ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ
Τρίτη, 4 Απριλίου, 2017 - 10:16
ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΟΔΙΑ ΤΗΣ ΜΕΣΤΗΣ

Η κατασκευή του σταθμού ξεκίνησε αλλά οι τοπικοί φορείς δεν αντιδρούν

ΡΕΠΟΡΤΑΖ
διόδια
Μέστη
Αλεξανδρούπολη
Εγνατία Οδός

Η σύσκεψη που έγινε στην Αλεξανδρούπολη

Από την Αλεξανδρούπολη ξεκίνησε η οργάνωση της αντίδρασης κατά του –υπό κατασκευή πλέον- σταθμού διοδίων στη Μέστη, δηλαδή στο σύνορο των Δήμων Ροδόπης και Έβρου. Η πρώτη ανακοίνωση για την κατασκευή του σταθμού είχε έρθει περίπου στο τέλος του Οκτώβρη του 2016, όταν είχαμε πληροφορηθεί ότι η Εγνατία Οδός Α.Ε. επρόκειτο να θέσει σε εφαρμογή μία ΚΥΑ που είχε υπογραφεί επί συγκυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ και προέβλεπε την εγκατάσταση νέων σταθμών διοδίων στην Εγνατία, πέραν των υφισταμένων. Σε αυτή «τη λίστα» συμπεριλαμβανόταν τότε και η Μέστη και η αντίδραση των τοπικών φορέων ήταν άμεση, αλλά εκ του αποτελέσματος κρίνοντας, ανεπιτυχής.

Αντιπροσωπεία από τους νομούς Έβρου και Ροδόπης είχε κατέβει τότε στην Αθήνα και είχε θέσει το ζήτημα ότι τα διόδια της Μέστης εφόσον λειτουργήσουν θα προκαλέσουν σημαντική ζημία στην οικονομία της Θράκης και όχι μόνο και είχαν ζητήσει από τους ιθύνοντας να το ξανασκεφτούν, λαμβάνοντας υπόψη όλα τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του ακριτικότερου γεωγραφικού διαμερίσματος της Ελλάδας, αλλά ως φαίνεται όλες οι δεσμεύσεις «έμειναν στα λόγια».

Έτσι, φτάσαμε στο τέλος Μαρτίου 2017 οπότε και από τη Γενική Αστυνομική Διεύθυνση ΑΜΘ εξέδωσε ανακοίνωση κυκλοφοριακών ρυθμίσεων με την οποία γνωστοποίησε ότι η κυκλοφορία των οχημάτων στην Εγνατία οδό στο τμήμα Κομοτηνή – Αλεξανδρούπολη θα εκτρέπεται κατά περίπτωση λόγω της έναρξης των εργασιών για τον σταθμό διοδίων της Μέστης! Όσο παράδοξο και αν ακούγεται, αυτός ήταν ο τρόπος με τον οποίο η τοπική κοινωνία πληροφορήθηκε την έναρξη της κατασκευής του συγκεκριμένου έργου, παρά τα όσα είχαν προηγηθεί.

Το νέο δεδομένο –δηλαδή η έναρξη της κατασκευής- αποτέλεσε την αφορμή για τη σύσκεψη που έγινε στην Αλεξανδρούπολη με πρωτοβουλία του προέδρου της ΠΕΔ – ΑΜΘ Βαγγέλη Λαμπάκη, ο οποίος προσκάλεσε στο Δημαρχείο της Αλεξανδρούπολης όλους τους θεσμικούς και πολιτικούς φορείς της Θράκης από την Ξάνθη μέχρι την Ορεστιάδα.

Στόχος της σύσκεψης αυτής ήταν να σχεδιαστεί ο νέος τρόπος αντίδρασης έναντι των διοδίων της Μέστης, αλλά και να συμφωνήσουν όλοι στα επιχειρήματα που θα προτάξουν στην κυβέρνηση και κατ’ επέκταση στο ΤΑΙΠΕΔ προκειμένου να πείσουν ότι η λειτουργία διοδίων στη Μέστη είναι ανεπιθύμητη στην περιοχή και η κατασκευή του σταθμού να διακοπεί έστω και στο «και 5’».

Οι βουλευτές της Ροδόπης δεν πήραν μέρος στη σύσκεψη, σε αντίθεση με τους συναδέλφους τους από τον Έβρο Γιώργο Καΐσα και Νατάσα Γκαρά και Γρηγόρη Στογιαννίδη από την Ξάνθη. Ο Δήμος Κομοτηνής εκπροσωπήθηκε από τον αντιδήμαρχο Δημήτρη Πολιτειάδη, ο δήμος Σαπών από τον ίδιο τον κο Γιάννη Σταυρίδη, εκπρόσωπο έστειλε και η Μητρόπολη Μαρωνείας και Κομοτηνής, ενώ εκεί βρέθηκε και ο πρόεδρος της ΝΟΔΕ ΝΔ Ροδόπης κ. Βεζυριαννίδης. Τα Επιμελητήρια όλης της Θράκης εκπροσωπήθηκαν από τον πρόεδρο του Επιμελητηρίου Έβρου Χριστόδουλο Τοψίδη.

 

ΤΙ ΕΙΠΩΘΗΚΕ ΣΤΗ ΣΥΣΚΕΨΗ

Η σύσκεψη που έγινε στο Δημαρχείο της Αλεξανδρούπολης το Σάββατο 1η Απριλίου διήρκησε περίπου 2,5 ώρες και κατά τη διάρκεια της έγιναν 23 τοποθετήσεις. Είναι πάντως άξιο αναφοράς ότι οι τόνοι δεν ανέβηκαν σε καμία στιγμή παρά το πολυπληθές της σύνθεσης.

Προφανώς οι τοποθετήσεις δεν είναι δυνατόν να αναφερθούν άπασες, ωστόσο σταχυολογώντας όσα ειπώθηκαν να σημειώσουμε κατ’ αρχήν την τοποθέτηση του δημάρχου Σαπών, ο οποίος επεσήμανε για άλλη μία φορά ότι ο Δήμος που διοικεί είναι ο περισσότερο θιγόμενος από τη συγκεκριμένη κατάσταση όπως επίσης και την αντίθεση των Συριζαίων βουλευτών, από τους οποίους ο Γιώργος Καΐσας τόνισε ότι και ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης δεν βλέπει θετικά τα διόδια της Μέστης, όμως από την άλλη πλευρά η εγκατάσταση των σταθμών είναι προηγούμενη μνημονιακή δέσμευση της χώρας και αυτό δημιουργεί κωλύματα.

Επιπλέον όλοι οι ομιλητές και οι συμμετέχοντες συμφώνησαν στο γεγονός ότι δεν πρέπει να γίνει αποκλεισμός της Εγνατίας Οδού σε κανένα σημείο προκειμένου να μην ταλαιπωρηθούν οι οδηγοί ενώ αφέθηκε όμως ανοικτό το ενδεχόμενο για παραστάσεις διαμαρτυρίας στο σημείο διεξαγωγής των έργων κατασκευής του σταθμού.

Τα Επιμελητήρια της Θράκης διά στόματος Τοψίδη έθεσαν την οικονομική παράμετρο της υπόθεσης, υπογραμμίζοντας ότι ο σταθμός της Μέστης θα επιβαρύνει έτι περισσότερο το επιχειρηματικό κόστος της Θράκης, ενώ από πλευράς εκκλησίας σημειώθηκε ότι αυτή στηρίζει όποια μορφή αγώνα συναποφασιστεί καθώς «πρόκειται για το καλό του τόπου», όπως είπε ο μητροπολίτης Αλεξανδρούπολης Άνθιμος.

Στη συζήτηση αναφέρθηκε και ο ανολοκλήρωτος κάθετος άξονας της Εγνατίας οδού στον Έβρο (Αρδάνιο – Ορμένιο) διά στόματος του Νεοδημοκράτη βουλευτή Αναστάσιου Δημοσχάκη, όμως τελικά αποφασίστηκε το συγκεκριμένο αίτημα να μην αποτελέσει μέρος του εν λόγω διεκδικητικού πλαισίου, αλλά να γίνει άλλη, μελλοντική σύσκεψη επ’ αυτού.

Επιπλέον, τόσο ο αντιπεριφερειάρχης Έβρου, όσο και ο πρόεδρος του Περιφερειακού Συμβουλίου ΑΜ-Θ μετέφεραν στη σύσκεψη την αντίθεση του ΠΣ, το οποίο εξέδωσε και σχετικό ψήφισμα και υπερασπίστηκαν την άποψη ότι «πρέπει η Αθήνα να έρθει στη Θράκη και να ακούσει τις αντιδράσεις και όχι να πάει η Θράκη στην Αθήνα».

Στην ίδια σύσκεψη πολλούς ομιλητές –αν όχι όλους- απασχόλησε και η επικείμενη ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας, η οποία επίσης αποτελεί μνημονιακή δέσμευση, στο ίδιο πλαίσιο με την κατασκευή των επιπλέον σταθμών διοδίων και μετά το πέρας των τοποθετήσεων, αποφασίστηκε ότι θα καταρτιστεί ένα κείμενο διαμαρτυρίας το οποίο θα σταλεί στο υπουργείο Υποδομών και το γραφείο του πρωθυπουργού και το περιεχόμενό του θα κινείται σε τέσσερις άξονες:

Α) Οι Θρακιώτες δεν επιθυμούν την παραχώρηση της Εγνατίας οδού σε ιδιώτη (όλης της Εγνατίας – από το Ορμένιο μέχρι την Ηγουμενίτσα)

Β) Νομική διεκδίκηση της κατάρτισης μιας μελέτης κόστους – οφέλους για τη λειτουργία της Εγνατίας

Γ) Οι Θρακιώτες δεν επιθυμούν τη λειτουργία επιπλέον σταθμών διοδίων και φυσικά λένε ΟΧΙ στο σταθμό διοδίων της Μέστης. Η μόνη «παραχώρηση» που δύνανται να κάνουν, εφόσον η κυβέρνηση ζητήσει «ισοδύναμο» για να μην γίνει ο σταθμός της Μέστης, είναι η λειτουργία διοδίων στο ύψος των Κήπων,  επειδή αυτός δεν θα επηρεάζει τη διέλευση των Θρακιωτών, αλλά των τουριστών.

Δ) Λειτουργία απάντων των σταθμών διοδίων με τη μέθοδο της αναλογικότητας (δηλαδή χρέωση ανά χιλιόμετρο) κάτι που προβλέπεται νομικά, αλλά δεν εφαρμόζεται.

Τη σύνταξη του τελικού κειμένου, που αποτελεί συγκερασμό όλων των απόψεων που ακούστηκαν ανέλαβε ο κος Λαμπάκης, ο οποίος το επέδωσε στο ΤΑΙΠΕΔ, κατά τη χθεσινή του επίσκεψη στην Αθήνα, όπου βρέθηκε λόγω των κινητοποιήσεων της ΚΕΔΕ.

Αξίζει όμως να αναφερθεί ότι το κείμενο στην τελική του μορφή δεν δόθηκε στη δημοσιότητα, ωστόσο κατά τη σύσκεψη συμφώνησαν (προφορικά) να το προσυπογράψουν όλοι οι παριστάμενοι, πλην δύο. Αυτοί ήταν οι εκπρόσωποι του ΚΚΕ και της ΛΑΕ, και διαφώνησαν με το κείμενο γιατί θεώρησαν ότι η αντίδραση κινείται σε ήπιους τόνους και αντ’ αυτού θα έπρεπε η διαμαρτυρία να είναι περισσότερο ρητή στην κατεύθυνση «όχι στα διόδια».

Σχετικά Άρθρα

Μικροκομοτηναίικα

Πολιτικές διαστάσεις με  βολικές παρερμηνείες, στοχοποίηση  και επιδερμικές ερμηνείες, καθώς  και μηδενιστικές αναλύσεις για να αποκομίσουν πολιτικά οφέλη,  δεν μπορεί να επιδέχονται οι τραμπούκικες ενέργειε

Ημερολόγιο