ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ
Πέμπτη, 21 Σεπτεμβρίου, 2017 - 11:00
ΕΠΙΣΗΜΗ ΕΝΑΡΞΗ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ

Το θερινό σχολείο διδάσκει το αρχαίο ελληνικό δράμα ως παραστατική τέχνη

ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Θερινό Σχολείο
Ελληνική Φιλολογία
Λέσχη Κομοτηναίων

Συμμετέχουν 18 άτομα, με 10 εξ αυτών από το ΔΠΘ, αλλά και απόφοιτος του πανεπιστημίου των Παρισίων 


Δύο εκδρομές σε αρχαία θέατρα και αρχαιολογικούς χώρους της περιοχής

Δήμητρα Συμεωνίδου

Στα χνάρια του πρώτου θερινού σχολείου, αλλά ανανεωμένο ξεκίνησε τις εργασίες του το 2ο θερινό σχολείο «Αρχαίο Δράμα 2017 - Το αρχαίο ελληνικό δράμα ως παραστατική τέχνη» που διοργανώνει το Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας της Σχολής Κλασικών και Ανθρωπιστικών Σπουδών του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης. Η επίσημη έναρξη έγινε το βράδυ της Δευτέρας 18 Σεπτεμβρίου στη Λέσχη Κομοτηναίων, όπου παρουσιάστηκαν, μεταξύ άλλων οι στόχοι της διοργάνωσης, η οποία αποσκοπεί τόσο στην εμβάθυνση των γνώσεων πάνω στο αρχαίο ελληνικό θέατρο και τη λεπτομερή ανάλυση επιλεγμένων κειμένων, αλλά και στην εκτεταμένη πρακτική πρόσβαση στα δράματα ως σκηνική τέχνη.


"Το δεύτερο θερινό σχολείο που λαμβάνει χώρα μέχρι και τις 29 Σεπτεμβρίου ακολουθεί τα χνάρια του πρώτου θερινού σχολείου βέβαια ανανεωμένο με αρκετές αλλαγές και την εμπειρία αυτή μας την έδωσε ουσιαστικά το πρώτο θερινό σχολείο πέρυσι και η βοήθεια των συμμετοχών των περσινών φοιτητών οι οποίοι μας έδωσαν την κριτική τους, την αξιολόγησή τους και μας βοήθησαν στην προσπάθεια της βελτίωσης. Δεν μιλάμε για προσέγγιση ιδανικού απλώς πολλά πράγματα άλλαξαν όσον αφορά στις ώρες ούτως ώστε οι φοιτητές να μην κουράζονται, έγιναν κάποια πράγματα περισσότερο στοχευμένα, εστιάσαμε σε αρκετά σημεία τα οποία πέρυσι τα είχαμε δει αρκετά επιφανειακά, ακολουθήσαμε ακριβώς αυτά που επιθυμούσαν οι φοιτητές να ακούσουν περισσότερο", είπε κατά την έναρξη των εργασιών του σχολείου ο αναπληρωτής καθηγητής τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας Γιώργος Τσομής εκ των διοργανωτών.  


Φέτος στο Σχολείο συμμετέχουν 18 άτομα, με 10 εξ αυτών από το ΔΠΘ, κυρίως από το Τμήμα Ελληνικής φιλολογίας καθώς και άλλα τμήματα όπως η Νομική, ενώ οι υπόλοιποι έρχονται από τμήματα της Θεσσαλονίκης, της Πάτρας, ενώ μαζί τους ήταν και μια απόφοιτος του πανεπιστημίου των Παρισίων, που επιθυμεί να γνωρίσει το αρχαίο δράμα ως παραστατική τέχνη.


Το σχολείο θα διαρκέσει δύο εβδομάδες από τις 18 έως και τις 29 Σεπτεμβρίου με τους συμμετέχοντες να παρακολουθούν 10 τρίωρες συναντήσεις στο θεωρητικό κομμάτι και άλλες τόσες στο πρακτικό κομμάτι. Παράλληλα θα πραγματοποιηθούν δύο εκδρομές σε αρχαία θέατρα και αρχαιολογικούς χώρους της περιοχής. Πρώτη εξ αυτών στη Μαρώνεια όπου οι συμμετέχοντες θα ξεναγηθούν από την προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ροδόπης κ. Χρύσα Καραδήμα στο αρχαίο θέατρο, την περιοχή της αρχαίας Μαρώνειας και στο αρχοντικό Ταβανιώτη. Η δεύτερη θα πραγματοποιηθεί στο Μουσείο και τον αρχαιολογικό χώρο των Αβδήρων με τους συμμετέχοντες να έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν προηγουμένως διάλεξη από την προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ξάνθης κ. Κωνσταντίνα Καλλιντζή με θέμα «Τα αρχαία λιμάνια και ο ρόλος στην ιστορική πορεία της περιοχής».


Κρίσιμο ρόλο στη διοργάνωση έχει ο M. Seibel, σκηνοθέτης θεάτρου και όπερας και καθηγητής υποκριτικής και φωνητικής, που θα συνεχίσει αυτό που έκανε και την προηγούμενη χρονιά, κάνοντας απλώς το θέμα πιο συγκεκριμένο, που φέτος είναι «Από την κειμενικότητα στην εκτελεστικότητα».

Όπως είπε αναλυτικά: "Αυτό που κάνουμε φέτος είναι η συνέχεια αυτού που ξεκινήσαμε την προηγούμενη χρονιά απλά γίνεται λίγο πιο συγκεκριμένο το θέμα. Φέτος είναι από την κειμενικότητα στην εκτελεστικότητα, πάμε κατευθείαν στα χωράφια της παραστατικής τέχνης. Αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε είναι, μέσα από τον πρακτικό χαρακτήρα των εργαστηρίων, να δώσουμε έμφαση όχι μόνο στη φιλολογική πλευρά του πράγματος αλλά και στην πλευρά της πρακτικής, δηλαδή να δούμε και να ακούσουμε αυτά τα κείμενα. Υπάρχει ένα μεγάλο κομμάτι κατανόησης τι είναι η θεατρική γραφή και τι είναι  η θεατρική παράσταση. Μπορούμε να μιλήσουμε για θέατρο από τη στιγμή που έχουμε παράσταση αλλιώς πρέπει να μιλήσουμε για θεατρική γραφή". 


Όσο για το περιεχόμενο του 2ου Θερινού Σχολείου όπως εξηγούν οι διοργανωτές ήδη από την αρχαιότητα απώτερος στόχος των δραματουργών ήταν ο αντίκτυπος των έργων τους στο θεατρικό κοινό κατά την παράστασή τους, η παροχή «θεάματος» δια του μέλους, του λόγου, της ορχήσεως και της όψεως.

Το δεύτερο θερινό σχολείο, εκτός από την εμβάθυνση των γνώσεων πάνω στο αρχαίο ελληνικό θέατρο και τη λεπτομερή ανάλυση επιλεγμένων κειμένων, προσφέρει μία εκτεταμένη πρακτική πρόσβαση στα δράματα ως σκηνική τέχνη. Υπό την καθοδήγηση ειδικών επιστημόνων σε θέματα υποκριτικής και σκηνοθεσίας οι συμμετέχοντες θα έρθουν σε επαφή με τις βασικές τεχνικές της σκηνικής παράστασης και της από σκηνής επικοινωνίας, καθώς –χωρισμένοι σε ομάδες εργασίας– θα επεξεργαστούν παραστατικά επιλεγμένα αποσπάσματα αρχαίων δραμάτων, μετά την εξάσκησή τους στη θεατρική μετάφραση αρχαιοελληνικών δραμάτων.

Παράλληλα, στο θεωρητικό μέρος οι φοιτητές θα ασχοληθούν διεξοδικά και με τις πτυχές του αρχαίου θεάτρου μέσω επιλεγμένων τραγικών και κωμικών έργων, όπως επίσης και με την πρόσληψη και επιβίωση του αρχαίου δράματος στη νεώτερη και σύγχρονη εποχή. Τέλος, οι συμμετέχοντες θα έρθουν σε μία πρώτη επαφή με το σημερινό θέατρο και τις επαγγελματικές δυνατότητες που προσφέρει σε κλασικούς φιλολόγους.   


Διδάσκοντες στο θερινό σχολείο είναι:


Καθηγητές:


M. Seibel, σκηνοθέτης θεάτρου και όπερας και καθηγητής υποκριτικής και φωνητικής, καλλιτεχνικός διευθυντής του Opera Studio του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Πατρών,  M.A. στη σκηνοθεσία θεάτρου και όπερας από το Middlesex University London. 
Β. Βαϊόπουλος, πρόεδρος Τμήματος Ιστορίας Ιονίου Πανεπιστημίου, Αναπληρωτής Καθηγητής, γνωστικό αντικείμενο: Λατινική Γλώσσα και Γραμματεία. 
Ι. Παπαδοπούλου, μόνιμη επίκουρος καθηγήτρια Τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας Δ.Π.Θ., γνωστικό αντικείμενο: Κλασική Φιλολογία - Συνεργαζόμενο επιστημονικό προσωπικό του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστήμιου στη Θεματική Ενότητα «Αρχαίο Ελληνικό Θέατρο». 
Γ. Τσομής, αναπληρωτής καθηγητής τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας Δ.Π.Θ., γνωστικό αντικείμενο: Αρχαία Ελληνική Φιλολογία  - Εντεταλμένος υφηγητής κλασικής φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Goethe, Frankfurtam Main. 


Υποψήφιοι Διδάκτορες: 


Μ. Αναστασιάδης, φιλόλογος-θεολόγος, καθηγητής β΄/βάθμιας εκπαίδευσης, M.Δ.Ε. στη Θεολογία, υποψ. διδάκτωρ Αρχαίας Ελληνικής Φιλολογίας Δ.Π.Θ., ειδίκευση: Ελληνιστική Ποίηση.

Σχετικά Άρθρα

Μικροκομοτηναίικα

Πως γίνεται το ίδιο δημοτικό συμβούλιο, της Κομοτηνής,  συγχρόνως να αποπνέει αέρα …Βρυξελλών και προόδου,  αλλά και οπισθοδρόμησης και περίεργων απόψεων και συμμαχιών. 

Ημερολόγιο