωτικό χτύπημα για επαγγελματίες, καθώς πολλά είναι τα λουκέτα που κάνουν την εμφάνισή τους τους θερινούς μήνες στην Κομοτηνή. Άλλοι πάλι επαγγελματίες γνωρίζοντας τα ιδιάζοντα χαρακτηριστικά της πόλης, έχουν προνοήσει για την πεσμένη κινητικότητα κι έχουν κάνει τις απαραίτητες κινήσεις. Στην περιοχή μας υπάρχει επίσης το φαινόμενο καταστήματα να κλείνουν για έναν ή και δύο μήνες, καθώς οι ιδιοκτήτες τους εικάζουν ότι τα έσοδα θα είναι μικρότερα από τα λειτουργικά έξοδα.

Ο «Χ» συνομίλησε με δύο επαγγελματίες της αγοράς της πόλης, τον Γρηγόρη Τζενετίδη ιδιοκτήτη του καταστήματος Bakkal και υπεύθυνο δημοσίων σχέσεων της ΟΕΒΕΣ ν. Ροδόπης και τον ιδιοκτήτη του καταστήματος 24 Hours Market Κομοτηνής Σωτήρη Τσεσμελή.

Γρ. Τζενετίδης: «Κινητήριος δύναμη της αγοράς οι φοιτητές»
Μία διπλή ανάγνωση γύρω από την συνεισφορά των φοιτητών στην αγορά της πόλης, καταθέτει ο Γρηγόρης Τζενετίδης. «Οι φοιτητές στην Κομοτηνή αποτελούν την κινητήριο δύναμη στην αγορά. Είμαστε ευτυχισμένοι που υπάρχουν στην πόλη μας, αλλά κακώς έχει προσανατολιστεί η δύναμη της αγοράς μόνο στους φοιτητές», δήλωσε, εξηγώντας «θα έπρεπε ήδη να έχουμε κάνει ενέργειες για εναλλακτικές μορφές αγοραστικής δύναμης. Δυστυχώς, με λάθη και παραλείψεις – σε όποια μεριά κι αν ανήκουν – η Κομοτηνή έχει προσανατολιστεί προς τον φοιτητή. Οπότε, εκ των πραγμάτων, όταν λείπουν από την αγορά, η αγοραστική δύναμη δέχεται ένα ισχυρό πλήγμα». Παρουσιάζεται πάντως ρεαλιστής, καθώς γνωρίζει ότι η Κομοτηνή δεν είναι ούτε παραθαλάσσια πόλη ούτε πόλη υψηλού τουριστικού ενδιαφέροντος, προκειμένου να έχει αξιόλογη κινητικότητα τους θερινούς μήνες.

Σε ένα γενικότερο σχόλιό του, σημειώνει ότι συνολικά η κίνηση είναι μειωμένη χρόνο με τον χρόνο στην αγορά, κι ένας από τους παράγοντες που έχουν συντελέσει προς αυτή την κατεύθυνση είναι η μείωση των φοιτητών που διαμένουν μόνιμα στην Κομοτηνή. «Αυτό οδηγεί σε πίεση την αγορά», παρατηρεί, εξηγώντας ότι ιδίως στον τομέα εστίασης και καφεποτοπολών εμφανίζονται νέα καταστήματα συχνά κι έτσι «μικραίνει η πίτα». Ο επαγγελματίας επίσης παρατηρεί ότι για το σύνολο της αγοράς της Κομοτηνής «κάθε πέρσι και καλύτερα», ενώ για τον δικό του κλάδο σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές υπάρχει μία «πολύ μικρή πτώση». Αυτή δεν αποδίδεται τόσο στην επισκεψιμότητα, η οποία παρέμεινε σταθερή, αλλά στην μείωση της καταναλωτικής δύναμης και των χρημάτων που αφήνει στο κατάστημα ο κάθε πελάτης.

Σ. Τσεσμελής: «Αισθητή η απουσία των φοιτητών»
«Η αγορά της Κομοτηνής έχει ένα μεγάλο μερίδιο κινητικότητας από την φοιτητική κοινότητα της πόλης μας», δήλωσε ο Σωτήρης Τσεσμελής, μη κρύβοντας ότι «η απουσία των φοιτητών τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο είναι αισθητή, υπάρχει πτώση στον τζίρο σε όλα τα είδη, όχι μόνο στα μάρκετ, αλλά και σε καφέ, ένδυση και άλλους κλάδους». Βλέπει πάντως το θετικό, ότι δηλαδή οι φοιτητές απουσιάζουν μόνο δύο καλοκαιρινούς μήνες και εμβόλιμα της χρονιάς μόνο σε περιόδους εορτών. «Άρα, αν ένας σωστός επαγγελματίας μέσα στην διάρκεια της χρονιάς δώσει ένα βάρος στον φοιτητικό κόσμο, μπορεί να καλύψει το διάστημα που λείπουν. Αν ο επαγγελματίας κάνει αυτές τις σωστές ενέργειες, δεν θα καταλάβει τους μήνες που δεν βρίσκονται στην Κομοτηνή», συμπεραίνει.

Όσον αφορά στο καταναλωτικό προφίλ των φοιτητών, αυτοί επιλέγουν τα συνοικιακά μάρκετ και συνήθως κάνουν ψώνια μίας ή λίγων ημερών, κι όχι εβδομάδας πόσω δε μάλλον μήνα. «Οι ρυθμοί των φοιτητών είναι διαφορετικοί, γι’ αυτό εμείς για παράδειγμα έχουμε διαφοροποιήσει το ωράριό μας και λειτουργούμε 24 ώρες», παρατηρεί επίσης, ενώ κομίζει και μία πρόταση προς ενίσχυση της τοπικής αγοράς: «Η αγορά της πόλης πρέπει να μην είναι ανοιχτή μόνο Τρίτη και Πέμπτη απόγευμα. Αναζητούμε περισσότερη δουλειά, πληρώνουμε πάρα πολλά χρήματα στο κράτος, γιατί δεν παραδειγματιζόμαστε πχ από Αλεξανδρούπολη, για να ανοίγουν τα μαγαζιά την Παρασκευή;», διερωτάται, ενώ καταληκτικά καταλογίζει στους έχοντες την ευθύνη έλλειψη πολλών εκδηλώσεων φοιτητικής εξωστρέφειας και ενίσχυσης της τοπικής αγοράς.

Σχετικά Άρθρα

Μικροκομοτηναίικα

Καταπέλτης εναντίον της Τουρκίας θα είναι το  κείμενο που θα συνυπογράψουν οι Ευρωπαίοι ηγέτες για το μνημόνιο με τη Λιβύη,  σχετικά με την οριοθέτηση των θαλάσσιων ζωνών,  όπως αναφέρει  το πρακτορείο Reute