ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ
Παρασκευή, 31 Μαρτίου, 2017 - 11:00
ΞΑΝΑ ΣΤΟ ΠΡΟΣΚΗΝΙΟ ΤΟ ΠΟΣΟΣΤΟ ΠΟΥ ΘΑ ΛΑΒΕΙ Η ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ

Περιφέρεια ΑΜ-Θ: Που θα «πέσουν» τα αντισταθμιστικά του TAP

ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Περιφέρεια ΑΜ-Θ
Αγωγός TAP
Έργα
Χρηματοδότηση
Χρήστος Μέτιος
Περιφερειακό Συμβούλιο

Χρήμα σε κέντρο εξωτικών νοσημάτων Έβρου, εγγειοβελτιωτικά-αρδευτικά έργα, ενεργειακή αναβάθμιση σχολείων, αντιμετώπιση χιονιάδων, κι αλλού

Η αντιπολίτευση ζήτησε να προσδιοριστεί αν θα λάβειη Περιφέρεια 35 ή 40%,  δηλαδή 10 ή 12 εκ. ευρώ

Διονύσης Βοργιάς

Ομόφωνα ενέκρινε το περιφερειακό συμβούλιο της Περιφέρειας ΑΜ-Θ, τους άξονες στους οποίους θα «πέσει» η χρηματοδότηση από τον ΤΑΡ. Ο ΤΑΡ ...οργώνει την περιφέρεια και, στο πλαίσιο της εταιρικής ευθύνης του, αποζημιώνει όχι μόνο τους ιδιοκτήτες εκτάσεων από τις οποίες διέρχεται ο αγωγός, αλλά και τους δήμους από τους οποίους διέρχεται και την περιφέρεια στο σύνολό της.


Το ποσό που θα λάβει η περιφέρεια δεν έχει καθοριστεί πλήρως, κι αυτό εξαρτάται από το που θα «κοπεί» η πίτα μεταξύ περιφέρειας-δήμων. 
Η συμφωνία Παυλίδη-Λαμπάκη, για διαμοίραση στο 35-40/60-65% μεταξύ περιφέρειας-δήμων, είναι ακόμη σε ισχύ, όμως αυτή η διαφορά 5% για την περιφέρεια μεταφράζεται σε δυο «ζεστά» εκατομμύρια. 


Παρόλα αυτά, το πιεστικό χρονοδιάγραμμα ωθεί τους υπεύθυνους στο να συμφωνούν σε κεντρικούς άξονες, οι οποίοι θα χρηματοδοτηθούν μέσω ΤΑΡ. Άρα δεν κάνουμε λόγο γι’ αυτά καθ’ αυτά τα έργα, αλλά για τους ευρύτερους τομείς στους οποίους αυτά ανήκουν.


ΜΕΤΙΟΣ: ΕΓΚΡΙΝΟΥΜΕ ΑΞΟΝΕΣ ΟΧΙ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ ΕΡΓΑ
Πριν την ανάλυση των αξόνων από τον περιφερειάρχη, ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης, Φώτης Καραλίδης, ζήτησε την αναβολή της συζήτησης, στη δικαιολογητική βάση ότι «πρέπει τα έργα να μην είναι αποσπασματικά αλλά να έχει προηγηθεί μια συνάντηση μεταξύ περιφερειάρχη-δημάρχων. Απαιτείται συνολικό σχέδιο και κοινή πρόταση με τους δήμους», ανέδειξε ο κ. Καραλίδης με λογικό επιχείρημα.


Από την άλλη, ο περιφερειάρχης Χρήστος Μέτιος, καθησύχασε το συμβούλιο, ότι έχει μιλήσει δυο φορές με τον πρόεδρο της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων ΑΜ-Θ, Βαγγέλη Λαμπάκη, ο οποίος δεν είχε καμία αντίρρηση στους άξονες. Αυτό είναι ένα θετικό βήμα, αλλά μόνο του δεν σημαίνει και «σύμπλευση» περιφέρειας-δήμων, στον σχεδιασμό.


«Μετά από σύσκεψη στο υπουργείο περιβάλλοντος, παρουσία και των περιφερειαρχών Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας, κι ύστερα από συναντήσεις με την ηγεσία του ΤAP, τους δημάρχους και την αντιπολίτευση, δόθηκαν νέες οδηγίες για τα έργα αυτά», είπε ο κ. Μέτιος, εξηγώντας πως οι τίτλοι είναι ακόμη γενικοί γιατί δεν εγκρίνονται έργα αλλά άξονες. Η γενικότητα είναι σκόπιμη, ώστε να υπάρχει ευελιξία, πράγμα θεμιτό. Ο ίδιος ζήτησε την έγκριση, για να μην υπάρξει άλλη καθυστέρηση στο θέμα. Έπειτα, ανέδειξε τους βασικούς άξονες, οι οποίοι συνοψίζονται ως εξής:


α. Στον άξονα υγείας, θα χρηματοδοτηθεί με 1 εκ. ευρώ το κέντρο εξωτικών νοσημάτων Έβρου, για να αντιμετωπίζονται ευκολότερα οι ασθένειες. Αυτό θα δώσει, δευτερευόντως, τη δυνατότητα στην περιφέρεια να σώσει χρήμα από τις αποζημιώσεις ζωικού κεφαλαίου. β. Στον ενιαίο άξονα, που αφορά σε αρδευτικά, εγγειοβελτιωτικά και άλλα έργα, η χρηματοδότηση μπορεί να φτάσει ως τα 2εκ, με ελάχιστα τα 1,5. γ. Στον περιβαλλοντικό, θα γίνει ενεργειακή αναβάθμιση σχολείων, σε συνεργασία με τους δήμους. δ. Αναφορικά με τις προμήθειες, θα υπάρξει αγορά αλατιέρων για τις χιονοπτώσεις, ίσως και κάποιων άλλων μηχανημάτων. ε. Μικρότερα ποσά θα «πέσουν» στο πρόγραμμα τουρισμού, στην εξειδίκευση μηχανικών του ΤΕΙ και υδραυλικών του ΙΕΚ αναφορικά με το φυσικό αέριο, κι αλλού.


ΕΠΙΜΕΝΟΥΝ ΣΤΟ «ΟΧΙ» ΟΙ ΚΑΒΑΛΙΩΤΕΣ
Εκτός από τα αντισταθμιστικά, στη συζήτηση προέκυψε και το ζήτημα των έργων στην Καβάλα. Οι Καβαλιώτες στα Τενάγη παραμένουν ανένδοτοι και δεν δέχονται τον υπάρχοντα σχεδιασμό. Ο περιφερειάρχης σε αυτό το σημείο ζήτησε «να γίνει μια συνάντηση με τον ΤΑP και το υπουργείο, για να συζητήσουμε το θέμα διέλευσης από τις περιοχές που έχουν ενστάσεις. Να συζητήσουμε υπεύθυνα και σοβαρά, και με εκπροσώπους των αγροτών, για να λύσουμε το θέμα». 


Οι λύσεις που έχουν προταθεί κατά καιρούς, συνοψίζονται στις εξής:
-Νέα χάραξη. Κάτι το οποίο είναι εξαιρετικά δύσκολο να συμβεί, καθώς το χρονοδιάγραμμα του ΤΑΡ είναι ασφυκτικό και δεν χωρούν καθυστερήσεις, λόγω μελετών, κι αντίστοιχα δεν χωρούν γρήγορες και πρόχειρες μελέτες, λόγω του μεγέθους του έργου.


-Μεγαλύτερες αποζημιώσεις. Κάτι το οποίο, αν η διαφορά είναι αρκετά μεγάλη, ίσως πείσει του Καβαλιώτες. Όμως, θα αποτελούσε αδικία για τους γειτονικούς νομούς και θα άνοιγε το «παράθυρο» σε νομούς της Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας, να μιμηθούν την Καβάλα και να διεκδικήσουν μεγαλύτερα, αν όχι υπέρογκα, ποσά.


-Χρηματοδότηση μέσω της εταιρικής ευθύνης, δηλαδή των χρημάτων που θα πάρουν περιφέρεια-δήμοι από τον ΤΑΡ. Αυτή η χρηματοδότηση μπορεί να φτάσει μέχρι το 1εκ. Η τελευταία, φαντάζει ως η πιθανότερη λύση.
 

Σχετικά Άρθρα

Μικροκομοτηναίικα

Πως γίνεται το ίδιο δημοτικό συμβούλιο, της Κομοτηνής,  συγχρόνως να αποπνέει αέρα …Βρυξελλών και προόδου,  αλλά και οπισθοδρόμησης και περίεργων απόψεων και συμμαχιών. 

Ημερολόγιο