ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ
Τετάρτη, 6 Μαρτίου, 2019 - 10:00
ΤΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΠΟΥ ΕΓΙΝΕ ΣΤΗΝ ΚΟΜΟΤΗΝΗ ΚΑΙ ΠΡΟΣΕΛΚΥΣΕ ΠΛΗΘΟΣ ΚΟΣΜΟΥ

Η εκπαίδευση της μειονότητας, η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Τούρκων και το συνέδριο με την σφραγίδα του ΟΗΕ

ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Εκπαίδευση
Μειονότητα
Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Τούρκων
συνέδριο
ΟΗΕ

Βαρύνουσας σημασίας η παρουσία του ειδικού εισηγητή του ΟΗΕ για τα μειονοτικά θέματα, παρών από την κυβέρνηση ο βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Ροδόπης Μουσταφά Μουσταφά

Δήμητρα Συμεωνίδου

Κοινή συνισταμένη των εισηγητών αυτού του συνεδρίου ήταν ότι τα παιδιά έχουν καλύτερα αποτελέσματα στην εκπαίδευση όταν διδάσκονται στην μητρική τους γλώσσα. Όμως οι απόψεις περί του μειονοτικού σχολείου και της αποτελεσματικότητας αυτού, διίσταντο, όπως και ποιο είναι το καλύτερο μοντέλο δίγλωσσης εκπαίδευσης, δεδομένου ότι υπάρχουν τουλάχιστον 90 διαφορετικά μοντέλα δίγλωσσης εκπαίδευσης.

Η παρουσία της "Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Τούρκων Δυτικής Θράκης" μεταξύ των διοργανωτών καταδεικνύει προφανώς την στόχευση του συνεδρίου, όμως η παρουσία ομιλητών από διάφορες χώρες, έδωσε την ευκαιρία να ακουστούν και απόψεις που ίσως δεν ικανοποίησαν τα αυτιά των διοργανωτών. Η ατζέντα με την οποία κλήθηκαν να παραστούν ως εισηγητές στο συνέδριο καθηγητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό ήταν συγκεκριμένη, όπως οι ίδιοι παραδέχτηκαν από του βήματος του συνεδρίου. Παρέχονταν υπηρεσίες διερμηνείας σε τρεις γλώσσες (Τουρκικά, Ελληνικά, Αγγλικά). Το συνέδριο προσέλκυσε πλήθος κόσμου κυρίως από τη μειονότητα, αλλά και εκπαιδευτικούς που υπηρετούν στη μειονοτική εκπαίδευση και είχαν άμεσο ενδιαφέρον να ακούσουν.

Στο ξενοδοχείο Χρήστος και Εύη στην Κομοτηνή το περασμένο Σάββατο 2 Μαρτίου πραγματοποιήθηκε το συνέδριο από τον Σύλλογο Επιστημόνων Μειονότητας Δυτικής Θράκης (BTAYTD) από την Πολιτιστική Εκπαιδευτική Εταιρεία Μειονότητας (ΠΕΚΕΜ), από την "Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Τούρκων Δυτικής Θράκης" και από την FUEN-Federal Union of European Nationalities (Ομοσπονδιακή Ένωση Ευρωπαϊκών Εθνοτήτων), με την τελευταία να κινητοποιείται όλο και συχνότερα το τελευταίο χρονικό διάστημα σε σχέση με την μειονότητα της Θράκης. Θυμίζουμε το συνέδριο της FUEN στην Κομοτηνή προ τετραετίας, που είχε συμπέσει χρονικά με τα Ελευθέρια Θράκης, με θέμα τότε την εκπαιδευτική και θρησκευτική αυτονομία της μειονότητας.

Παρούσα η κυβέρνηση, διά του βουλευτή Μουσταφά Μουσταφά
Το συνέδριο είχε ως τίτλο "Η διγλωσσία στην εκπαίδευση της μειονότητας δυτικής Θράκης και διάφορες ανά τον κόσμο προσεγγίσεις - προβλήματα και πιθανές λύσεις" και σε αυτό ανέπτυξαν εισηγήσεις ακαδημαϊκοί - ειδικοί στο θέμα της εκπαίδευσης, από την Ελλάδα, την Τουρκία, τις Βρυξέλλες, την Ολλανδία. Βαρύνουσας σημασίας η παρουσία του ειδικού εισηγητή του ΟΗΕ για τα μειονοτικά θέματα, ενώ παρών από την κυβέρνηση για να παρακολουθήσει και να μεταφέρει, ενδεχομένως, σε όσους στο υπουργείο Παιδείας λαμβάνουν αποφάσεις για τη μειονοτική εκπαίδευση, ο βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Ροδόπης Μουσταφά Μουσταφά.

Ειδικός εισηγητής του ΟΗΕ για θέματα μειονοτήτων
Μετά τους χαιρετισμούς την εναρκτήρια εισήγηση έκανε ο ειδικός εισηγητής του ΟΗΕ για θέματα μειονοτήτων καθηγητής Φερνάντ Ντε Βαρενές, ο οποίος ανέδειξε, μεταξύ άλλων, ότι "τα παιδιά έχουν καλύτερα αποτελέσματα στο σχολείο όταν διδάσκονται στην μητρική τους γλώσσα". Κατέδειξε επίσης ότι δεν αντιμετωπίζονται όλες οι γλώσσες με τον ίδιο τρόπο και πρόσθεσε πως "η γλώσσα κράτους είναι καταστροφή μίας μητρικής γλώσσας". Πρότεινε μάλιστα και τα δημόσια πανεπιστήμια να υιοθετήσουν περισσότερες από μία γλώσσες, χρησιμοποιώντας και άλλες γλώσσες εκτός αυτής της επίσημης του κράτους. Τόνισε ακόμη ότι αν υπάρχει σεβασμός της μητρικής γλώσσας, τότε τα μέλη μιας μειονότητας θα αναπτυχθούν και θα συνεισφέρουν στην ίδια την κοινότητα όπου ζουν.

Καθηγητές από την Ελλάδα, την Τουρκία, τις Βρυξέλλες, την Ολλανδία
Το πως η διγλωσσία είναι κάτι φυσιολογικό καθώς σήμερα υπάρχουν 6.000 μεγάλες γλώσσες, είπε στην ομιλία του ο Γιώργος Μαυρομμάτης, επίκουρος καθηγητής, στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης ΔΠΘ, για να αναδείξει τις πρωτοβουλίες που γίνονται στο Τμήμα ώστε οι φοιτητές να είναι προετοιμασμένοι να σταθούν σε μία δίγλωσση τάξη και οι μειονοτικοί μαθητές να αισθάνονται καλά με την ταυτότητά τους.

Προέτρεψε τους δασκάλους να διαμορφώσουν το μοντέλο εκείνο εκπαίδευσης που ταιριάζει στις ανάγκες των μαθητών τους, η καθηγήτρια Çiğdem Sağın Şimşek της Σχολής Παιδαγωγικής, προϊστάμενη Τμήματος Ξένων Γλωσσών Άγκυρα Τουρκίας, αφιερώνοντας πολύ χρόνο στην ομιλία της σε σχέση με τις θετικές επιδράσεις της διγλωσσίας στην ανάπτυξη των μαθητών.

Το μήνυμα να πολλαπλασιαστούν αυτές οι πρωτοβουλίες για τη μειονοτική εκπαίδευση και από άλλες πλευρές, προέτρεψε στον αρχικό της χαιρετισμό η Θάλεια Δραγώνα καθηγήτρια Κοινωνικής Ψυχολογίας και με πολύχρονη εμπειρία στη διαχείριση του Προγράμματος Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων στη Θράκη. Παρούσες επίσης στο συνέδριο με εισηγήσεις επίσης καθηγήτριες του ίδιου Προγράμματος, οι Άννα Φραγκουδάκη και Νέλλη Ασκούνη. Από τα ενδιαφέροντα σημεία της εισήγησης της κας Δραγώνα είναι όταν είπε ότι στη Θράκη υπάρχουν δύο παράλληλα μονογλωσσίες, αφού ούτε η τουρκική, ούτε και η ελληνική γλώσσα κατακτώνται επαρκώς από τα παιδιά που φοιτούν στα μειονοτικά σχολεία. Πρόσθεσε ότι "η μειονότητα επιλέγει και το δημόσιο σχολείο, έναντι του μειονοτικού, αλλά αυτό είναι μονοπολιτισμικό και πολλές φορές απορρίπτει όλα όσα οι μειονοτικοί μαθητές είχαν μάθει για την ζωή και τον κόσμο".

Χαρακτηριστικά είπε για τους δύο τύπους σχολείων "το μειονοτικό σχολείο απομονώνει και το δημόσιο περιθωριοποιεί". Εμφανίστηκε επικριτική ως προς τον τρόπο με τον οποίον η μειονότητα διεκδικεί τη βελτίωση της εκπαίδευσής της, λέγοντας πως "η μειονότητα διεκδικεί τη βελτίωση της μειονοτικής εκπαίδευσης, όμως τα αιτήματα είναι ανοργάνωτα, μερικά και ανεδαφικά" και πρόσθεσε ακόμη ότι "το πολιτικό συνωμοτεί εναντίον του εκπαιδευτικού". Σε άλλο σημείο της ομιλίας της ανέφερε πως το "μειονοτικό σχολείο είναι δέσμιο της συνθήκης της Λωζάνης" και κατέληξε λέγοντας ότι για την εκπαίδευση της μειονότητας χρειάζεται διάλογος, εκπαιδευτικού τύπου επιχειρήματα και ζύμωση απόψεων.

Το κλείσιμο του συνεδρίου και η αξιολόγησή του έγινε από τον ειδικό εισηγητή του ΟΗΕ για θέματα μειονοτήτων καθηγητή Φερνάντ Ντε Βαρενές.

Το “παρόν” έδωσαν και υποψήφιοι/ες στις προσεχείς εκλογές από τον χώρο της μειονότητας, όπως ο υποψήφιος δήμαρχος Ιάσμου Οντέρ Μουμίν, ο υποψήφιος περιφερειακός σύμβουλος Τζιχάν Ιμάμογλου, η υποψήφια δημοτική σύμβουλος Σιμπέλ Μουσταφάογλου. Επίσης ο βουλευτής Ροδόπης Ιλχάν Αχμέτ, ο αντιδήμαρχος Μολλά Ισά Ριτβάν, ο δήμαρχος Ιάσμου Καδή Ισμέτ, ο Τούρκος πρόξενος Κομοτηνής Μουράτ Ομέρογλου, η πρόεδρος του μειονοτικού κόμματος DEB Τζιγδέμ Ασάφογλου, αλλά ο ψευτομουφτής Κομοτηνής Ιμπράημ Σερίφ που κάθισε στην πρώτη σειρά των... επισήμων.

Το σίγουρο είναι ότι Σύλλογος Επιστημόνων Μειονότητας Δυτικής Θράκης (BTAYTD), Πολιτιστική Εκπαιδευτική Εταιρεία Μειονότητας (ΠΕΚΕΜ), "Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Τούρκων Δυτικής Θράκης" υπό την αιγίδα της FUEN - Federal Union of European Nationalities (Ομοσπονδιακή Ένωση Ευρωπαϊκών Εθνοτήτων), διαμορφώνουν ατζέντα πάνω στη μειονοτική εκπαίδευση, με τους φορείς της εκπαίδευσης τοπικά να μην έχουν γνώμη σε αυτήν.

Σχετικά Άρθρα

Μικροκομοτηναίικα

Πέρασαν σχεδόν έξι μήνες από το τέλος του 18, που υποτίθεται θα είχε αλλάξει ο τρόπος υπολογισμού των συντάξεων και θα εφαρμόζονταν ο νόμος Κατρούγκαλου με την προσωπική διαφορά και ο ΕΦΚΑ παίζει κρυφτούλι κ