ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ
Τετάρτη, 10 Μαΐου, 2017 - 11:00
Η ΜΕΣΤΗ ΧΤΙΖΕΤΑΙ, ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΔΙΟΔΙΑ ΚΑΙ ΣΕ ΚΑΒΑΛΑ, ΚΗΠΟΥΣ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Συμφώνησαν κατά των διοδίων, οι αντιδράσεις δεν πείθουν

ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Χρήστος Μέτιος
Περιφέρεια ΑΜ-Θ
διόδια
Μέστη

Τα ψηφίσματα δεν θα πείσουν την κυβέρνηση, οι κινητοποιήσεις είναι μονόδρομος και πρέπει να γίνουν πρώτα από τους πολιτικούς

Τα διόδια μας κατακλύζουν και απλές διαδρομές όπως η επίσκεψη στο πανεπιστημιακό νοσοκομείο Αλεξανδρούπολης, φαντάζουν πολυτέλεια

Διονύσης Βοργιάς

Αντί για δρόμος ανάπτυξης, σύνδεσης και άρσης της απομόνωσης της Θράκης, η Εγνατία Οδός "μεταμορφώνεται" σιγά-σιγά σε δρόμο για λίγους. Στην ευρύτερη περιοχή της ΑΜ-Θ είχαμε ...καταπιεί τα διόδια σε Ίασμο και Μουσθένη, και τα πάντα συνηγορούν στην ανέγερση διοδίων όχι μόνο στη Μέστη, που ήδη κατασκευάζονται, αλλά και σε Καβάλα και Ασπροβάλτα. Τα επόμενα χρόνια τα πάντα δείχνουν ότι διόδια θα μπουν και στους Κήπους και σε πολλούς κάθετους άξονες. 


Τα διόδια μας κατακλύζουν και απλές διαδρομές όπως η επίσκεψη στο πανεπιστημιακό νοσοκομείο Αλεξανδρούπολης, φαντάζουν πολυτέλεια. Η Περιφέρεια αντιδράει με ψηφίσματα, όμως φαίνεται πως η σύγκρουση είναι μονόδρομος. Όμως, δεν γνωρίζουμε κατά πόσο οι άνθρωποι που κυβερνούν μπορούν να "σηκώσουν" αυτό το πολιτικό κόστος.


Η ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΥ ΤΗΣ ΕΓΝΑΤΙΑΣ
Εκπροσωπώντας της Εγνατία Οδό, παρουσιάστηκε στην ειδική συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου της Δευτέρας, ο Πασχάλης Τσουκαλάς, αρμόδιος για τα έργα, ο οποίος υπεραμύνθηκε των διοδίων, εξηγώντας ότι η διέλευση κοστίζει 2,7 ευρώ ανά 90 χιλιόμετρα. "Τα έσοδα που προκύπτουν από τον σταθμό θα πάνε στην αποπληρωμή του δανείου της Εγνατίας οδού, που μπαίνει προς την εξόφλησή του", είπε, με χρονοδιάγραμμα μέσα στο 2018. Προφανώς και το επιχείρημα "μπάζει", καθώς, αν ίσχυε, τότε θα έπρεπε να διόδια να τοποθετηθούν μόνο για ένα χρόνο! Και συνέχισε: "Όλοι οι σταθμοί είναι καθορισμένοι από την υπουργική απόφαση Χρυσοχοΐδη, του 2014. Πρόθεση του υπουργείου είναι να κατασκευαστούν σταθμοί διοδίων σε όλους τους μεθοριακούς σταθμούς, και στους κάθετους άξονες και στον σταθμό των Κήπων".


Η ΕΓΝΑΤΙΑ ΝΑ ΤΗΡΗΣΕΙ ΤΙΣ ΔΕΣΜΕΥΣΕΙΣ ΤΗΣ
Αφού τα διόδια φαντάζουν μονόδρομος, στο "τραπέζι" πέφτει το επιχείρημα ότι πρώτα, η Εγνατία θα πρέπει να έχει τηρήσει όλες τις δεσμεύσεις της, όπως για παράδειγμα να περάσουν εργολαβίες από τα προβληματικά σημεία του δικτύου. Τα χρήματα των διοδίων προορίζονται για νέες επενδύσεις σε αυτό καθαυτό το οδικό δίκτυο.


Αυτό ανέδειξε και ο δήμαρχος Αλεξανδρούπολης Βαγγέλης Λαμπάκης, που μαζί με τον δήμαρχο Μαρώνειας-Σαπών Γιάννη Σταυρίδη και τον δήμαρχο Ορεστιάδας Βασίλη Μαυρίδη, φάνηκαν έτοιμοι για κινητοποιήσεις. Ο κ. Λαμπάκης χαρακτήρισε τη δέσμευση για την ανέγερση διοδίων "εμετική". "Έχω τη δυνατότητα από τη θέση μου να λέω και καλά πράγματα για τον ΣΥΡΙΖΑ, όταν κάνετε κάτι καλό για τον τόπο. Δεν έχετε καμία διάθεση να αγωνισθείτε μαζί μας! Εγώ δεν ήρθα να εκπροσωπήσω τη ΝΔ, αλλά τη θεσμική μου ιδιότητα. Το ΤΑΙΠΕΔ μας κορόιδεψε ασύστολα, αλλά είναι οικονομικός εισπρακτικός φορέας.

Πήγα πριν από ενάμιση μήνα και δεν είδα καμία μελέτη, μου είπαν ότι δεν έκαναν τίποτα ακόμη. Σας προσκαλώ να σταθείτε μαζί μας, αληθινά στον αγώνα. Πρέπει να ανασταλεί η απόφαση ανέγερσης των διοδίων, μέχρι να ολοκληρωθεί η μελέτη της αναλογικότητας! Όλοι συμφωνούν σε αυτό! Αν δεν το αντιλαμβάνονται αυτό θεσμικοί, οι οποίοι ορκίστηκαν για τα συμφέροντα του λαού, ποιοι θα το αντιληφθούν; Θα αφήσω το λαό μου να πληρώνει 1,2 ευρώ για να πάει στο νοσοκομείο;", είπε, μεταξύ πολλών άλλων,  απευθυνόμενος κυρίως προς τους βουλευτές ΣΥΡΙΖΑ αλλά και προς όλους τους παρευρισκόμενους ο Βαγγέλης Λαμπάκης.


Έτοιμος και ο Βασίλης Μαυρίδης, έχει "οχυρωθεί" με νομική ομάδα, η οποία έχει βάσιμα επιχειρήματα για την αναστολή της κατασκευής διοδίων. "Είμαι απογοητευμένος από τις ενέργειες που έχουν γίνει. Αυτές οι αντιδράσεις μας βρίσκουν έναν τοίχο, γιατί έχουμε να αντιμετωπίσουμε μια σκληρή πραγματικότητα, πχ διαβεβαιώσεις που ποτέ δεν εφαρμόστηκαν. Στην Ορεστιάδα έχουμε ξεκινήσει όλες τις ενέργειες, για να αποδείξουμε ότι η κυβερνητική απόφαση του 2014 εφαρμόζεται μόνο κατά το ήμισυ, δηλαδή μόνο  στο σκέλος "δημιουργία διοδίων στη Μέστη", κι όχι το στο σκέλος "αναλογικότητα των διοδίων". Δεν ξέρω αν υπάρχει διάθεση ή τρόπος, για να γίνουν ασφαλιστικά μέτρα.

Σε μένα πάνω μου λένε πως γίνεται.  Η πρότασή μας είναι όχι μόνο να μην χτίσουμε κι άλλα διόδια, αλλά να ανοίξουμε όλα τα διόδια της περιφέρειας! Θέλουμε να κινητοποιηθεί ο κόσμος, και θέλουμε τη βοήθεια των …βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ. Θέλουμε να ξανάρθετε στους δρόμους". Και ο Γιάννης Σταυρίδης έδειξε την αντίθεσή του με τα διόδια, εξηγώντας ότι πρέπει να αγωνιστούν μαζί με τον κόσμο, και με νομικά επιχειρήματα, κατά των διοδίων. Απευθυνόμενος στους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ εξήγησε ότι "χειροκρότησα την απόφαση που πήρατε, όταν αφαιρέσατε το τίμημα των πέντε ευρώ από τα κέντρα υγείας. Όμως, τώρα είμαι αντίθετος και τάσσομαι υπέρ της πρότασης του κ. Λαμπάκη".


Και ο δήμαρχος Κομοτηνής δεν φάνηκε ...ικανοποιημένος από την κατασκευή διοδίων, όμως θεώρησε πως προέχει η συγκρότηση βάσιμων νομικών επιχειρημάτων. "Η κατασκευή των διοδίων της Μέστης και η υποβολή διοδίων ακόμη και χιλιομετρικών, δεν εξυπηρετεί τον σκοπό για τον οποίο έχουν γίνει. Πρέπει να δούμε σοβαρά το νομικό θέμα. Η σύμβαση παραχώρησης προϋποθέτει νέα επένδυση. Στην περιοχή μας όχι μόνο δεν έχουμε νέα επένδυση, αλλά ακόμη και τους σταθμούς διοδίων τους κατασκευάζει το ελληνικό δημόσιο. Δεν είμαι πολύ σίγουρος ότι οι κινητοποιήσεις θα φέρουν το αποτέλεσμα. Αν αποφασιστούν, εμείς θα κάνουμε τη δουλειά μας και θα στηρίξουμε με όσο το δυνατό περισσότερους πολίτες, όμως φοβάμαι πως θα είναι απλώς μια δική μας ...επαναστατική γυμναστική", είπε μεταξύ πολλών.


ΕΘΕΛΟΤΥΦΛΟΥΝ ΟΙ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ ΣΥΡΙΖΑ
Το γνωστό επιχείρημα ότι η ανέγερση διοδίων δεν είναι δική τους πολιτική ευθύνη, αντίθετα πως είναι απλοί εφαρμοστές της υπουργικής απόφασης του 2014, ανέδειξαν οι βουλευτές ΣΥΡΙΖΑ κκ. Καΐσας και Στογιαννίδης. Προφανώς, όμως, μια υπουργική απόφαση του 2014, δύναται να μεταβληθεί και με μια υπουργική απόφαση του ...2015. Επομένως, φέρουν κι αυτοί πολιτική ευθύνη. "Τα διόδια θα γίνουν και η κυβέρνηση θέλει να γίνουν και στους Κήπους", επιβεβαίωσε ο κ. Στογιαννίδης, ενώ ο κ. Καΐσας ζήτησε από την περιφέρεια να παλέψει μαζί με όλους όσους αφορούν τα διόδια της Εγνατίας.


Στην αντιπολίτευση ο κ. Κυριαζίδης από τη ΝΔ, εξήγησε ότι οι υπουργικές από φάσεις δεν είναι ...θεόσταλτες και ο κ. Δημοσχάκης πρόσθεσε ότι "με τα διόδια ακυρώνεται η γρήγορη και ασφαλής μετακίνηση στο δίκτυο της Εγνατίας". Από τη Δημοκρατική Συμπαράταξη, ο Ιλχάν Αχμέτ χαρακτήρισε τα διόδια ως "έμμεσο εισπρακτικό παράγοντα". Όλοι τους ζήτησαν αναλογικότητα στα διόδια.


ΔΕΝ ΠΕΙΘΕΙ Η ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ
Τη διάθεση να ακούσει όλες τις θέσεις είχε η Περιφέρεια ΑΜ-Θ, όμως φαίνεται πως οι προτάσεις της δεν πείθουν. Ο αντιπεριφερειάρχης νομού Έβρου κ. Πέτροβις, με τη στήριξη του περιφερειάρχη κ. Μέτιου, μίλησε για την αντιπρόταση να χτιστούν διόδια αντί για τη Μέστη, στους Κήπους. Παρόλα αυτά, προ λίγων λεπτών, είχε προηγηθεί ο λόγος του εκπροσώπου της Εγνατίας, που ανέδειξε ότι θα χτιστούν και εκεί, άρα το επιχείρημα έμεινε "κενό" περιεχομένου. Πράγματι, τα διόδια στους Κήπους θα ήταν "χρυσορυχείο" για την Εγνατία και ίσως απέτρεπαν την ανέγερση των υπόλοιπων, όμως η Περιφέρεια δεν είχε διεκδικήσει με πυγμή αυτή την αντιπρότασή της στο προηγούμενο διάστημα.


Παρόλα αυτά, ο κ. Πέτροβιτς ζήτησε και την "άμεση αναστολή της εκτέλεσης κατασκευής των διοδίων, συνοδευόμενη με μια διαμαρτυρία στον συγκεκριμένο χώρο όλων των θεσμικών και όλων των πολιτών", πρόταση η οποία κινείται σε πιο ρεαλιστικό πλαίσιο. Παράλληλα, ζήτησε την εφαρμογή βινιέτας, την υλοποίηση της δέσμευσης για κατασκευή των παραδρόμων της Εγνατίας και του κάθετου άξονα Μάνδρα-Ψαθάδες, την αναλογικότητα των διοδίων. Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και ο λόγος του αντιπεριφερειάρχη Ροδόπης κ. Τσαλικίδη. 


Το λόγο πήρε και ο περιφερειάρχης ΑΜ-Θ κ. Μέτιος, ο οποίος εξήγησε ότι "η Εγνατία Οδός είναι ένα από τα σημαντικότερα έργα. Για να κινούμαστε σε αυτό πρέπει να πληρώνουμε ένα αντίτιμο", προσθέτοντας ότι "δε μπορούμε να συμφωνήσουμε τόσο εύκολα να  γίνουν διόδια σε κάθε μεθοριακό σταθμό, γιατί κάνουμε και προσπάθεια για τον τουρισμό", ενώ συνολικά απέδωσε τις ευθύνες στην κυβερνητική πολιτική. Ο ίδιος κατέληξε στο ότι η περιφέρεια θα συντάξει ένα νομικά οχυρωμένο ψήφισμα, κι αν η κυβέρνηση δεν ανταποκριθεί σε αυτό, τότε "μπορούμε να συζητήσουμε σοβαρά για κινητοποιήσεις".


Ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης κ. Καραλίδης ανέδειξε ότι αντί για 13 διόδια που είχαν συμφωνηθεί στο μήκος της Εγνατίας οδού θα ανεγερθούν 20. "Δυστυχώς, επικεντρωθήκαμε μόνο στα διόδια της Μέστης. Θα συμφωνήσω στις μαζικές κινητοποιήσεις, δεν πρέπει να μένουμε σε κλειστές αίθουσες και σε ψηφίσματα. Οι υποχρεώσεις της Εγνατίας, για την ολοκλήρωση των δρόμων και των κάθετων αξόνων, είναι κενό γράμμα", εξήγησε, κι αναφέρθηκε σε κονδύλιο 145εκ, από το ταμειακό του υπουργείου, που δεν αξιοποίησε η περιφέρεια, αλλά αντίθετα "τα λεφτά πήγαν στην Ιόνια Οδό". 


Θέση πήραν και οι επικεφαλής των υπόλοιπων παρατάξεων της αντιπολίτευσης, οι περισσότεροι από τους οποίους ζήτησαν την αναλογική εφαρμογή των διοδίων, ενώ κάποιοι μίλησαν για άμεσες κινητοποιήσεις.


ΚΙ ΑΛΛΟ ΧΤΥΠΗΜΑ ΣΤΟΥΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΕΣ
Και ο επιχειρηματικός κόσμος είχε εκπροσώπηση στην ειδική συνεδρίαση, μεταξύ άλλων και με τον πρόεδρο της ΟΕΒΕΣ Ροδόπης Ανέστη Βαφειάδη. "Η Εγνατία χτίστηκε για να βγάλει την περιοχή από την απομόνωση. Αντίθετα, έχει καταντήσει ένας δρόμος απομόνωσης", είπε μεταξύ άλλων, ενώ ο πρόεδρος του επιμελητηρίου Δράμας Στέφανος Γεωργιάδης ήταν επίσης ρεαλιστικός: "Είμαστε τεχνοκράτες. Κοιτάμε τι θα πληρώσουμε, κι αυτό μεταφράζεται σε θέσεις εργασίας.

Η σωστή νομική προσέγγιση είναι η μισή νίκη. Μαζί σας είμαι στη διαδήλωση, αλλά συνήθως τα έχουμε δει αυτά στην χώρα, αλλά έχουμε συνηθίσει να τα ξεχνάμε. Το 2017 θα έπρεπε να έχει εφαρμοστεί η αναλογικότητα, βάσει νόμου. Τα διόδια είναι παράνομα. Πρέπει να ανασταλεί η κατασκευή τους. Χωρίς πολιτικές σκοπιμότητες. Φτωχοποιείτε μια περιφέρεια ήδη φτωχή".


Το νομικό πλαίσιο διεκδίκησης υπάρχει, η αγανάκτηση του κόσμου είναι δεδομένη, η αύξηση των διοδίων επιφέρει φτωχοποίηση της περιοχής, στατικότητα στις ενδοπεριφερειακές μετακινήσεις, δυσκινησία στο εμπόριο. Μια κινητοποίηση στον χώρο ανέγερσης των διοδίων θα έπρεπε να φαντάζει μονόδρομος, κι όποιος πολιτικός την επιλέξει, σίγουρα θα βρει σύμμαχο τον κόσμο. 
Όμως, το πρώτο βήμα πρέπει να γίνει από τους πολιτικούς.
 

Σχετικά Άρθρα

Μικροκομοτηναίικα

Με ανάμεικτα  συναισθήματα, μεθόδους προσέγγισης και τρόπους,  αναλύεται το γεγονός της επίσκεψης του Τούρκου προέδρου, καθώς  και η έντονη διπλωματική λογομαχία  που είχε τόσο με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας

Ημερολόγιο