fbpx Σε έρευνα της ΔΙΑΝΕΟΣΙΣ η πεσμένη γέφυρα Κομψάτου
ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ
Τετάρτη, 25 Σεπτεμβρίου, 2019 - 10:00
ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΑΝΑΛΥΣΗΣ «ΔΙΑΝΕΟΣΙΣ»

Σε έρευνα της ΔΙΑΝΕΟΣΙΣ η πεσμένη γέφυρα Κομψάτου

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
ΔΙΑΝΕΟΣΙΣ
Γέφυρα Κομψάτου

Αναφέρει η έρευνα: «Η γέφυρα ήταν μόλις 24 ετών και μετά από επιτόπια επίσκεψη των αρμόδιων υπηρεσιών η αστοχία της οφείλεται μάλλον στην συμπεριφορά του τεχνικού έναντι των υδραυλικών φαινομένων»

Έρευνα με τίτλο «Οι Γέφυρες στην Ελλάδα» έδωσε στην δημοσιότητα ο Οργανισμός Έρευνας και Ανάλυσης «Διανέοσις». Στην πολυσέλιδη επιστημονική έρευνα την θέση …που της αναλογεί έχει και η δικιά μας πεσμένη γέφυρα Κομψάτου.

Η καταγραφή της γέφυρας Κομψάτου
Αναφέρεται επί λέξει στην έρευνα: «Το 2017 κατέρρευσε η γέφυρα στην Ε.Ο. Κομοτηνής-Ιάσμου-Ξάνθης, στο σημείο μεταξύ Πολυάνθου και Ιάσμου, στον ποταμό Κομψάτο. Η γέφυρα ήταν μόλις 24 ετών και μετά από επιτόπια επίσκεψη των αρμόδιων υπηρεσιών, η αστοχία της οφείλεται μάλλον στην συμπεριφορά του τεχνικού έναντι των υδραυλικών φαινομένων. Εν συνεχεία, δόθηκε στην κυκλοφορία η παλιά γέφυρα του Κομψάτου κατόπιν ελέγχων και δοκιμαστικών φορτίσεων που διεξήγαγε η Εγνατία Οδός Α.Ε. και η Διεύθυνση Τεχνικών Έργων της Περιφερειακής Ενότητας Ροδόπης».

Τι προτείνει ο οργανισμός
Στην Ελλάδα συνήθως μετά από μία καταστροφή (π.χ. σεισμό, πυρκαγιά, κατάρρευση γέφυρας κλπ.) ξεκινάει η αναζήτηση και η κριτική οι οποίες διακόπτονται μετά από μικρό χρονικό διάστημα, ενώ ο κύκλος «αναζήτηση – κριτική» ανοίγει εκ νέου μετά την επόμενη καταστροφή. Τα υπουργεία είναι επιτελικές δομές και δεν πρέπει να φροντίζουν μόνο για τα εγκαίνια νέων έργων αλλά και για την πρόληψη των ζημιών μέσα από την προληπτική συντήρηση των υφιστάμενων υποδομών και κτιρίων. 

Γι’ αυτό ο Οργανισμός, στην έρευνά του, προτείνει ένα Εθνικό Σχέδιο «Διάσωσης των Υποδομών» θα πρέπει να περιλαμβάνει τουλάχιστον: 

Τακτικά προγράμματα επιθεώρησης και αξιολόγησης που ενσωματώνουν σύγχρονες ερευνητικές και αναλυτικές τεχνικές, ιδίως παλαιότερων γεφυρών που δεν μελετήθηκαν και κατασκευάστηκαν σύμφωνα με τις σημερινές δράσεις και τα σύγχρονα πρότυπα. 

Καταχώρηση ορίων φορτίων και ταχύτητας σε δομικά ανεπαρκείς και/ή λειτουργικά ξεπερασμένες γέφυρες. 

Υλοποίηση και επαρκή χρηματοδότηση τακτικών προγραμμάτων συντήρησης σε ολόκληρο το σύστημα. 

Ολοκληρωμένο πρόγραμμα για την ιεράρχηση και την επαρκή χρηματοδότηση της αντικατάστασης λειτουργικά παρωχημένων και ευάλωτων γεφυρών.

Μητρώο Υποδομών
Το Μητρώο Υποδομών αποτελεί βασική παράλειψη της Πολιτείας και πρέπει άμεσα να προχωρήσει. Όμως δεν επαρκεί μόνον η καταγραφή. Αυτή αποτελεί εργαλείο για τη μείωση της σεισμικής διακινδύνευσης, αλλά δεν δύναται να προσφέρει αυτοτελώς και τη λύση του προβλήματος. Με άλλα λόγια, για να μειωθεί το ρίσκο, πρέπει οι πιο ευάλωτες υποδομές είτε να ενισχυθούν, είτε να περιοριστεί η χρήση τους (να ρυθμιστούν) ή να αντικατασταθούν.

Στόχος του Μητρώου, πέραν των στατιστικών στοιχείων και της διευκρίνισης αρμοδιοτήτων, οφείλει να είναι η παροχή κατάταξης του δυναμικού της Ελλάδας με ενιαίο τρόπο, ώστε να υπάρχει γνώση των «χειρότερων υποδομών» και της έντασης της χρήσης τους. 

Έτσι, οι διατιθέμενοι πόροι θα κατευθύνονται στα έργα που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη συντήρησης. Με τον τρόπο αυτό θα καταστεί δυνατόν να συνταχθεί ένα πρόγραμμα ετήσιων επεμβάσεων, ώστε να ποριστεί τελικά ένα αυξανόμενο ποσοστό αναβάθμισης των βλαμμένων ή ελλειμματικών υποδομών με ομοιόμορφο και αντικειμενικό τρόπο επιλογής.

Σχετικά Άρθρα

Μικροκομοτηναίικα

Αδυνατεί  πολλές φορές ο μέσος και κοινός νους,  να συλλάβει τη λογική που διακατέχει ορισμένα στελέχη του Σύριζα.