ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ
Σάββατο, 23 Ιανουαρίου, 2016 - 11:00
ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ «ΠΡΟΣΕΧΩΣ ΕΜΕΙΣ ΜΕΓΑΛΩΝΟΥΜΕ» ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΤΗΚΕ ΣΤΗΝ ΚΟΜΟΤΗΝΗ

Η φωνή των εκπαιδευτικών αποτυπωμένη σε ένα βιβλίο

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Η ανάγκη καταγραφής των εμπειριών των εκπαιδευτικών σε ένα βιβλίο, προέκυψε, σύμφωνα με την Θάλεια Δραγώνα, από το γεγονός ότι «αυτοί οι εκπαιδευτικοί έκαναν κάτι πρωτοποριακό, έναν εναλλακτικό τρόπο διδασκαλίας της λογοτεχνίας με το υλικό που παρήγαγε το πρόγραμμα και έχει μία διαφορετική οπτική»

Μαρτυρίες εκπαιδευτικών για τη διδασκαλία της λογοτεχνίας στο πλαίσιο του Προγράμματος Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων στη Θράκη


Η φωνή των εκπαιδευτικών αποτυπωμένη σε ένα βιβλίο. Αυτό είναι το βιβλίο «Προσεχώς εμείς μεγαλώνουμε», που περιλαμβάνει μαρτυρίες εκπαιδευτικών για τη διδασκαλία της λογοτεχνίας στο πλαίσιο του προγράμματος εκπαίδευσης μουσουλμανοπαίδων». Το βιβλιοχαρτοπωλείο Δημοκρίτειο και οι εκδόσεις Τόπος πραγματοποίησαν την παρουσίαση του βιβλίου το απόγευμα της Πέμπτης 21 Ιανουαρίου στην Κομοτηνή, με τους επιμελητές της έκδοση Χρήστο Δανιήλ και Ελένη Χοντολίδου, να είναι παρόντες και την υπεύθυνη του προγράμματος εκπαίδευσης μουσουλμανοπαίδων Θάλεια Δραγώνα, να εκφράζει την χαρά της για την έκδοση αυτή. Αυτό είναι το βιβλίο των εκπαιδευτικών, τόνισε η κ. Δραγώνα, σημειώνοντας πως «μπορεί από πίσω να βρίσκεται το πρόγραμμα, όμως το βιβλίο αυτό το έχουν γράψει οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί και αυτό έχει πολύ μεγάλη σημασία». Η ανάγκη καταγραφής των εμπειριών των εκπαιδευτικών σε ένα βιβλίο, προέκυψε, σύμφωνα με την Θάλεια Δραγώνα, από το γεγονός ότι «αυτοί οι εκπαιδευτικοί έκαναν κάτι πρωτοποριακό, έναν εναλλακτικό τρόπο διδασκαλίας της λογοτεχνίας με το υλικό που παρήγαγε το πρόγραμμα και έχει μία διαφορετική οπτική».

Στο βιβλίο αυτό ο λόγος δίνεται στους εκπαιδευτικούς που εφάρμοσαν την πιλοτική στο μάθημα της λογοτεχνίας. Την περίοδο 2002-2007 το Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων παρήγαγε εκπαιδευτικά υλικά για τις τρεις τάξεις του Γυμνασίου. Τα υλικά αυτά συνόδευαν μέθοδοι διδασκαλίας που ανατρέπουν την από καθέδρας διδασκαλία, αξιοποιώντας τη διδασκαλία σε ομάδες και τη μέθοδο project. Το 2012 ξεκίνησε η Πιλοτική, δηλαδή η εφαρμογή των υλικών σε περιορισμένο αριθμό σχολείων της Θράκης για τρία χρόνια. Το μάθημά τους βασίστηκε στη διδασκαλία θεματικών και ειδολογικών ενοτήτων και στην ανάγνωση ολόκληρων βιβλίων (και όχι αποσπασματικών κειμένων), με τελικό σκοπό την ενεργοποίηση των μαθητών και την παραγωγή δικού τους λόγου. Οι εκπαιδευτικοί καταθέτουν την εμπειρία τους από τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα, εστιάζουν στους μαθητές και στις αντιδράσεις τους, αναφέρουν χαρακτηριστικά επεισόδια από τα μαθήματά τους, καταγράφουν τις προσδοκίες, τις ανασφάλειες και τις αγωνίες τους, παρουσιάζουν τα αποτελέσματα της δουλειάς τους. 

Δεν υπάρχει παρόμοιο προηγούμενο στην ελληνική βιβλιογραφία: να δίνεται ο λόγος στους εκπαιδευτικούς για να παρουσιάσουν με βιωματική μέθοδο τη δουλειά τους στην τάξη. Επιπλέον, οι ιστορίες αυτές υπερβαίνουν το πλαίσιο εφαρμογής ενός προγράμματος καθώς αφορούν ένα ευρύτερο κοινό, πέρα από την εκπαιδευτική κοινότητα: αναδεικνύουν τις «ατέλειες» του σύγχρονου εκπαιδευτικού συστήματος και προβάλλουν μια νέα προσέγγιση διδασκαλίας, μια διαφορετική τάξη που οι μαθητές αγαπούν επειδή δίνεται η ευκαιρία τόσο σε αυτούς όσο και στους καθηγητές τους να δημιουργήσουν, να εκφραστούν, να μεγαλώσουν.

Δεν έχουμε άλλο βιβλίο στην ελληνική που εκπαιδευτικοί μιλούν για τη δουλειά τους είπε η μία εκ των επιμελητών της έκδοσης Ελένη Χοντολίδου, αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής της Φιλοσοφικής Σχολής «είναι ένα πολύτιμο εργαλείο που θέλουν να κάνουν κάτι, γιατί αν κάτι εφαρμοστεί στη Θράκη, τότε μπορεί αν εφαρμοστεί παντού, είναι η πιο δύσκολη περιοχή». Την ιστορία μίας ανήλικης κοπέλας από το Δροσερό που μετά από ανάγνωση ποιημάτων του Καφάβη και συζήτηση για το τι σημαίνουν αυτά τα ποιήματα αποφάσισε να χαλάσει τον αρραβώνα της μοιράστηκε με το κοινό η Θάλεια Δραγώνα. «Τα ποιήματα αυτά δείχνουν τι σημαίνει να έχει φτιάξει κάποιος άλλος μία ζωή που δεν είναι δική σου, αλλά σε κλείνει από έξω, όπως τα τείχη, που αναφέρονται στο ποίημα του Καφάβη. Αυτή η κοπέλα ήταν αρραβωνιασμένη και πήγε στο δάσκαλο και είπε ότι μετά από αυτό το ποίημα θα τον χαλάσω τον αρραβώνα. Αισθάνθηκε πως κάποιος άλλος είχε ορίσει τη ζωή της και δεν την είχε ορίσει η ίδια και αυτός της το ενέπνευσε ο Καβάφης». 

Το μήνυμα της αισιοδοξίας, εκπέμπει το βιβλίο, σύμφωνα με τους συγγραφείς του «τα παιδιά αυτά διάβασαν λογοτεχνία, έκαναν ζωγραφιές, παρήγαγαν τα δικά τους κείμενα, έκαναν δουλειά», είπε η κ. Χοντολίδου. 

Στην εκδήλωσαν μίλησαν επίσης οι Δημήτρης Βλάχος σύμβουλος φιλολόγων Ροδόπης, Ζωή Γαβριηλίδου, καθηγήτρια γλωσσολογίας ΔΠΘ, Σπύρος Κιοσσές διδάκτωρ φιλολογίας. 

Δήμητρα Συμεωνίδου

Σχετικά Άρθρα

Μικροκομοτηναίικα

Επόμενο ήταν να βρεθούν οι έξι πρόθυμοι,  κυρίως από βουλευτές των ΑΝΕΛ αλλά και από το Ποτάμι,  για να δώσουν  ψήφο εμπιστοσύνης στην κυβέρνηση.