ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ
Σάββατο, 11 Νοεμβρίου, 2017 - 11:00
ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΙΚΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΜΕΤΡΑ ΠΟΥ "ΣΩΖΟΥΝ"

Αγρότες στον 21ο αιώνα: Προκλήσεις, ευκαιρίες, προσαρμογή

ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Leader
Αγρότες
Europe Direct Κομοτηνής
Νίκος Τσαλικίδης

Με σχεδόν 9,5 εκ ευρώ, Leader και Leader αλιείας δίνουν ευκαιρίες παραγωγής στη Ροδόπη


Το νέο "μέτρο 9" περί σύστασης ομάδων παραγωγών πριμοδοτεί τις εν λόγω ομάδες με 500.000 ευρώ σε βάθος πενταετίας

Διονύσης Βοργιάς

Από τη μία έχουν να επιβιώσουν στη διαρκώς επιδεινούμενη οικονομική κατάσταση, από την άλλη έχουν να προσαρμοστούν σε νέες καλλιέργειες, τεχνικές, πωλήσεις, μάρκετινγκ και, γενικότερα στη σύγχρονη αγορά. Οι Έλληνες αγρότες -και φυσικά οι Ροδοπίτες- αντιμετωπίζουν πλήθος δυσκολιών.


Προς ενημέρωση των αγροτών πραγματοποιήθηκε στην Κομοτηνή, ημερίδα με θέμα "Προοπτικές για βιώσιμη αγροτική ανάπτυξη", από την Περιφερειακή Ενότητα Ροδόπης, το Europe Direct Κομοτηνής και την Αναπτυξιακή Ροδόπης, με την υποστήριξη της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης και του Δήμου Κομοτηνής.


Μεταξύ των θεμάτων που αναλύθηκαν, ήταν το πρόγραμμα Leader για το νομό Ροδόπης, το μέτρο 9 περί σύστασης ομάδων και οργανώσεων παραγωγών του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020, οι πωλήσεις αγροτικών αγαθών σε μία νέα εποχή, η παρουσία καλής πρακτικής στην εξέλιξη των ομάδων παραγωγών μέσω των κανονισμών της Ε.Ε. 


Στην εκδήλωση, εναρκτήριες ομιλίες απηύθυναν ο αντιπεριφερειάρχης Νίκος Τσαλικίδης και η επικεφαλής του Κέντρου Ευρωπαϊκής Πληροφόρησης Κομοτηνής Λουίζα Σαλτσίδου.


Στόχος ήταν η ενημέρωση των αγροτών, επί του πρακτέου, για το πως να καταφέρουν από την αρχή ως το τέλος της παραγωγής, από το ...χωράφι στο ράφι. Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος "η ΠΑΜ-Θ δίαυλος ενημέρωσης των ευρωπαϊκών προγραμμάτων για την απασχόληση και τις επενδύσεις", το οποίο υλοποιείται από το Κέντρο Ευρωπαϊκής Πληροφόρησης Europe Direct Κομοτηνής και την Αναπτυξιακή Ροδόπης - Αναπτυξιακή Ανώνυμη Εταιρεία Ο.Τ.Α..


ΣΧΕΔΟΝ 9,5 ΕΚ ΕΥΡΩ ΣΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΡΟΔΟΠΗΣ ΓΙΑ ΤΟ LEADER
Με 9.450.000 ευρώ θα διοχετεύσει τους επενδυτές η Αναπτυξιακή Ροδόπης, προς εφαρμογή της πρωτοβουλίας Leader. Όπως μας ενημερώνει ο πρόεδρος της εν λόγω εταιρίας Στάθης Κεφαλίδης "η Αναπτυξιακή Ροδόπης έχει ένα μεγάλο πρόγραμμα που απευθύνεται σε δύο νομούς, στη Ροδόπη και στην Ξάνθη, με αρχικό προϋπολογισμό 9.450.000 ευρώ και δράσεις οι οποίες έχουν σαν βάση την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας".


Σύμφωνα με τον κο Κεφαλίδη "αυτό χρειάζεται ο τόπος μας: Θέσεις εργασίας, ποιοτικά προϊόντα και πάνω από όλα χρειάζεται συνεργασίες, όπου ομοειδείς επιχειρήσεις να ενωθούν μεταξύ τους για να παράγουν. Και δεν χρειαζόμαστε μόνο ενοποίηση φορέων, αλλά κι ενοποίηση ανθρώπων, ώστε μαζί να παράγουν τα μοναδικά ελληνικά προϊόντα".


Ο ίδιος πιστεύει ότι παρά την κρίση, υπάρχουν ακόμη προοπτικές. "Πιστεύω ότι υπάρχουν πάρα πολλές προοπτικές στον αγροτικό χώρο και οι συγκυρίες μας βοηθούν. Ο αγροτικός χώρος είναι εκεί που πρέπει να 'πέσουμε' όλοι μας και να βγάλουμε προϊόντα, τα οποία είναι ανταγωνιστικά. Ένα από τα προγράμματα που βοηθάει προς αυτή την κατεύθυνση είναι το leader που έρχεται από το 1992", δηλώνει σχετικά για την προοπτική του Leader.
Εξηγώντας πιο κατανοητά την κοινοτική πρωτοβουλία που φέρει την ονομασία leader, ο Στάθης Κεφαλίδης μας πληροφορεί ότι "το leader οικοδομείται από τη βάση, δηλαδή όταν κάποιος έχει μία ιδέα, εμείς τον βοηθάμε να την κάνει επιχειρηματική δραστηριότητα. Ήδη η πρόταση την οποία χτίσαμε έγινε μέσα από 600 τεχνικά δελτία, που μας έδωσε η τοπική κοινωνία και ήταν ρεκόρ για όλη την Ελλάδα. Έχουμε μια σειρά προϊόντων που μας πρότειναν παραγωγοί κι έρχονται αυτή την ώρα, με την προκήρυξη που θα γίνει το επόμενο διάστημα, και μπαίνουν ως επενδυτές ". Επικουρικά, μάλιστα, στην περιοχή "τρέχει" και το Leader αλιείας, με αρκετές ευκαιρίες για τους αλιείς. 


Επίσης, ο κος Κεφαλίδης εξηγεί ένα απλό παράδειγμα μέσα από το οποίο μπορούμε να προσδώσουμε υπεραξία στα παραγόμενα προϊόντα. "Αυτή την περίοδο στην Ξάνθη παράγεται η κόκκινη πιπεριά αλλά όχι το πιπέρι, το οποίο μπορεί να προσδώσει υπεραξία", εξηγεί.


ΤΟ ΜΕΤΡΟ 9 ΚΑΙ Ο ΥΓΙΗΣ "ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΜΟΣ"
Οι ομάδες παραγωγών αποτελούν μία έννοια που έχει εντυπωθεί με αρνητική χροιά στους περισσότερους παραγωγούς, καθώς αντανακλά στον ...παλιό κακό συνεταιρισμό, όπου αντί να αναδείξει τον μικρομεσαίο αγρότη, τον εκμεταλλευόταν. 


Το περιβάλλον όμως φαίνεται να έχει αλλάξει και μία διέξοδος καλής παραγωγής είναι η σύσταση ομάδων παραγωγών και οργανώσεων παραγωγών. Σχετικά εισηγήθηκε ο Βαγγέλης Δέλλης, στέλεχος της Μονάδας Συνεργασίας και Καινοτομίας της Ειδικής Υπηρεσίας Εφαρμογών του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης.


"Το μέτρο 9 αφορά στη σύσταση ομάδων παραγωγών και οργανώσεων παραγωγών. Προτείνουμε στους παραγωγούς να πληροφορηθούν για τις νέες αποφάσεις που έχουν ληφθεί από το υπουργείο αγροτικής ανάπτυξης, ώστε να τους δοθεί η δυνατότητα να ενταχθούν στο μέτρο 9, που είναι μία κατ' αποκοπή ενίσχυση για τα πέντε πρώτα χρόνια των ομάδων ή οργανώσεων παραγωγών", αναφέρει και εξηγεί: "Το όφελος είναι οικονομικό, γιατί πρόκειται για μία κατ' αποκοπή ενίσχυση και δεν αφορά επιλέξιμες δαπάνες, μέχρι του ποσού των 500.000 ευρώ στην πενταετία".


Ο ίδιος βλέπει αυξητική τάση στις συνεργασίες παραγωγών τα τελευταία χρόνια. "Θεωρώ πως οι παραγωγοί τα τελευταία χρόνια έχουν στραφεί προς τις ομάδες, κι αυτή είναι και η κατεύθυνση που δίνουμε ως κεντρική υπηρεσία", όπως αναφέρει.


ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ Ή ΜΙΚΡΟΤΕΡΟ ΜΕΡΙΔΙΟ ΑΓΟΡΑΣ
Μία ακόμη παράμετρο, που εναπόκειται στο σύγχρονο περιβάλλον αγοράς και εν προκειμένω στο τελευταίο στάδιο παραγωγής -την πώληση, έφερε στο προσκήνιο ο διευθύνων σύμβουλος της OlympusHerb Ltd Ευγένιος Καλαϊτζόπουλος. Αυτή "ακούει" στο όνομα διαδίκτυο και, γενικότερα, προβολή μέσω web.


"Όταν σκεφτείτε πως αυτή τη στιγμή το 58% των Ελλήνων καταναλωτών χρησιμοποιεί το smartphone για να πληροφορείται και μετά αναλογιστείτε πόσοι λίγοι από τους αγρότες ή τις εταιρίες τους έχουν σάιτ, αντιλαμβάνεστε το φαινόμενο. Αν σκεφτούμε ότι στα πρώτα 5 δευτερόλεπτα, αν το σάιτ δεν κατέβει στο smartphone ο καταναλωτής φεύγει από αυτό και πάει στο επόμενο, αντιλαμβάνεστε πώς πρέπει να δημιουργήσουμε σε ένα τέτοιο οικονομικό περιβάλλον τη βιτρίνα της εταιρία μας", μας εξηγεί ο κος Καλαϊτζόπουλος για την επίδραση του διαδικτύου στις σύγχρονες αγορές, και φέρει ένα ακόμη παράδειγμα: "Πρέπει να προσαρμοστούμε σε μία σύγχρονη εποχή, η οποία είναι το διαδίκτυο. Να καταλάβετε ότι στο YouTube υπάρχουν 2μιση δις καταναλωτές".


Καταληκτικά, ο ίδιος διαπιστώνει ότι ο μόνος αγροτικός κλάδος που έχει μπει στο διαδίκτυο είναι οι έμποροι αγροτικών εργαλείων, οι οποίοι -σύμφωνα με τον εισηγητή- αποτελούν  "ένα καλό παράδειγμα δωρεάν διαφήμισης".
 

Σχετικά Άρθρα

Μικροκομοτηναίικα

Το βασικό αφήγημα της κυβέρνησης τους  τελευταίους  μήνες  και με βάση τα θετικά μηνύματα που λαμβάνει από τους πρώην δανειστές μας και συμμάχους,  που παλιότερα τους θεωρούσε συλλήβδην …εχθρούς,  είναι ότι

Ημερολόγιο