ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ
Τετάρτη, 8 Νοεμβρίου, 2017 - 11:00
ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΞΕΧΑΣΤΕΙ Η ΙΣΤΟΡΙΑ

Αναγκαία η βιωματική διδασκαλία τοπικής ιστορίας σε μικρούς και μεγάλους Κομοτηναίους

ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Βασίλης Δαλκαβούκης
Έφη Καραπούλη
Εκπαίδευση
Ιστορία
Κομοτηνή

Οι καθηγητές Βασίλης Δαλκαβούκης και Έφη Καραπούλη, προτείνουν ιστορικούς περιπάτους και διδασκαλία τοπικής ιστορίας στα σχολεία, αντίστοιχα

Διονύσης Βοργιάς

Γενιά με γενιά η τοπική ιστορία της Κομοτηνής φαίνεται να ξεχνιέται, ακολουθώντας τον "δρόμο" της πανελλαδικής ιστορίας. Το ενδιαφέρον νέων και μεγάλων για το τι συνέβη μια άλλη εποχή και ποια η σύνδεση με τη σημερινή, φαίνεται να φθίνει καθημερινά.


Προς αντιμετώπιση της ως άνω κατάστασης, δύο καθηγητές προτείνουν δύο "έξυπνα μέτρα", στο πλαίσιο εκδήλωσης στην Παπαδριέλλειο. Πιο αναλυτικά, η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ροδόπης, δια του Γραφείου Σχολικών Δραστηριοτήτων και σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ροδόπης και την Δημοτική Κοινωφελή Επιχείρηση Πολιτισμού, Παιδείας, Αθλητισμού Κομοτηνής, διοργάνωσαν την επιμορφωτική εκδήλωση "Μαθαίνοντας ιστορία με εκπαιδευτικούς περιπάτους", το βράδυ της Δευτέρας 6 Νοεμβρίου στην Παπαδριέλλειο Πινακοθήκη (Μέγαρο Ζ. Στάλιου), επί της οδού Γ. Κονδύλη 64. 


Στην εκδήλωση αναλύθηκαν οι εξής θεματικές:


Βασιλική Μαρκοπούλου, εκπαιδευτικός ΔΠΕ Ροδόπης: "Βαδίζοντας σε ένα βυζαντινό μονοπάτι: Η περίπτωση της Αναστασιούπολης".
Έφη Καραπούλη, εκπαιδευτικός ΔΔΕ Ροδόπης: "Μνημεία - ιστορικά τοπόσημα της Κομοτηνής".


Βασίλειος Δαλκαβούκης, αναπληρωτής καθηγητής Εθνογραφίας του Ελλαδικού Χώρου, τμήμα Ιστορίας και Εθνολογίας Δ.Π.Θ.: "Ιστορικοί περίπατοι στην πόλη: προφορική ιστορία και σύγχρονη εκπαίδευση".


Ελένη Κοκοβίδου, εκπαιδευτικός ΔΔΕ Ροδόπης: "Εκπαιδευτική Εκδρομή στο Ζαγόρι: ένα πείραμα και η αποτίμησή του".


Β. ΔΑΛΚΑΒΟΥΚΗΣ: "ΙΣΤΟΡΙΚΟΙ ΠΕΡΙΠΑΤΟΙ ΣΤΗΝ ΚΟΜΟΤΗΝΗ"
Να μάθουμε την ιστορία ...εξερευνώντας, είναι η πρόταση του Βασίλη Δαλκαβούκη. "Οι ιστορικοί περίπατοι είναι μια μορφή εναλλακτικής χρήσης του χώρου. Μέσα από αυτούς μπορούν να αναδειχθούν ζητήματα ιστορίας και πολλαπλής συγκρότησης του χώρου, γιατί ο χώρος είναι ένα είδος επιφανειακής στρωματογραφίας, δηλαδή μπορούμε να διακρίνουμε τις διάφορες χρονικές φάσεις του", είπε, προτείνοντας την ανάδειξη προφορικών μαρτυριών σχετικές με τον χώρο. 


Ο κος Δαλκαβούκης παρουσίασε τα επιτυχημένα παραδείγματα Αθήνας και Βόλου, αναφορικά με τους ιστορικούς περιπάτους, ενώ πρότεινε και μία εφαρμογή στα κινητά -επικουρική σε αυτούς τους περιπάτους. "Σε Αθήνα και Βόλο έχουν μαζέψει προφορικές μαρτυρίες κυρίως από τη δεκαετία του '40 και τις έχουν ψηφιοποιήσει. Έτσι, δημιούργησαν μία εφαρμογή στο κινητό την οποία μπορεί να χρησιμοποιήσει ο καθένας και, καθώς περπατάει, να ακούει τις αφηγήσεις. Η εφαρμογή είχε εκπληκτικά αποτελέσματα στους μαθητές".


Αναφορικά με το πως μπορεί να εφαρμοστεί κάτι τέτοιο στην Κομοτηνή, σχολιάζει: "Οι ιστορικοί περίπατοι μπορούν να εφαρμοστούν στην Κομοτηνή στη συνοικία της Ρέμβης, που είναι η πιο καλοδιατηρημένη προσφυγική γειτονιά της Κομοτηνής, με αφηγήσεις των ανθρώπων που ζουν σήμερα σε αυτά τα σπίτια. Κανείς θα περπατάει στη Ρέμβη και, με μια αντίστοιχη εφαρμογή, θα ακούει αυτές τις αφηγήσεις. Φυσικά, μπορούν να εφαρμοστούν και σε συνοικίες μουσουλμανικές, εβραϊκές, αρμενικές. Επίσης, μπορούν να εφαρμοστούν ως πολιτισμική οσμή, δηλαδή ως ένας περίπατος μαθητών στο παζάρι".


ΕΦ. ΚΑΡΑΠΟΥΛΗ: "ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΤΟΠΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ"
Την αξία της διδασκαλίας τοπικής ιστορίας, εντός των σχολικών αιθουσών, υπογράμμισε η κα Καραπούλη. "Πάντα λέω χαριτολογώντας ότι ...με τα κουτσομπολιά της ιστορίας μαθαίνουμε την ιστορία. Δυστυχώς, αυτά αφορούν λίγα παιδιά τα οποία συμμετέχουν στο πρόγραμμα. Αν ενταχθεί η τοπική ιστορία μέσα στα μαθήματα ...Αυτό όμως έχει μεγάλη κουβέντα. Εγώ προσωπικά πιστεύω ότι θα έπρεπε η τοπική ιστορία να διδάσκεται στα σχολικά μαθήματα, αλλά να διδάσκεται από ειδικούς. Για παράδειγμα, πριν από δύο χρόνια, όταν κληθήκαμε να εκπονήσουμε ένα πρόγραμμα με αυτό το θέμα, κι ενώ εμείς επιμορφωθήκαμε, τελικά απαγορεύτηκαν οι φιλόλογοι να το κάνουν και κλήθηκαν γυμναστές και οικοκυρικοί, γιατί τότε υπήρχαν σε περίσσεια αυτές οι ιδιότητες", είπε.


Η ίδια συμμετέχει σε πολλά προγράμματα σχετικά με την τοπική ιστορία, την τελευταία δεκαετία. "Πριν δύο χρόνια εκπόνησα ένα πρόγραμμα, το οποίο ήταν: εκπαιδευτικοί περίπατοι μέσα στην πόλη και ανάθεση 'δημοσιογραφικής' έρευνας στα παιδιά. Στόχος ήταν τα παιδιά να ερευνήσουν τα μνημεία της περιοχής, που ήταν περίπου 25. Δηλαδή ερευνήσαμε ακόμη και προτομές και ανδριάντες. Εκπονήσαμε μαζί με τα παιδιά έναν ηλεκτρονικό ιστορικό οδηγό της πόλης, ώστε ο επισκέπτης αν έρθει να δει σύντομα κι ευσύνοπτα την ιστορία των μνημείων που υπάρχουν, και συγχρόνως να τα μαθαίνουν και οι Κομοτηναίοι που δεν τα γνωρίζουν", μας λέει για μια από τις τελευταίες δράσεις.


Καταληκτικά, αναφορικά με τα μελλοντικά σχέδια, υπογραμμίζει ότι "φέτος θα συνεχίσω αυτή τη δράση με ένα θέμα μόνο, που θα είναι η εβραϊκή κοινότητα Κομοτηνής, με αφορμή το μνημείο που υπάρχει στο πάρκο".

Σχετικά Άρθρα

Μικροκομοτηναίικα

Την αρρωστημένη νοοτροπία κάποιων, η  ακόμα την προβοκατόρικη ενδεχομένως ενέργεια όπως δείχνουν τα πράγματα,  ή την περίεργη δράση ενός ανεγκέφαλου,  ο οποίος προσπαθεί  απλώς να δημιουργήσει προβλήματα, ας