fbpx Κάποιοι θέλουν αμόρφωτα τα παιδιά της μειονότητας
ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ
Πέμπτη, 16 Φεβρουαρίου, 2017 - 10:50
ΑΝΟΙΓΕΙ ΤΑ ΧΑΡΤΙΑ ΤΟΥ ΤΟ ΔΠΘ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΙΟΝΟΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Κάποιοι θέλουν αμόρφωτα τα παιδιά της μειονότητας

ΜΕΙΟΝΟΤΗΤΑ
Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Εκπαίδευση
Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων

Αναφορές στην καταργηθείσα Ειδική Παιδαγωγική Ακαδημία Θεσσαλονίκης, στο μορφωτικό επίπεδο των αποφοίτων της ΕΠΑΘ, στο Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων, αλλά και στο ρόλο των βουλευτών μειονότητας και πλειονότητας

 

Η αφορμή δόθηκε από τον τομέα μειονοτικής εκπαίδευσης, όμως ο πρύτανης και ακαδημαϊκοί του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης είπαν πολλά περισσότερα

Δήμητρα Συμεωνίδου

Ποιος θέλει αμόρφωτα τα παιδιά της μειονότητας; Το ερώτημα αυτό εγείρει η πολύ σοβαρή παρέμβαση που έκαναν ο πρύτανης και ακαδημαϊκοί του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης στο θέμα της μειονοτικής εκπαίδευσης. Η αφορμή δόθηκε από τη σύσταση Τομέα Μειονοτικής Εκπαίδευσης στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και όχι στο ΔΠΘ, αλλά έδωσε το έναυσμα για αναφορές στην καταργηθείσα Ειδική Παιδαγωγική Ακαδημία Θεσσαλονίκης, στο μορφωτικό επίπεδο των αποφοίτων της ΕΠΑΘ, στο Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων, αλλά και στο ρόλο των βουλευτών της μειονότητας και της πλειονότητας σε όλα τα παραπάνω.
Κοινή συνισταμένη όλων είναι ότι γίνονται πράγματα για το Δημοκρίτειο χωρίς καν να συμμετέχει το Δημοκρίτειο. Μάλιστα ο πρύτανης Αθανάσιος Καραμπίνης έκανε ειδική μνεία στην πρόσφατη ανακοίνωση των βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ του ΑΜΘ σχετικά με τη σύσταση τομέα μειονοτικής εκπαίδευσης λέγοντας χαρακτηριστικά: «Οδηγούμαι στο συμπέρασμα ότι δεν έγραψαν την ανακοίνωση οι βουλευτές ΣΥΡΙΖΑ ΑΜ-Θ, εκτός αν δεν ήξεραν τι ψήφιζαν».


Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΥΤΑΝΗ ΣΤΗΝ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΩΝ ΒΟΥΛΕΥΤΩΝ ΣΥΡΙΖΑ ΑΜ-Θ
Η αρχή της παρέμβασης για τη μειονοτική εκπαίδευση έγινε στη διάρκεια χθεσινής συνέντευξης Τύπου όταν ο πρύτανης Αθανάσιος Καραμπίνης ρωτήθηκε για το ζήτημα του τομέα μειονοτικής εκπαίδευσης και την ανακοίνωση των βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ ΑΜ-Θ. Το ΔΠΘ ποτέ δεν εκδήλωσε ενδιαφέρον για την σύσταση Τομέα Μειονοτικής Εκπαίδευσης, υποστήριζαν με κοινή ανακοίνωσή τους οι βουλευτές ΑΜ-Θ, Ζεϊμπέκ Χουσεΐν, Γιαννακίδης Στάθης, Στογιαννίδης Γρηγόρης, Μουσταφά Μουσταφά, Καραγιουσούφ Αϊχάν, Καΐσας Γεώργιος, Γκαρά Αναστασία, Ρίζος Δημήτριος. Αυτή ήταν η δική τους απάντηση στις επικρίσεις σχετικά με τον λόγο που δημιουργήθηκε ο συγκεκριμένος τομέας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και όχι στο ΔΠΘ. 


Η απάντηση από το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης ήρθε από τον ίδιο τον πρύτανη Αθανάσιο Καραμπίνη, με εκείνον να αμφισβητεί ότι αυτή η ανακοίνωση είναι των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ. Και εξήγησε αμέσως τι εννοεί: «Προκειμένου να αποκατασταθούν τα λάθη του παρελθόντος το υπουργείο Παιδείας με το νομοσχέδιο «Ρύθμιση θεμάτων του κρατικού πιστοποιητικού γλωσσομάθειας της εθνικής βιβλιοθήκης της Ελλάδος και άλλες διατάξεις» στο άρθρο 4 ορίζει τη σύσταση του τομέα μειονοτικής εκπαίδευσης στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Όμως εάν δείτε το άρθρο 14 του νομοσχεδίου που επικαλούνται δεν λέει τέτοιο πράγμα, άλλο πράγμα λέει ο νόμος. Και επειδή πιστεύω ότι οι βουλευτές ξέρουν τι ψηφίζουν, οδηγούμαι στο συμπέρασμα ότι δεν το έγραψαν αυτοί, εκτός αν δεν ήξεραν τι ψήφιζαν, που δεν θέλω να το πιστέψω. Εδώ δεν μιλάει για ίδρυση τομέα, μιλάει ότι στον τομέα που ιδρύθηκε θα πηγαίνουν υποχρεωτικά όλοι της μειονοτικής εκπαίδευσης και για να σας λύσω την απορία ο τομέας αυτός ιδρύθηκε 16 Δεκεμβρίου 2016 με υπουργική απόφαση του κυρίου Γαβρόγλου, άρα δεν πιστεύω ότι την έγραψαν οι βουλευτές, γιατί ξέρουν τι ψηφίζουν». 


Ο πρύτανης ακόμα υποστήριξε ότι «Το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης έδειξε το ενδιαφέρον του με όλους τους δυνατούς τρόπους και πριν την ίδρυση και μετά την ίδρυση του τομέα μειονοτικής εκπαίδευσης. Ήρθαν εδώ όλοι οι βουλευτές που υπογράφουν και ενημερώθηκαν. Και πλην του Χουσεΐν Ζεϊμπέκ δεν διατύπωσε κανένας αντίρρηση, συμφώνησαν ακόμα και οι σύλλογοι των διδασκάλων που μετά από μια εβδομάδα έβγαλαν ανακοίνωση ότι διαφώνησαν. Μου κάνει, όμως, τρομερή εντύπωση το γιατί ο κύριος Ζεϊμπέκ - ο οποίος ίσως να έχει και μαντικές ικανότητες - σε εφημερίδα της Ξάνθης στις 14/6/2016 λέει ότι το διδασκαλείο του ΔΠΘ ψηφίστηκε, αλλά δεν θα λειτουργήσει».
 

Χαράλαμπος Σακονίδης πρόεδρος του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης
Το γιατί θέλουν να πάρουν τους φοιτητές από την Θράκη και να τους πάνε στη Θεσσαλονίκη, αναρωτήθηκε ο Χαράλαμπος Σακονίδης πρόεδρος του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης και είπε αναλυτικά: «Εμείς δεν φοβόμαστε κανέναν, δεν έχουμε κανένα πρόβλημα να φοβηθούμε να τους κρατήσουμε εδώ». Αναφερόμενος στο έργο του Δημοκριτείου τόνισε τα εξής: «αν πραγματικά θέλετε να δείτε αν είμαστε έτοιμοι, τα στοιχεία υπάρχουν, δέστε τα ερευνητικά μας έργα, ακαδημαϊκά έχουμε δουλέψει χρόνια, ποιος είναι εκεί που έχει κάνει έρευνα στη μειονότητα της Θράκης; Ποιος διδάσκει εκεί; Ποιος είναι πιο σχετικός;» 
Μιλώντας για τον τομέα μειονοτικής εκπαίδευσης στη Θεσσαλονίκη, τόνισε πως αυτός «δεν έχει τίποτα για τη μειονότητα της Θράκης, την ιστορία της, τη γεωγραφία της, την πορεία της, το εκπαιδευτικό ζήτημα της Θράκης. Όλα αυτά δεν μπορούν να λείπουν από την εκπαίδευση των ανθρώπων που θα πάνε σε ένα τόσο πολύπλοκο εκπαιδευτικό τοπίο». 
 

Μαρία Δημάση πρόεδρος τμήματος Γλώσσας, Φιλολογίας και Πολιτισμού Παρευξείνιων Χωρών

Θυμωμένη με την απάντηση των βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ ΑΜ-Θ, εμφανίστηκε η Μαρία Δημάση πρόεδρος τμήματος Γλώσσας, Φιλολογίας και Πολιτισμού Παρευξείνιων Χωρών, συμφωνώντας με τον πρύτανη ότι «μάλλον δεν το έχουν συντάξει εκείνοι», διαφορετικά, όπως είπε, «είμαι σε πολύ βαθιές σκέψεις για το ποιοι εκπροσωπούν αυτή την περιοχή στη Βουλή».


Με αναδρομή στο παρελθόν όταν το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης και το Τμήμα Γλώσσας, Φιλολογίας και Πολιτισμού Παρευξείνιων Χωρών εκπονούσαν ένα τετραετές πρόγραμμα σπουδών σχετικό με την εκπαίδευση όσων θα στελεχώνουν μειονοτικά σχολεία, η κ. Δημάση παρουσίασε όλα εκείνα τα στοιχεία που αφορούν τις ενέργειες του ΔΠΘ για το θέμα: «Αυτό το διατμηματικό πρόγραμμα θα έδινε πτυχίο σε αυτούς που θα διδάσκανε την τουρκική με μαθήματα παιδαγωγικής και όλα τα υπόλοιπα του παιδαγωγικού, όπως και τουρκική γλώσσα, τουρκική λογοτεχνία κλπ. Το καταθέσαμε στο υπουργείο και μάλιστα είχαμε και μια συνάντηση στην Ξάνθη. Συζήτησαν την πρόταση που καταθέσαμε και επανήλθε με τον νόμο του Δεκεμβρίου του 2014, οπότε ιδρύθηκε το διδασκαλείο εκπαιδευτικών μειονοτικού προγράμματος. 


Βλέποντας εκ τον υστέρων αυτό τον νόμο πιστεύω ότι είναι καλύτερος από την πρότασή μας, διότι οι απόφοιτοι του διδασκαλείου εκπαιδευτικών μειονοτικού προγράμματος θα είχαν δύο προσόντα και δάσκαλοι του ελληνόγλωσσου και δάσκαλοι του τουρκόγλωσσου προγράμματος, δηλαδή με τα έξι χρόνια σπουδών θα είχαν την δυνατότητα να διεκδικήσουν στον εργασιακό τους χώρο και θέση δασκάλου της ελληνικής σε όλη την Ελλάδα και θέση δασκάλου της τουρκικής στην Θράκη. Δουλέψαμε ο κος Σακονίδης, εγώ, ο κος Δαλκαβούκης και ο κος Μαυρομάτης με την εντολή της Συγκλήτου και για πρώτη φορά μέσα σε τρεισήμισι μήνες είχαμε ολοκληρωμένη πρόταση. Με εντολή των πρυτανικών αρχών κάναμε διάλογο και με τους βουλευτές της περιοχής. Επίσης είχαμε συναντήσεις με τα διοικητικά συμβούλια των συλλόγων δασκάλων της περιοχής και αρκετές από τις σκέψεις τους τις έχουμε ενσωματώσει στο τελικό μας πρόγραμμα, όπως για παράδειγμα να γίνει υποχρεωτική η διδασκαλία της τουρκικής λογοτεχνίας». 


Και, συνέχισε, λέγοντας «αν στην Αθήνα συνεχίζουν και στηρίζουν μια λύση τύπου τομέας μειονοτικής εκπαίδευσης στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, λυπάμαι αλλά οι σπουδές θα είναι χειρότερου επιπέδου από την ΕΠΑΘ». Έσπευσε, τέλος, να διευκρινίσει ότι δεν τίθεται θέμα αντιπαλότητας των δύο πανεπιστημίων, αλλά, σύμφωνα με την κ. Δημάση, «το Δημοκρίτειο πρέπει να πάρει την θέση που του αξίζει στον χώρο της μειονοτικής εκπαίδευσης». 


Από την Μαρία Δημάση μάθαμε επίσης για τον αποκλεισμό του ΔΠΘ από το Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων, το οποίο υλοποιείται στη Θράκη ακόμα από το 1997. Για σκάνδαλο έκανε λόγο η ίδια, κάνοντας γνωστό  πως «επί τέσσερις φορές υποβάλει το Δημοκρίτειο πρόταση για το πρόγραμμα εκπαίδευσης μουσουλμανοπαίδων και ξέρουμε από την αρχή ότι δεν θα εγκριθεί η πρόταση μας. Αυτό το ότι ξέρουμε από την αρχή ότι δεν θα εγκριθεί η πρότασή μας πρέπει να μας βάλει όλους σε δεύτερες και τρίτες σκέψεις».    

 

Κωνσταντίνος Χατζόπουλος κοσμήτορας Σχολής Κλασικών και Ανθρωπιστικών Σπουδών 
Την πρόθεση ίδρυσης μία ΕΠΑΘ με άλλο περίβλημα, βλέπει ο κοσμήτορας της Σχολής Κλασικών και Ανθρωπιστικών Σπουδών Κωνσταντίνος Χατζόπουλος στον τομέα μειονοτικής εκπαίδευσης του ΑΠΘ. «Στην συνάντηση που είχαμε κάνει όλοι μας είχαμε συμφωνήσει ότι ορθώς καταργήθηκε η ΕΠΑΘ. Δεν είχε αντίρρηση κανείς από εμάς για την κατάργηση της περιβόητης ΕΠΑΘ, ίσα ίσα ήμασταν εκ των προτέρων σύμφωνοι ότι έπρεπε να καταργηθεί. Δεύτερον όλοι μας συμφωνήσαμε ότι οι εκπαιδευτικοί λειτουργοί που υπηρετούν στα μειονοτικά σχολεία, πρέπει πρώτα από όλα να είναι δάσκαλοι, δηλαδή να τελειώνουν τετραετούς φοιτήσεως παιδαγωγικό τμήμα. Τρίτον, οι δάσκαλοι του τουρκόγλωσσου προγράμματος πρέπει να έχουν ειδική εκπαίδευση, προκειμένου να είναι σε θέση να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των δημοτικών σχολείων της μειονότητας και επιπλέον πρέπει να καταρτιστούν και οι εκπαιδευτικοί που διδάσκουν το ελληνόγλωσσο πρόγραμμα.  
Με αυτή την λογική αποφασίσαμε ότι αυτό δεν μπορεί να γίνει στο προπτυχιακό επίπεδο. Είπαμε λοιπόν ότι οι εκπαιδευτικοί που θα διορίζονται στα μειονοτικά σχολεία θα είναι απόφοιτοι τετραετούς φοιτήσεως και επιπλέον τους εκπαιδευτικούς αυτούς θα τους εκπαιδεύουμε στο ειδικό διδασκαλείο που δημιουργήθηκε στην Αλεξανδρούπολη. 


Αυτή την στιγμή που μιλάμε τα παιδιά της μειονότητας που θέλουν να γίνουν δάσκαλοι φοιτούν σε όλα τα παιδαγωγικά τμήματα της χώρας, από την Κρήτη και την Ρόδο, μέχρι την Αλεξανδρούπολη και τα Γιάννενα. Αν εφαρμοστεί αυτό το σχέδιο που λέει τώρα το υπουργείο όλα αυτά τα παιδιά μοιραία θα καταλήξουν στην Θεσσαλονίκη. Αυτό σημαίνει επανίδρυση της ΕΠΑΘ με άλλο τρόπο. Αν αυτό θεωρούν αναβάθμιση οι κύριοι αυτοί, λυπάμαι πάρα πολύ». 


Ο κοσμήτορας είπε περαιτέρω πως «αν θέλουν την αναβάθμιση της εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών λειτουργών, τότε πρέπει να συνταχθούν με την δική μας πρόταση, η οποία λέει ότι θα τους παίρνουμε ως πτυχιούχους των παιδαγωγικών τμημάτων τετραετούς φοίτησης και θα τους καταρτίζουμε για άλλα δύο χρόνια, δηλαδή θα τους αναβαθμίσουμε. 


Οι δάσκαλοι που υπηρετούν στα δημόσια σχολεία θα είναι τετραετούς φοιτήσεως και οι δάσκαλοι που διδάσκουν στα μειονοτικά σχολεία, θα είναι απόφοιτοι τμημάτων εξαετούς φοιτήσεως. Όλοι ξέρουμε ότι οι φοιτητές που σπουδάζουν δάσκαλοι πρέπει να κάνουν πρακτική άσκηση, αυτοί που θα σπουδάζουν στην Θεσσαλονίκη, σε ποια μειονοτικά σχολεία θα κάνουν πρακτική άσκηση, γιατί από όσο γνωρίζω στην Θεσσαλονίκη δεν υπάρχουν μειονοτικά σχολεία». 

Σχετικά Άρθρα

Μικροκομοτηναίικα

Γαλουχημένος στους διαύλους της επικοινωνιακής τέχνης ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, εφάρμοσε στο διαδικτυακό διάλογο χθες με όλους τους φορείς του Έβρου,  τη μέθοδο των συσσωρευμένων θετικών ερωταπαντ