ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ
Τετάρτη, 17 Αυγούστου, 2016 - 11:00
«Υπάρχει μια φυλή ανθρώπων, μια φυλή θεών?» Πίνδαρος (ΣΤ ΄ Ωδή Νεμεονίκου) Γράφει από την Αθήνα, ο συνεργάτης μας, συγγραφέας - λαογράφος Γιώργος Λεκάκης www.lekakis.com

Χρονοτοπία

ΑΡΘΡΑ
Ένα αρχαίο θρακικό δακτυλίδι είναι το αρχαιότερο χρυσό αντικείμενο στον κόσμο!

Για εβδομάδες έγραφα σε αυτήν εδώ την στήλη πως οι Θράκες ήσαν οι πρώτοι χρυσοχόοι του κόσμου!(*) Κάποιοι τότε «στενοχωρήθηκαν» και προσπάθησαν να μειώσουν την αξία όσων έγραφα. Προς μεγάλην τους «στενοχώρια» έρχεται κι άλλο εύρημα και άλλη ανακοίνωσις να τους κάνει να ξεροκαταπίνουν: 
Μια μικροσκοπική χρυσή χάντρα (διαμέτρου 4 χιλιοστών και βάρους 1/15 του γραμμαρίου), αλλά και μια τεράστια ανακάλυψη, που έγινε από Βούλγαρους αρχαιολόγους: Λένε ότι έχουν βρει το αρχαιότερο χρυσό τεχνούργημα στην Ευρώπη - και ίσως στον κόσμο! 
Ευρέθη στο χωριό Yunatsite της Ν. Βουλγαρία, τότε Θράκης, στις 8 Αυγούστου 2016. Η χάντρα ευρέθη σε έναν προϊστορικό οικισμό, που χρονολογείται στο 4600-4500 π.Χ.! Άρα είναι περίπου 200 χρόνια αρχαιότερος από ό,τι κοσμήματα από μια νεκρόπολη Εποχής του Χαλκού της Βάρνας της Μαύρης Θάλασσας, που θεωρούνταν η αρχαιότερη επεξεργασία χρυσού, που έφεραν αρχαιολόγοι στο φως, το 1972. Θυμίζω ότι η περιοχή της Βάρνας, κατοικείται εδώ και 100.000 χρόνια! 
«Δεν έχω καμμία αμφιβολία ότι είναι αρχαιότερο έργο τέχνης από τα χρυσά της Βάρνας», είπε ο Yavor Boyadzhiev, καθηγητής στην Βουλγαρική Ακαδημία Επιστημών. Πιστεύει δε, ότι το σφαιρίδιο έγινε στην περιοχή, λίγο έξω από την νυν πόλη Παζαρτζίκ, την οποία λέει τον πρώτο «αστικό» οικισμό στην Ευρώπη, που κατοικείτο από «μια εξαιρετικά καλλιεργημένη κοινωνία», η οποία πήγε εκεί από την Ανατολία, περίπου το 6.000 π.Χ. «Θα έλεγα ότι είναι ένα πρωτότυπο μιας σύγχρονης πόλεως, μια αρχαία πόλη, πρότυπο και για την Μεσοποταμία. Μιλάμε για έναν τόπο, που προηγήθηκε των Σουμερίων περισσότερα από 1.000 χρόνια», εδήλωσε ο κ.Boyadzhiev, αναφερόμενος σε αυτό που θεωρείται έως σήμερα, συνήθως, ο πρώτος αστικός πολιτισμός, και που βεέθηκε στην νότια Μεσοποταμία, στο σύγχρονο Ιράκ. Ίσως βέβαια ο κ. Boyadzhiev αγνοεί την Πολιόχνη της Λήμνου και τους οικισμούς του Σέσκλου και Διμηνιού στην Θεσσαλία, οι οποίου πάνε πίσω στο 8.000 π.Χ., αλλά δεν πειράζει. 
Η χρυσή χάντρα είχε ανασκαφεί πριν από δύο εβδομάδες, στα ερείπια ενός μικρού σπιτιού, εποχής όπου τα μέταλλα (όπως ο χαλκός και ο χρυσός) χρησιμοποιήθηκαν για πρώτη φορά! Ο οικισμός που ανακαλύφθηκε, μέχρι στιγμής, είναι 25-30 στρ. Είχε και ένα τείχος φρουρίου 2, 8 μ. υψηλό! «Οτιδήποτε πάνω από 0,7-0,8 εκτάρια θεωρείται πόλη από τους ερευνητές που εργάζονται στην Μεσοποταμία», είπε δεικτικά ο κ.Boyadzhiev. 
Περισσότερα από 150 κεραμικά στοιχεία με θέματα πουλιά έχουν βρεθεί στην περιοχή, που σημαίνει ότι τα πτηνά, πιθανότατα, λατρεύονταν από τους αρχαίους Θράκες κατοίκους της πόλεως. Ο οικισμός κατεστράφη από εχθρικές φυλές που εισέβαλαν από ΒΑ. περίπου το 4100 π.Χ. 
Το αντικείμενοο θα εκτεθεί στο Ιστορικό Μουσείο στο Παζαρτζίκ.
Για περισσότερα: Reuters, 11.8.2016.
(*) Διαβάστε τα σχετικά άρθρα με θέμα την αρχαία θρακική χρυσοχοΐα του Γ. Λεκάκη στον «Χρόνο» με τίτλο «ΑΦΙΕΡΩΜΑ: ΑΡΧΑΙΟΣ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ ΧΡΥΣΟΣ ΤΗΣ ΘΡΑΚΗΣ - Θράκες οι πρώτοι χρυσοχόοι του κόσμου!»: «Χρυσό κόσμημα του 4.600 π.Χ. βρέθηκε στην αρχαία θρακική νεκρόπολι της Αλυκής / Solnitsata στην Βουλγαρία. Και: Ο σύγχρονος χρυσός Μακεδονίας-Θράκης», (21.10.2015). «Ο αρχαίος θρακικός χρυσός θησαυρός της Βάρνας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στις Βρυξέλλες! Ο νεολιθικός θρακικός χρυσός θησαυρός της Βάρνας δίνει πληροφορίες για νομίσματα, βασιλεία, γίγαντες και μαθηματικά!» (28.10.2015). «Ο αρχαίος θρακικός χρυσός στην. Ιαπωνία! Ο αρχαίος χρυσός θρακικός θησαυρός
της Valchitran του 16ου αι. π.Χ. - Ο αρχαίος χρυσός θρακικός θησαυρός της Panagyurishte του 4ου αι. π.Χ. Τι λένε οι Ιάπωνες για την αρχαία θρακική χρυσοχοΐα: Πώς η Μυθολογία γίνεται Ιστορία.» (4.11.2015). «Οι αρχαίοι Θράκες έβαζαν χρυσές θήκες στα δόντια τους!..» (11.11.2015). «50 χρόνια από την εύρεση του αρχαίου θρακικού θησαυρού των Τριβαλλών της Βράτσας» (18.11.2015). «Πώς η ελληνική Μυθολογία μαρτυρά την χρυσοφόρο Θράκη» (25.11.2015).
Και ακόμη: «Για πρώτη φορά παγκοσμίως ανάγνωση μοναδικού κειμένου στην γλώσσα των Θρακών του 5ου π.Χ. αι. Κείμενο χαραγμένο στο χρυσό «δακτυλίδι του Εζέροβο» από τον καθηγητή κ. Χαράλαμπο Σπυρίδη» (2.4.2014). «Θρακικός χρυσός, από την Βουλγαρία στην Μόσχα» (4.2.2015). «Γαλλικός Τύπος για την έκθεση «Ο αρχαίος θρακικός χρυσός της Βουλγαρίας»: Μια από τις καλύτερες της Ευρώπης για το 2015! (26.8.2015). «Μοναδικό χρυσό βιβλίο του 600 π.Χ. ευρέθη στον Στρυμόνα! Μεγάλο πνευματικό κέντρο της αρχαιότητος η κοιλάδα, με κέντρο την Αμφίπολη!» (27.7.2016).

«Η γυναικεία ομορφιά (της Θρακιώτισσας) στο πέρασμα των αιώνων»
Εκδόθηκε ο κατάλογος από το Εθνικό Ινστιτούτο και Αρχαιολογικό Μουσείο Βουλγαρίας

Η έκθεση στην Σόφια μέχρι τις 25 Σεπτεμβρίου 2016

Το Εθνικό Ινστιτούτο και Αρχαιολογικό Μουσείο της Βουλγαρίας στην Σόφια εξέδωσε τον κατάλογο της τρέχουσας εκθέσεώς του, με τίτλο «Ένας καθρέφτης του χρόνου: Η γυναικεία ομορφιά στο πέρασμα των αιώνων» - αν και ο σωστός τίτλος θα ήταν «Ένας καθρέφτης του χρόνου: Η γυναικεία ομορφιά της Θρακιώτισσας στο πέρασμα των αιώνων». 
Η έκθεσις που άνοιξε στα τέλη του Μαΐου 2016 και στο κεντρικό κτήριο του Μουσείου, στο κέντρο της Σόφιας, θα λειτουργεί μέχρι τις 25 Σεπτεμβρίου 2016.  
Η έκθεσις διαθέτει συνολικά 170 αρχαιολογικά ευρήματα, από όλες τις μεγάλες ιστορικές περιόδους, από τον 8ο αι. π.Χ., συμπεριλαμβανομένων γυναικείων στολιδιών και απεικονίσεις γυναικών στα διάφορα είδη αγγείων. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα εκθέματα είναι ένα 2.500 χρόνων αρχαίο θρακικό κουτί καλλυντικών, που αποτελείται από χρυσό, επικαλυμμένο με ασημένιο περίβλημα! 
Τα αντικείμενα στην έκθεση προέρχονται από τις συλλογές συνολικά 16 Αρχαιολογικών, Ιστορικών, και Λαοογραφικών Μουσείων απ? όλην την Βουλγαρία: Εθνικό Ινστιτούτο και Μουσείο Ιστορίας Σόφιας, τα αρχαιολογικά μουσεία Σωζοπόλεως, Μεσημβρίας, Φιλιππουπόλεως, Βάρνας, το Αρχαιολογικό και Λαογραφικό Μουσείο Elhovo, το Ιστορικό Kazanlak «Iskra», το Εθνικό Μουσείο Ιστορίας Σόφιας, και τα περιφερειακά ιστορικά μουσεία Μπλαγκόεβγκραντ, Πύργου, Βράτσας, Παζαρτζίκ, Σιλίστρας, Σλίβεν, Σμόλιαν, και Σούμεν. 
Ο κατάλογος των 172 σελίδων της εκθέσεως είναι μια δίγλωσση έκδοση (βουλγαριστί - αγγλιστί). Χρηματοδοτήθηκε από το υπουργείο Πολιτισμού της Βουλγαρίας. Συντάκτες του είναι οι δρ. Nataliya Ivanova, Petya Andreeva και Maria Reho. 





Τα χάλια και οι αυθαιρεσίες στο επικίνδυνο πια Σπήλαιο Πετραλώνων Χαλκιδικής
- ΜΕΡΟΣ Γ Γράμμα φίλου-αναγνώστη της στήλης:
«Κυριακή 22 Μαΐου 2016 προς μεσημέρι. 
Η βόλτα μου στα Πετράλωνα Χαλκιδικής.


Ήταν προγραμματισμένη η βόλτα μας στο σπήλαιο τον Πετραλώνων. Ξεκινήσαμε από Θεσσαλονίκη φθάνοντας στην πρώτη πινακίδα, όπου στρίψαμε προς Πετράλωνα, διαπιστώσαμε ότι θα μπορούσε να είναι καλύτερη η παροχή οδηγιών, μέσω πινακίδων, προς το σπήλαιο. Φθάνοντας διαπιστώνουμε ότι μια μπάρα με σήμα stop έκλεινε την διέλευση προς το σπήλαιο (υπήρχε πινακίδα με ωράριο, όπου σύμφωνα μ? αυτό λειτουργούσε μονόν καθημερινές, ενώ αυτό δεν ισχύει, λόγω της Κυριακής ημέρας, που είμασταν εκεί), δίνοντας μας δυο επιλογές: Αυτή της μετάβασης εκεί πεζοί, είτε με το τραινάκι με το αντίστοιχο αντίτιμο (απλή χαρτί/απόδειξη)! 
Έτσι και κάναμε. Ανεβήκαμε στο τραινάκι και φθάσαμε στον υπαίθριο χώρο του σπηλαίου, όπου και διαπιστώσαμε ότι η καφετέρια/αναψυκτήριο ήταν σε όχι και όσο καλή κατάσταση, όπως και όλος ο χώρος  εκεί. 
Πληρώσαμε το εισιτήριό μας και περιμέναμε να μπούμε στην είσοδο. Η πόρτα θύμιζε ορυχείο. Ήταν σκουριασμένη, παλιά και χωρίς κάποια ιδιαίτερη ασφάλεια. Εκεί ήλθε η φύλακας και μπήκαμε μια ομάδα 6 ατόμων μέσα στο σπήλαιο. Εκεί μας ενημέρωσε ότι είναι μια απλή φύλακας και όχι ξεναγός ή αρχαιολόγος/σπηλαιολόγος. Ήταν αναδιοργάνωση σχεδόν σε όλα - όπως όλοι αυτοί που δούλευαν εκεί, από την αρχή στην ενημέρωσή μας για τις ώρες λειτουργίας, το τραινάκι κλπ., κλπ. Μας ενημέρωσε να προσέχουμε γενικά την διέλευση μας, για την ασφάλειά μας. Μπαίνοντας σιγά-σιγά μέσα διαπιστώσαμε ότι τα πάντα, από τον ηλεκτρολογικό εξοπλισμό, τα κάγκελα προστασίας και γενικά ό,τι υπήρχε από ανθρώπινη κατασκευή ήταν σε μαύρο χάλι. Παλαιά κολλημένα και «μανταρισμένα» σε βαθμό επικινδυνότητας. Η φύλακας-ξεναγός με τα λίγα που μας έλεγε, μετά από πρόθεση δική μου, μιας και έχω ακούσει εισήγηση του κ. Άρη Πουλιανού, μου είπε ότι μπορώ να προσθέτω και να λέω ό,τι παραπάνω ξέρω για το κρανίο και το σπήλαιο (τονίζω ότι η κοπέλλα ήταν ευγενέστατη και πολύ πρόθυμη και εξυπηρετικότατη). 
Έτσι, λοιπόν, μπαίνουμε στο σπήλαιο. Προχωρά η ξενάγηση και συνεχίζεται πάντα με προειδοποίηση για την ασφάλειά μας. Καταγράψαμε και σίγουρα καταλήξαμε, ως απλοί παρατηρητές, ότι τα μέτρα ασφαλείας είναι ελλιπή και ο φόβος ατυχήματος μεγάλος. Πόσο μάλλον εάν μπει οικογένεια με παιδιά. 
Φθάνοντας στο σημείο που βρέθηκε το κρανίο (δεν υπάρχει ούτε αντίγραφό του εκεί), απλά μια πινακίδα μας ενημέρωσε ότι εδώ βρέθηκε. Επίσης η φύλακας-ξεναγός όταν ερωτήθηκε από εμάς για την φωτιά/ίχνη φωτιάς που βρέθηκε, μας ενημέρωσε ότι μπορεί να προήλθε και από κεραυνό, λόγω του ότι η είσοδος, που εισήλθε στο σπήλαιο ο αρχάνθρωπος, ήταν από αλλού, και όχι από την κεντρική σημερινή είσοδο. Απλά εκεί γέλασα. Της είπα την γνώμη μου και το άφησα έτσι. Θεωρώ ότι έτσι απλά της είπαν να λέει, για πολλούς και διάφορους λόγους, που όλοι ξερουμε!!! Βγαίνοντας από το σπήλαιο διαπίστωσα ότι ακόμη και οι προθήκες που φυλάσσονται διάφορα ευρήματα από ζώα είναι παλαιές και θολές, τόσο που δεν διαβάζεις τι λένε. 
Βγήκαμε και πήγαμε στο μουσείο. Χωρίς να υπάρχει έστω ένα ενημερωτικό φυλλάδιο. Διαπιστώσαμε ότι όλα ήταν αντίγραφα!!! (Ίσως και να κάνω λάθος, ίσως όχι όλα). Τέλος φύγαμε όχι με τόσο καλές εντυπώσεις! 
Θα ήθελα να προσθέσω για την τέλεια ακουστική του σπηλαίου, που μας είχε αναφέρει κάποτε, ο κ. Λεκάκης, σε μάθημά του... και ως μουσικός ενθουσιάσθηκα! 
Επίσης... η κοπέλλα μου είχε ημικρανίες και πονοκέφαλο πριν μπούμε στο σπήλαιο... Όταν μπήκαμε τις πέρασαν και αισθανόταν τέλεια... μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα!!! 
Αυτά με όσες λεπτομέρειες θυμάμαι.
Κώστας Μολτσίδης, μουσικός»




Σχετικά Άρθρα

Μικροκομοτηναίικα

Αν και τα πράγματα κυλούσαν πολύ ήρεμα, έως υποτονικά  μέχρι τώρα στην προεκλογική αντιπαράθεση στο δήμο Κομοτηνής, θέλοντας ίσως οι περισσότεροι να κρατήσουν  ένα επίπεδο πολιτικού πολιτισμού,  φαίνεται ότι