ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ
Παρασκευή, 23 Σεπτεμβρίου, 2016 - 00:00
ΞΕΚΙΝΑΕΙ Η ΠΕΜΠΤΗ ΦΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΤΗ ΘΡΑΚΗ

Πρόγραμμα εκπαίδευσης μουσουλμανόπαιδων: Οι μαθητές έγιναν δάσκαλοι

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Θάλεια Δραγώνα: "Η μεγαλύτερή μας ανταμοιβή είναι ότι παιδιά που ερχόταν στα μαθήματά μας μπήκαν στο ελληνικό πανεπιστήμιο έγιναν φιλόλογοι, εκπαιδευτικοί, ψυχολόγοι και τώρα έχουν επιστρέψει στη Θράκη και δουλεύουν στο πρόγραμμα"

Η πράξη θα υλοποιηθεί από το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών σε σύμπραξη με το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και έχει συνολικό προϋπολογισμό 2.000.000 ευρώ


Σε γερές βάσεις, αυτές που έβαλε τα προηγούμενα χρόνια υλοποίησής του στη Θράκη, αναμένεται να ξεκινήσει το πρόγραμμα "Ένταξη και εκπαίδευση των μουσουλμανόπαιδων". Και μπορεί η σχολική χρονιά να άρχισε και η προετοιμασία για την έναρξη του προγράμματος να απαιτεί τουλάχιστον τρεις μήνες ακόμα, ωστόσο η καθηγήτρια Θάλεια Δραγώνα, που έχει συνδέσει το όνομά της με το πρόγραμμα, δηλώνει αισιόδοξη για την υλοποίησή του. 
Μόλις πριν λίγες μέρες υπογράφηκε από το Γιώργο Ιωαννίδη, ειδικό γραμματέα Διαχείρισης Τομεακών Ε.Π. του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου (υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού), η ένταξη στο ΕΣΠΑ της πράξης «Ένταξη και εκπαίδευση των μουσουλμανόπαιδων». Η πράξη θα υλοποιηθεί από το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (Ε.Κ.Π.Α.) σε σύμπραξη με το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (Α.Π.Θ.) και έχει συνολικό προϋπολογισμό 2.000.000 ευρώ. 

Ο προϋπολογισμός, βέβαια, είναι το 1/3 αυτού που ήταν, όπως σημειώνει στον "Χ" η Θάλεια Δραγώνα κοσμήτορας Σχολής Επιστημών της Αγωγής, ΕΚΠΑ, κάνοντας γνωστό πως στο παρελθόν "ήταν σχεδόν 3 εκατομμύρια το χρόνο, γι? αυτό και οι δράσεις ήταν πολύ περισσότερες. Φυσικά η χώρα έχει πολλές ανάγκες και επιπλέον μπορεί κανείς να αισιοδοξήσει ότι έχουν γίνει πράγματα τα προηγούμενα χρόνια. Βεβαίως θα μπορούσαμε να κάνουμε και περισσότερα, αλλά έχουν γίνει πολλά σε προηγούμενα χρόνια, υπάρχουν κάποιες υποδομές που μπορούν να λειτουργήσουν και με λιγότερα χρήματα". 

Την πέμπτη φάση του θα διανύσει το πρόγραμμα με την καινούργια προκήρυξη και σύμφωνα με την κ. Δραγώνα, "η συνέχεια του προγράμματος είναι στο ίδιο πνεύμα. Βέβαια ποτέ τα πράγματα δεν είναι ίδια. Τόσα πολλά χρόνια στη Θράκη έχουμε μάθει ότι τα πράγματα δεν είναι ποτέ ίδια και αυτό που σε καθοδηγεί είναι πάντα το πεδίο που αλλάζει, οι ανάγκες αλλάζουν, τα παιδιά αλλάζουν". Μάλιστα ανέφερε ένα παράδειγμα "πρόσφατα ήμουν με μια μικρή κοπέλα της μειονότητας που είναι στο τρίτο γυμνάσιο της Ξάνθης και μου έλεγε πόσα παιδιά στην τάξη της είναι μαθητές του 19. Φέτος πέτυχαν παιδιά της μειονότητας στις πανελλαδικές εξετάσεις με 18.000 μόρια. Έχουν αλλάξει πάρα πολύ τα πράγματα, σκεφτείτε πως το 1997 όταν πρωτοανεβήκαμε στη Θράκη δεν υπήρχαν πάνω από 50 μουσουλμάνοι φοιτητές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και τώρα έχουμε 500 κάθε χρόνο και έχουμε 18.800 μόρια στη ιατρική".

Το κίνητρο της μόρφωσης, υπήρχε πάντα, διαπιστώνει η Θάλεια Δραγώνα, αλλά, όπως τονίζει "τώρα δρέπουν τους καρπούς αυτής της μόρφωσης, δηλαδή τώρα ξαφνικά βλέπουν οι γονείς τα παιδιά τους  να έχουν τελειώσει το πανεπιστήμιο και να στέκονται ισότιμα στην κοινωνία. Εγώ έχω φοιτητές που έχουν περάσει από τα χέρια μου, οι οποίοι έχουν τύχει να περάσουν στο δικό μας τμήμα και έχουν πάρει όχι μόνο πτυχίο, αλλά και μεταπτυχιακό. Το μεταπτυχιακό σημαίνει ένα εκτεταμένο γραπτό πόνημα πολλών χιλιάδων λέξεων, και βλέπεις ότι μπορεί να το φέρει σε πέρας, χωρίς καμία έκπτωση από τη μεριά των διδασκόντων. Η μεγαλύτερή μας ανταμοιβή είναι ότι παιδιά που ερχόταν στα μαθήματά μας μπήκαν στο πανεπιστήμιο, τελείωσαν ελληνικό πανεπιστήμιο, έγιναν φιλόλογοι, εκπαιδευτικοί, ψυχολόγοι και τώρα έχουν επιστρέψει στη Θράκη και δουλεύουν στο πρόγραμμα".

Ο θεσμός των ΚΕΣΠΕΜ θα συνεχιστεί και στη νέα φάση του προγράμματος, καθώς όπως λέει η Θάλεια Δραγώνα, "κέρδισε πολύ την εμπιστοσύνη των ανθρώπων της μειονότητας. Έγινε ένας θεσμός στην κοινωνία τόσο που πλέον η λέξη ΚΕΣΠΕΜ είναι σαν να είναι λέξη, ενώ δεν είναι λέξη είναι αρκτικόλεξο, λέμε ΚΕΣΠΕΜ και όλοι ξέρουμε τι εννοούμε". Παράλληλα θα συνεχίσουν τη λειτουργία τους οι κινητές μονάδες, θα γίνουν παρεμβάσεις στα μειονοτικά δημοτικά σχολεία, επιμορφώσεις στα ΚΕΣΠΕΜ, αλλά και παιδαγωγικές δραστηριότητες για τα παιδιά από την προσχολική ηλικία μέχρι και για ενήλικες. Σε μητέρες παιδιών της μειονότητας απευθύνονται δράσεις του προγράμματος, με την κ. Δραγώνα να κρατάει μια φράση πολύ σημαντική που της είπε μια μουσουλμάνα μητέρα πριν από λίγους μήνες, σε σχέση με τα μαθήματα ελληνικής γλώσσα, "για μένα το να μαθαίνω ελληνικά είναι ελευθερία".

Στόχοι της δράσης είναι - η αρμονική ένταξη των μουσουλμανόπαιδων στην εκπαίδευση και η αντίστοιχη πρόοδός τους - η καταπολέμηση της σχολικής διαρροής των μουσουλμανοπαίδων και η διασφάλιση τακτικής φοίτησης ενισχύοντας τη γλωσσική και μαθησιακή τους επίδοση - η ευαισθητοποίηση των μουσουλμανόπαιδων για την αξία της εκπαίδευσης στη ζωή τους - η άρση των στερεοτύπων και των προκαταλήψεων της σχολικής και της ευρύτερης κοινότητας για τους μουσουλμανόπαιδες ώστε να εξαλειφθεί ο κοινωνικός και εκπαιδευτικός αποκλεισμός τους - ο κοινωνικός, πολιτισμικός και λειτουργικός γραμματισμός των μουσουλμανόπαιδων με στόχο την κοινωνική ένταξή τους. 

Το πρόγραμμα μόλις υπογράφτηκε και αυτό σημαίνει ότι θα απαιτηθεί τουλάχιστον ένα τρίμηνο για την προετοιμασία και την έναρξη του.
Δήμητρα Συμεωνίδου 

Σχετικά Άρθρα

Μικροκομοτηναίικα

Μετά την παραίτηση του υπουργού Εξωτερικών Νίκου Κοτζιά,  που οδηγήθηκε αναγκαστικά βέβαια εκ των πραγμάτων με τη διαμάχη που είχε με τον πρώην υπουργό Άμυνας Πάνο Καμένο, αλλά και το άδειασμα του πρωθυπουργ