ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ
Σάββατο, 31 Μαΐου, 2014 - 00:00
ΕΡΕΥΝΑ ΤΟΥ BBC ΠΟΥ ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΜΑΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΙ

Η Ελλάδα στον πάτο της κατάταξης για το εκπαιδευτικό σύστημα...

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Γράφει ο Βίκτωρ Ρουδομέτωφ Πανεπιστήμιο Κύπρου
Δημοσιεύτηκε στο BBC (βλ. http://www.bbc.com/news/business-27314075) με την επικεφαλίδα να διαφημίζει το εκπαιδευτικό σύστημα του Ηνωμένου Βασιλείου ως το 2ο καλύτερο στην Ευρώπη. Η έρευνα από την Pearson/ Economist Intelligence Unit κατατάσσει εκπαιδευτικά συστήματα από τις χώρες όλου του κόσμου, και φυσικά πρωτεύουν χώρες της Ανατολικής Ασίας, π.χ. η Νότιος Κορέα είναι 1η, 2η η Ιαπωνία, 3η η Σιγκαπούρη, και 4ο το Χονγκ Κονγκ. Κάπου εκεί μέσα, θαμμένη η είδηση που θα έπρεπε να μας ενδιαφέρει: «The lowest-ranked European country is Greece, with a group of emerging economies at the bottom of the table, including Indonesia, Mexico and Brazil.” Μετάφραση: Η Ελλάδα είναι η χώρα με το χαμηλότερο σκορ από τις Ευρωπαϊκές χώρες, μαζί με μια ομάδα από αναδυόμενες οικονομίες, στο πάτο της κατάταξης, μεταξύ των οποίων Ινδονησία, Μεξικό, και Βραζιλία. 

Η είδηση είναι αξιόλογη γιατί προδιαγράφει το οικονομικό μέλλον της Ελλάδας. Είναι γνωστό πια ακόμη και στην Ελλάδα ότι η ανάπτυξη που επιδιώκουν όλες οι αναπτυγμένες χώρες του πλανήτη, αυτή δηλαδή που φέρνει υψηλά εισοδήματα στους πολίτες τους, είναι αυτή που χρησιμοποιεί την δημιουργικότητα και το ανθρώπινο κεφάλαιο των ατόμων. Μάλιστα, είναι η καθαυτό δημιουργικότητα (creativity) και όχι απλά τα «χαρτιά» που μετράνε (δηλαδή το εάν τα άτομα έχουν πτυχία ή μεταπτυχιακά). Η άνοδος μιας οικονομίας βασισμένη στην δημιουργικότητα είναι η μεγάλη κοινωνικό-οικονομική μεταβολή του 20ου αιώνα. Ήδη η UNESCO έχει συλλέξει στοιχεία για τις λεγόμενες πολιτιστικές και δημιουργικές βιομηχανίες (cultural and creative industries) τα οποία καταδεικνύουν την αύξουσα σημασία του κλάδου για την παγκόσμια οικονομία καθώς και τον σημαντικό ρόλο που παίζει σε αναπτυξιακές προσπάθειες. 

Στις ΗΠΑ, π.χ. η ομάδα αυτή του πληθυσμού που απασχολείται σε αυτόν τον κλάδο δεκαπλασιάστηκε μεταξύ του 1900 και του 2000, και με όποιο τρόπο και να μετρηθεί, αποτελεί σήμερα ένα μεγάλο τμήμα των κοινωνικό-οικονομικών κατηγοριών. Δεν θα επεκταθώ και σε πιο νεφελώδη επιχειρήματα, τα οποία ερμηνεύουν αυτή την μεταβολή ως την εμφάνιση μιας λεγόμενης «δημιουργικής τάξης» που αλλάζει την ίδια την υφή της κοινωνίας. Αυτό το έχει κάνει με επιτυχία ο Richard Florida με το best seller του 2002 The Rise of the Creative Class, ένα αμφιλεγόμενο βιβλίο που συζητείται μέχρι σήμερα, καθώς οι ριζοσπαστικές ιδέες του και η γενικότερη προσέγγιση του ανατρέπουν πολλά θέσφατα στην προβληματική της αστικής ανάπτυξης. 

Αυτό που κάνει ιδιαίτερα πικρή την ανάγνωση του βιβλίου αυτού είναι όμως η αντιπαραβολή του με την αξιοθρήνητη θέση της Ελλάδας, όπως αυτή αναφέρεται στην έρευνα που δημοσίευσε το BBC. Η Ελλάδα είναι φυσικά πρωταθλήτρια μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών στην εξαγωγή φοιτητών σε άλλες χώρες, και δεν είναι περίεργο αυτό για μια χώρα με τέτοιο εκπαιδευτικό σύστημα. Όπως και δεν είναι περίεργο ότι η Ελλάδα διαθέτει το μεγαλύτερο από όλα τα Αμερικανικά κολλέγια σε ευρωπαϊκό έδαφος (το Deree College στην Αθήνα). Δεν είναι μυστικό άλλωστε ότι πολλοί από τους φοιτητές του Deree σπουδάζουν ταυτόχρονα και σε Ελληνικά ΑΕΙ. Τα ελληνικά ΑΕΙ δίνουν το «χαρτί» και το Deree την ουσιαστική γνώση.  Αυτά είναι συνεπακόλουθα της όλης εικόνας. 

Οι δεκάδες χιλιάδες των Ελλήνων που σταδιοδρομούν σε ιδρύματα του εξωτερικού τροφοδοτούν με την δημιουργικότητα τους άλλες κοινωνίες και όχι αυτήν που επένδυσε σε αυτούς. Οι οικονομικές και όχι μόνον θυσίες των ελληνικών οικογενειών βοηθούν άλλες κοινωνίες να προοδεύσουν και όχι την ελληνική. Και μια βόλτα στην Κυπριακή αγορά της ανώτατης εκπαίδευσης αποκαλύπτει το Ελντοράντο που είναι η Κύπρος για την ανώτατη εκπαίδευση. Στις Νομικές Σχολές των ιδιωτικών πανεπιστημίων της Κύπρου εργοδοτούνται δεκάδες Έλληνες νομικοί με εξαιρετικές σπουδές και φοιτούν σχεδόν πάνω από χίλιοι Έλληνες φοιτητές. Και αυτό αφορά μόνον μια επαγγελματική κατηγορία. Ήδη τα ιδιωτικά πανεπιστήμια του νησιού έχουν αρχίσει να λειτουργούν και ιατρικές σχολές. Και αρκετά ελληνικά AEI έχουν υπογράψει συμφωνίες για κοινά προγράμματα με ιδιωτικά Κυπριακά πανεπιστήμια. 
Ίσως να φαίνεται ότι απλά παραθέτω στοιχεία αντί να επιχειρηματολογώ. Αλλά ίσως να μην χρειάζεται και τίποτε παραπάνω. Μιλούν μόνα τους άλλωστε. Και απλώς για να ξαναγυρίσουμε στην αρχική μου παρατήρηση. Μια χώρα με το χειρότερο εκπαιδευτικό σύστημα στην Ευρώπη δεν πρόκειται να μπορέσει να καλυτερέψει τις συνθήκες στην αγορά εργασίας της και αυτό σημαίνει ότι οι μισθοί δεν πρόκειται να ανακάμψουν, άλλωστε οι καλοπληρωμένες θέσεις εργασίας είναι στους τομείς της πολιτιστικής και δημιουργικής βιομηχανίας, και όχι στον τομέα των υπηρεσιών (εκεί επικρατεί η κακοπληρωμένη χαμηλόμισθη και επαναληπτική εργασία που γνωρίζουν χιλιάδες Eλλήνων). 

Σχετικά Άρθρα

Μικροκομοτηναίικα

Μικροπολιτική στα ερείπια και στην απόγνωση και ρεπορτάζ βασισμένο στον ανθρώπινο πόνο και στην καταστροφή,  μόνο και μόνο για να αντιπολιτευτούν, η να πουλήσουν  η να ρίξουν ευθύνες,  μόνο στην  Ελλάδα γίνε

Ημερολόγιο