ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ
Τετάρτη, 10 Ιανουαρίου, 2018 - 11:00
ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΤΟ ΝΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΑΡΙΑ

Υπερψηφίστηκε το νομοσχέδιο για τις αρμοδιότητες των μουφτειών

ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Σαρία
νομοσχέδιο
Βουλή

Όλα τα κόμματα -πλην της Χρυσής Αυγής- υπερψήφισαν την προαιρετική εφαρμογή της Σαρία στη Θράκη 

Αλέξης Τσίπρας «Η κυβέρνηση κάνει σήμερα ένα ιστορικό βήμα φέρνοντας στη Βουλή το νομοσχέδιο για τη Σαρία που εμβαθύνει την ισονομία και ισοπολιτεία που απολαμβάνουν ανεξαιρέτως, όλες οι Ελληνίδες και όλοι οι Έλληνες»

Το απόγευμα της Τρίτης υπερψηφίστηκε από όλα τα κόμματα εκτός της Χρυσής Αυγής (ΣΥΡΙΖΑ, ΝΔ, Δημοκρατική Συμπαράταξη, ΚΚΕ, Ένωση Κεντρώων, Ποτάμι), το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, που αφορά στις αρμοδιότητες των μουφτήδων, με τίτλο: «Τροποποίηση του άρθρου 5 του ν. 1920/1991 (Α΄11), με τον οποίο κυρώθηκε η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου "Περί Μουσουλμάνων Θρησκευτικών Λειτουργών" (Α΄182)».


Ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου δεν έκρυψε την ικανοποίησή του για τη συναίνεση που επετεύχθη, παραδέχθηκε ωστόσο ότι η νομοθετική ρύθμιση «δεν λύνει όλα τα προβλήματα». «Το ερώτημα είναι πώς η κεντρική εξουσία θα κερδίσει την εμπιστοσύνη της μειονότητας, ώστε να μην συσπειρωθεί σε θέσεις συντηρητικότερες», ανέφερε ο κ. Γαβρόγλου και τόνισε τη σημασία συζήτησης με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, ώστε να μη θεωρηθεί ότι απειλείται η ταυτότητα της μειονότητας.


Να θυμίσουμε ότι ο πρωθυπουργός είχε ανακοινώσει την προώθηση της συγκεκριμένης ρύθμισης από την Κομοτηνή και το Περιφερειακό Συνέδριο που είχε γίνει στις 15 Νοεμβρίου. Πολλοί είχαν σχολιάσει τότε ότι η κυβέρνηση προβαίνει σε αυτή την κίνηση υπό το άχθος της επικείμενης απόφασης του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, το οποίο εξετάζει προσφυγή Κομοτηναίας μουσουλμάνας – «θύμα» της Σαρία, όμως σε κάθε περίπτωση, η προαιρετικότητα στην εφαρμογή του συγκεκριμένου εθιμικού νόμου, είναι μία σημαντική αλλαγή στον τρόπο ζωής της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης. 


Τσίπρας: Ιστορικό βήμα το νομοσχέδιο για τη Σαρία


 «Η κυβέρνηση κάνει σήμερα ένα ιστορικό βήμα φέρνοντας στη Βουλή το νομοσχέδιο για τη Σαρία που εμβαθύνει την ισονομία και ισοπολιτεία που απολαμβάνουν ανεξαιρέτως, όλες οι Ελληνίδες και όλοι οι Έλληνες», τόνισε ο πρωθυπουργός σε δήλωσή του με αφορμή το νομοσχέδιο για τη Σαρία στη Βουλή.  «Ως μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η χώρα μας έχει οικειοθελώς δεσμευθεί με συγκεκριμένες συνθήκες όπως η Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.

Με την παρούσα ρύθμιση η κυβέρνηση, σεβόμενη σε κάθε περίπτωση τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης, αποκαθιστά αδικίες που έγιναν κατά το παρελθόν εις βάρος μελών της, με την εξαίρεσή τους από το καθεστώς των νομικών εγγυήσεων και των ατομικών ελευθεριών, που θα πρέπει να απολαμβάνουν όλοι οι έλληνες πολίτες» προσθέτει ο πρωθυπουργός. «Με επιμονή στην ανάγκη για διάλογο, ψύχραιμη αντιμετώπιση, και με συνείδηση της σοβαρότητας των θεμάτων, οφείλουμε να προχωρήσουμε με σταθερά βήματα σε μεταρρυθμίσεις, που θα αναβαθμίζουν τα δικαιώματα και τη ποιότητα ζωής της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης» καταλήγει ο Αλέξης Τσίπρας.


Το νομοσχέδιο που περιλαμβάνει τη σχετική ρύθμιση, έφτασε προς συζήτηση στη Βουλή, όπου όλα τα κόμματα πλην της Χρυσής Αυγής, δήλωσαν τη θετική τους στάση απέναντι στη ρύθμιση, εισάγοντας το καθένα από αυτά τις δικές του παρατηρήσεις, αλλά πάντως χωρίς να «ρίχνουν άκυρο». 


Την σύμπνοια των πολιτικών κομμάτων επί του θέματος παρατήρησε και ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου, ο οποίος μεταξύ άλλων αναγνώρισε τις νομοθετικές πρωτοβουλίες που έχουν γίνει για ζητήματα της μουσουλμανικής μειονότητας από προηγούμενες κυβερνήσεις κατά τη δεκαετία του '90 («επί κυβέρνησης Μητσοτάκη αλλά και επί υπουργίας Γ. Παπανδρέου στο υπουργείο Παιδείας», ανέφερε χαρακτηριστικά) και επεσήμανε ότι η σημερινή ρύθμιση αν και φαίνεται τεχνική, «αγγίζει θέματα καθημερινότητας των συμπολιτών μας».


Νατάσα Γκαρά: «Στη Θράκη υπάρχουν  γυναίκες χωρίς φωνή με τις ευλογίες του Νόμου»
Αίσθηση προκάλεσε η τοποθέτηση της Εβρίτισσας βουλευτού του ΣΥΡΙΖΑ Νατάσας Γκαρά, η οποία αναφέρθηκε στο ζήτημα της Σαρία χαρακτηρίζοντας την έως τώρα υποχρεωτική εφαρμογή της ως καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων των Ελλήνων μουσουλμάνων, αφού με τον τρόπο αυτό δεν καθίστανται ίσοι απέναντι στο νόμο σε σχέση με τους υπόλοιπους Έλληνες. 


Σε αυτή τη Θράκη, λοιπόν, ισχύει ακόμη και σήμερα η Σαρία, ρυθμίζοντας για τους Έλληνες Μουσουλμάνους ζητήματα της καθημερινότητάς τους, της σχέσης των φύλων, οικογενειακά και κληρονομικά ζητήματα. Ρυθμίσεις οι οποίες, όμως δεν είναι ίδιες για όλους τους πολίτες και δεν εντάσσονται στους κανόνες Δικαίου του ελληνικού κράτους. 


Αντιμετωπίζουμε ένα καθεστώς το οποίο φέρνει τη γυναίκα σε υποδεέστερη θέση, χωρίς δικαιώματα. Αφαιρεί το δικαίωμα επιμέλειας των παιδιών, διεκδίκησης διατροφής, διεκδίκησης κληρονομιάς, παρουσίασης της δικής της πραγματικότητας. Διατηρεί τη γυναίκα σε ένα καθεστώς ομηρίας στις ορέξεις του συζύγου και στην άποψη του Μουφτή. Στο πλαίσιο αυτό τα ανήλικα τέκνα δεν προστατεύονται ουσιαστικά. Αλλά, ακόμη και μεταξύ των παιδιών, η ανισότητα των φύλων είναι εμφανής. 


Η εφαρμογή της Σαρία, καταπατά τρεις  πολύ βασικές Συνταγματικές Αρχές

  • της Ισότητας των φύλων
  • ης προστασίας του παιδιού
  • της δίκαιης δίκης. 

«Οι Έλληνες είναι ίσοι ενώπιον του νόμου. Οι Έλληνες και οι Ελληνίδες έχουν ίσα δικαιώματα και υποχρεώσεις», πρεσβεύει το ελληνικό Σύνταγμα στην παράγραφο 4. 


Εύλογα θα αναρωτιέται κανείς, πώς είναι δυνατόν στην ίδια χώρα να υπάρχουν δύο μέτρα και δύο σταθμά ως προς την εφαρμογή του νόμου, δημιουργώντας πολίτες δύο κατηγοριών» είπε χαρακτηριστικά η βουλευτής, η οποία φωτογράφισε τη Σαρία ως ένα από τα αίτια του αυξημένου ποσοστού χρήσης ψυχοφαρμάκων που καταγράφεται στους μειονοτικούς οικισμούς, στην κακοποίηση που εν τέλει υφίστανται οι γυναίκες εξαιτίας της υποχρεωτικής εφαρμογής της Σαρία, ακόμη και στις επιπτώσεις που έχει η εφαρμογή του συγκεκριμένου «νόμου» στην ανατροφή των παιδιών, αφού δε ενδεχόμενο διαζυγίου δεν αποφασίζει γι αυτά το δικαστήριο, αλλά ο Μουφτής «ο οποίος δεν έχει καμία νομική γνώση, διορίζεται με απόφαση του υπουργού Παιδείας και είναι δημόσιος υπάλληλος», όπως τόνισε χαρακτηριστικά. 


Προς το τέλος της ομιλίας της, η βουλευτής έκανε αναφορά στις πάλαι ποτέ μπάρες που απέκλειαν την πρόσβαση χωρίς διαβατήριο σε οικισμούς του ορεινού όγκου της Θράκης, ενώ άφησε σαφείς αιχμές για τους χειρισμούς της μειονότητας από προηγούμενες κυβερνήσεις και έκανε λόγο για «ένοχη σιωπή» και «ύποπτη ανοχή». Χαρακτηριστικά, η κα Γκαρά είπε «Είναι, όμως τυχαία όλα αυτά; Όχι βέβαια. Στη Θράκη επί πολλές δεκαετίες διατηρήθηκε ένα καθεστώς για την αναπαραγωγή πολιτικών εναντίον στη Μειονότητα. Ενάντια στα ατομικά και ανθρώπινα δικαιώματα των συμπολιτών μας, αλλά και αντίθετα στα συμφέροντα της περιοχής. 


Αν και στην Ελλάδα το Νομικό μας σύστημα θεωρείται ιδιαίτερα σύγχρονο, οι διατάξεις που αφορούν στη Μειονότητα κινούνται με αργούς ρυθμούς. Αν και πρόσφατα είχαμε ρηξικέλευθα νομοθετήματα για τον πολιτικό γάμο ή το οικογενειακό Δίκαιο, το καθεστώς της Σαρία, δεν άλλαξε. Η Μειονότητα δεν εντάχθηκε σε αυτά. 


Η διατήρηση, λοιπόν, ενός καθεστώτος τοπικών κοινωνιών και πολιτών χαμηλού μορφωτικού επιπέδου, αλλά και βιοτικού, ένα καθεστώς φόβου και καταπίεσης, μία κακοφορμισμένη κατάσταση καταπάτησης δικαιωμάτων, αναχρονισμού και συντήρησης, βόλεψε αρκετούς πολιτικούς, τοπικούς και θρησκευτικούς άρχοντες. 


Αρκετοί επιχείρησαν να ελέγξουν τη μειονότητα προς όφελος πολιτικών επιδιώξεων ή και οικονομικών ευκαιριών. Πολλοί διατήρησαν ένα καθεστώς εξάρτησης. Εξάρτησης ηθικής, εργασιακής, οικονομικής, οικογενειακής. 


Μην ξεχνάμε ότι μέχρι το 1991 πολλές περιοχές όπου κατοικούνται από έλληνες μουσουλμάνους χωριζόταν με μπάρες. Με την επιγραφή “περιοχή υπό επιτήρηση”. Η διέλευση γινόταν με διαβατήριο. Στην ίδια χώρα!


Δυστυχώς, η εφαρμογή της Σαρία για πάνω από έναν αιώνα, βασίζεται σε μία “ύποπτη ανοχή” της Πολιτείας. Η καταπάτηση ανθρωπίνων δικαιωμάτων βασίζεται σε μία “ένοχη σιωπή”. 


Η Σαρία κρύβεται πίσω από ένα επιχείρημα του σεβασμού των ηθών και εθίμων  της μουσουλμανικής μειονότητας. Αλήθεια, από πότε η κακοποίηση μίας γυναίκας είναι έθιμο; Από πότε η απώλεια των παιδιών σου, η απώλεια περιουσίας είναι έθιμο;».

Σχετικά Άρθρα

Μικροκομοτηναίικα

Μόλις πραγματοποιείται  μία ρήξη, η  υπάρχει μια αποχώρηση, η  παραίτηση ενός  κυβερνητικού  στελέχους  τότε αρχίζουν να λέγονται και  αλήθειες και   βγαίνουν στη φόρα πολλά μυστικά τα οποία μάλλον τα κρατού