ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ
Παρασκευή, 5 Οκτωβρίου, 2018 - 10:00
ΑΡΘΡΟ

Μαθαίνω να λύνω «προβλήματα»

ΑΡΘΡΑ
Βαγγέλης Αλεξόπουλος

Γράφει  ο Βαγγέλης Αλεξόπουλος*

Σε όλες τις βαθμίδες της σχολικής ζωής τα μαθηματικά αποτελούν για πολλούς μαθητές το δυσκολότερο και ίσως το πιο απαιτητικό μάθημα του προγράμματος της εκάστοτε τάξης. Παρατηρείται δε ότι οι μεγαλύτερες δυσκολίες συναντιόνται όταν ο μαθητής καλείται να λύσει σύνθετα μαθηματικά προβλήματα.

Σε αυτά ο μαθητής πρέπει να σκεφτεί σύνθετα. Πρέπει να ανατρέξει σε προηγούμενες γνώσεις, να τις συσχετίσει με τις νέες και τέλος να επιλέξει την κατάλληλη στρατηγικήμε την οποία θα λύσει το πρόβλημα.

Παρακάτω θα σας παραθέσω τα 10 βήματα μιας ενδεικτικής μεθόδου επίλυσης μαθηματικών προβλημάτων αλλά και έναν πίνακα με λέξεις κλειδιά οι οποίες θα βοηθήσουν το μαθητή να επιλέξει την εκάστοτε μαθηματική πράξη.
Βήματα επίλυσης μαθηματικών προβλημάτων

  1. Διαβάζω δυνατά πολύ προσεκτικά 2 φορές το πρόβλημα. Σταματάω στις τελείες και προσπαθώ να καταλάβω τι έχω διαβάσει μέχρι τώρα.
  2. Διαβάζω πολύ προσεκτικά την ερώτηση του προβλήματος.
  3. Υπογραμμίζω τις λέξεις κλειδιά που θα με οδηγήσουν στις κατάλληλες μαθηματικές πράξεις.
  4. Κυκλώνω και γράφω τους αριθμούς (δεδομένα) που μου δίνει το πρόβλημα.
  5. Αν είναι δυνατό σχεδιάζω σωστά και με πολύ προσοχή το πρόβλημα στο χαρτί.
  6. Ξαναδιαβάζω το πρόβλημα για να το θυμηθώ. Αν είναι δυνατό χωρίζω τη λύση του προβλήματος σε βήματα.
  7. Σκέφτομαι μια λύση, εκτιμώ το αποτέλεσμα που θα μου δώσει και ελέγχω αν είναι λογικό.
  8. Αν δεν είναι λογικό, σκέφτομαι άλλο τρόπο λύσης μέχρι να βρω τον σωστό.
  9. Αν το αποτέλεσμα της εκτίμησης είναι λογικό, τότε προχωράω στην λύση του προβλήματος.
  10. Διαβάζω το πρόβλημα, ελέγχω το αποτέλεσμα και επαληθεύω την πράξη.


Λέξεις κλειδιά Σύμβολο    Λέξεις Κλειδιά
+    προσθέτω, βάζω, συν, και , άθροισμα, περισσότερο, ακόμα, συνολικά, όλα μαζί
–    αφαιρώ, βγάζω, πλην, μείον, διαφορά, λιγότερο, χωρίς, πόσα έμειναν
X    πολλαπλασιάζω, επί, φορές, γινόμενο, ξέρω το ένα και ψάχνω τα πολλά
:    διαιρώ, διά, μοιράζω, χωρίζω, χωράει, πηλίκο, ξέρω τα πολλά και ψάχνω το ένα
 

  • Αποκόψτε τους πίνακες με τα βήματα και τις λέξεις κλειδιά και τοποθετήστε τους σε εμφανές σημείο στο γραφείο του παιδιού ή κολλήστε τους στο τετράδιο των μαθηματικών.
     
  • Δουλέψτε τη μέθοδο για όσο χρειαστεί μαζί με το παιδί μέχρι να δείξει ότι εξοικειώθηκε. Έπειτα αφήστε το να δουλέψει μόνο του.
     
  • Να θυμάστε ότι ανάλογα με το βαθμό δυσκολίας του εκάστοτε προβλήματος κάποια βήματα θα φαίνονται περιττάκαι άλλα απολύτως απαραίτητα.


Κάθε παιδί σκέφτεται διαφορετικά και αντιλαμβάνεται το κάθε πρόβλημα με το δικό του τρόπο. 

Η παραπάνω μέθοδος είναι ενδεικτική και στόχος της είναι να δώσει στο μαθητή έναν πρότυπο τρόπο στρατηγικής σκέψης για την επίλυση μαθηματικών προβλημάτων.Εντοπίστε λοιπόν τις ιδιαίτερες ανάγκες του παιδιού σας και προσαρμόστε τη μέθοδο σε αυτές.

Όταν ο μαθητής κατακτήσει τη φιλοσοφία και τη μέθοδο επίλυσης μαθηματικών προβλημάτων, θα έχει αποκτήσει μεγάλη εμπειρία στην επίλυση προβλημάτων η οποία αργότερα και συνειδητά πλέον θα τον βοηθήσει να αντιμετωπίσει πιο αποτελεσματικά, προβλήματα ζωής και καθημερινότητας.


* Ο Βαγγέλης Αλεξόπουλος είναι δάσκαλος με μεταπτυχιακό τίτλο «Πολιτισμική Ετερότητα στην Εκπαίδευση/Δ.Π.Θ.». Έχει γράψει το βιβλίο "Οδηγός γοΝέα" και παρουσιάζει την εκπομπή στο Youtube "Οδηγός γοΝέα". Είναι παραγωγός Παιδαγωγικών Προγραμμάτων με τίτλο - "Οδηγός μαθητή" και διευθυντής στο περιοδικό «Όλοι για το Παιδί» www.oloigiatopaidi.gr. Διατελεί πρόεδρος του «Φιλεκπαιδευτικού Παιδαγωγικού Συλλόγου Θράκης & Αν. Μακεδονίας». Τηλ.: 6983301766 / evangelos_alexopoulos@hotmail.com 

Σχετικά Άρθρα

Μικροκομοτηναίικα

Ζούμε το θέατρο του παραλόγου στο κυβερνητικό στρατόπεδο,  ειδικά όταν προσπαθούν να μας πείσουν ότι το άσπρο είναι μαύρο και το μαύρο άσπρο.