ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ
Τρίτη, 12 Σεπτεμβρίου, 2017 - 11:00
ΜΙΑ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ "ΠΡΟΦΗΤΕΙΑ" ΓΙΑ ΤΗ ΓΕΦΥΡΑ ΤΟΥ ΠΟΛΥΑΝΘΟΥ

Παναγιώτης Εσκίογλου - Ο άνθρωπος που προέβλεψε την πτώση της γέφυρας του Κομψάτου

ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Παναγιώτης Εσκίογλου
Γέφυρα Κομψάτου

Ο ομότιμος καθηγητής δασολόγος μηχανικός του ΑΠΘ με ειδίκευση στη δασική οδοποιία εξηγεί στον "Χ" γιατί η κατάρρευση ήταν θέμα χρόνου

Δήμος Μπακιρτζάκης

Ο κος Παναγιώτης Εσκίογλου είναι δασολόγος μηχανικός και ομότιμος καθηγητής πανεπιστημίου με ειδίκευση στη δασική οδοποιία και είναι ο άνθρωπος που προέβλεψε την κατάρρευση της γέφυρας του Πολύανθου. Ο κος Εσκίογλου, δεν έχει -προφανώς- μαντικές ικανότητες, αλλά μία επιστημονική κατάρτιση, η οποία του επέτρεψε να διαγνώσει τα προβλήματα της γέφυρας και δυστυχώς, η ιστορία τον επιβεβαίωσε με τον χειρότερο τρόπο. 


Μιλώντας στο ράδιο Χρόνος 87.5fm ο κος Εσκίογλου περιέγραψε εν τάχει τα επιστημονικά του συμπεράσματα για τη συγκεκριμένη γέφυρα, μη αποκλείοντας το ενδεχόμενο τελικά να είναι αδύνατον να στηθεί νέα γέφυρα στο συγκεκριμένο σημείο. Ο κος Εσκίογλου μάλιστα, την περίοδο που δίδασκε στο πολυτεχνείο της Ξάνθης, είχε κάνει και ειδική εργασία για τη συγκεκριμένη γέφυρα, η οποία υπάρχει ακόμη και σήμερα σε φοιτητικά συγγράμματα.


"Όταν θεμελιώνουμε ένα έργο μας ενδιαφέρει το έδαφος στο οποίο εδράζεται, το βάθος που εδράζονται τα θεμέλια, το πλάτος των θεμελίων, το υλικό που κατασκευάζουμε και ο υδροφόρος ορίζοντας. Όλα αυτά μελετήθηκαν, τα έβαλα στον υπολογιστή και μέσα στην εργασία είχε φανεί ότι εάν στο μέλλον γίνουν κάποια αρνητικά φαινόμενα -που πραγματοποιήθηκαν- η γέφυρα θα πέσει" είπε χαρακτηριστικά ο καθηγητής. 


Αξίζει να σημειωθεί ότι η εργασία του κου Εσκίογλου είχε γίνει το 1997, δηλαδή μόλις τέσσερα χρόνια μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής της γέφυρας και 20 χρόνια πριν από τη θλιβερή επιβεβαίωσή του. Είπε, ο καθηγητής: "στην εργασία του 1997 αναφέρομαι καθαρά στην γέφυρα του Ιάσμου, όχι στην σιδηροδρομική. Η φωτογραφία (εν. του εξώφυλλο του βιβλίου όπου περιλαμβάνεται η εργασία) όμως είναι από την σιδηροδρομική γραμμή που κι αυτή είχε καταρρεύσει και επειδή είναι κοντινή απόσταση και ίδια τα εδαφολογικά στοιχεία θα είχαμε το ίδιο αποτέλεσμα. Βλέπετε από την φωτογραφία από το πέσιμο της οδικής γέφυρας ότι έχει πέσει το κομμάτι από την πλευρά του Ιάσμου που σημαίνει ότι έχει γίνει μια υποστροφή των βάθρων. Είναι η στροφή του ποταμού εκεί, δυστυχώς δεν μπορούσα να μετακινηθώ για να το δω ο ίδιος και όσα λέω είναι αυτά που βλέπω, αυτά που μου έχουν πει και αυτά που ξέρω για το πως θα εξελισσόταν η κατάσταση".


Ο κος Εσκίογλου είχε και προσφάτως εκφράσει ανησυχίες για τη στατικότητα της γέφυρας, όπως είπε ενώ κατά την άποψή του "για να ξαναφτιαχτεί η συγκεκριμένη γέφυρα, θέλει ιδιαίτερες εξεζητημένες γνώσεις". Συνέχισε λέγοντας: "πιστεύω ότι αν τυχόν δημιουργηθεί πάλι δρόμος σε αυτό το ίδιο κομμάτι πρέπει να γίνει μια γερή κατασκευή της ένωσης του έσω βάθρου με το έξω βάθρο και εκεί επάνω να χτιστεί το οδόστρωμα. Η γνώμη η δική μου είναι ότι η θέση της γέφυρας είναι λανθασμένη, δεν είναι το κατάλληλο μέρος". 
Εκφράζοντας την λύπη του για την επαλήθευση των προβλέψεων του, ο κος Εσκίογλου είπε ότι δεν προσκλήθηκε στη σύσκεψη που έγινε στην ΠΕ Ροδόπης για το θέμα. Σημείωσε όμως, πώς όποια απόφαση και αν ληφθεί, η κατασκευή νέας ή η επισκευή της υπάρχουσας γέφυρας πρέπει να γίνει υπό πολύ συγκεκριμένες προϋποθέσεις ασφαλείας: "Το θέμα είναι ότι οι παράγοντες της θεμελίωσης που ισχύουν για μια στατική κατάσταση δεν ισχύουν για μια μεταβλητή κατάσταση που θα έχουμε πλημμυρικά φαινόμενα. Αν έχουμε φερτά υλικά τα οποία κατεβαίνουν μετά από έντονα πλημμυρικά φαινόμενα, εάν γίνεται υποσκαφή, αν γίνεται παράνομη αμμοληψία όπως έχω ακούσει, αυτά όλα υποσκάπτουν τα βάθρα και θα έχουμε ένα σοβαρό πρόβλημα. Από την εικόνα που βλέπω η φθορά έγινε στο μέσα βάθρο, όχι στο εξωτερικό, γι' αυτό και φαίνεται προς εκείνη την κατεύθυνση. Χρειάζεται συντήρηση και αυξημένος βαθμός ασφαλείας. 


Αν για ένα στατικό έργο θα βάλουμε βαθμό 1,5 για τέτοια έργα θα βάλουμε 2. Ειδικά για περιοχές που είναι σεισμογενείς ή όπως βλέπουμε τα φαινόμενα στην Φλόριντα ο συντελεστής ασφάλειας είναι μεγαλύτερος, αλλά αυτό κοστίζει. 
Ίσως εκεί παίζει και ο ρόλος της οικονομικότητας ή άλλο παιχνίδι που δεν γνωρίζω" κατέληξε ο καθηγητής. 

Φωτογραφίες γέφυρας: Ρετζέπ Καρατζά

Σχετικά Άρθρα

Μικροκομοτηναίικα

Με ανάμεικτα  συναισθήματα, μεθόδους προσέγγισης και τρόπους,  αναλύεται το γεγονός της επίσκεψης του Τούρκου προέδρου, καθώς  και η έντονη διπλωματική λογομαχία  που είχε τόσο με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας

Ημερολόγιο